تبعات اقتصادی تحریم بنزین ایران

۱۵ تیر ۱۳۸۹ | ۱۹:۲۷ کد : ۷۹۰۵ اخبار اصلی
در پی اقدام‌ایالات متحده برای تحریم شرکت‌های تامین کننده سوخت‌ایران، وزارت نفت‌ ایران اعلام کرد که برای مقابله ...
 تبعات اقتصادی تحریم بنزین ایران

دیپلماسی ایرانی: در پی اقدام‌ایالات متحده برای تحریم شرکت‌های تامین کننده سوخت‌ایران، وزارت نفت‌ ایران اعلام کرد که برای مقابله با تحریم‌های آمریکا، طرح ضربتی تولید بنزین در کشور را آماده اجرا کرده است.

علیرضا ضیغمی مدير عامل شرکت ملى پالايش و پخش فرآورده‌ها‌ى نفتى ضمن اعلام بی اثر بودن‌این تحریم‌ها بیان داشته که‌ ایران برنامه‌ای دو ساله برای افزایش تولید بنزین در دست دارد و‌این کشور تا دو سال آينده از نظر تامين بنزين به خودکفايى کامل مى‌رسد و از دو سال بعد از آن نيز در بخش بنزين مى‌تواند جزو صادرکنندگان باشد.

اقدام آمریکا

در روزهای گذشته مجالس نمایندگان و سنای آمریکا درمصوبات خود با عنوان طرح تحریم فراگیر‌ایران دامنه تحریم‌ها علیه‌ ایران را به بخش انرژی گسترش داده  و برای اولین بار صادرات و فروش "فرآورده‌های نفتی تصفیه شده"، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت موتورجت در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است. بر اساس‌ این طرح‌ ایالات متحده شرکت‌هایی که‌ این محصولات را به ‌ایران بفروشند مشمول تحریم‌ها کرده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز اعلام کرده است که دولت باراک اوباما از تحریم‌هایی که کنگره علیه‌ایران در نظر گرفته است حمایت می کند و‌ این مجازات‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.

واکنش‌ایران

از سوی دیگر درایران مقامات‌ایرانی همواره از بی اثر بودن‌این تحریم‌ها سخن می‌گویند. منوچهر متکی وزیر امورخارجه‌ ایران تصریح کرد که «شکوفايی اقتصادی کشور در سال‌های اخير که نتيجه مقاومت مردم ايران است، نشان می دهد که ‌این تحریم‌ها در روند اقتصاد رو به رشد کشور نخواهد داشت

در سال‌های گذشته که بحث تحریم بنزین از سوی کشورهای غربی مطرح شده ‌ایران از آمادگی خود برای مقابله با ‌این طرح خبر داده است.‌ ایران در اولین گام به توزیع کارت سوخت برای خودروها و نیز سهمیه‌بندی بنزین در تیر1386 اقدام کرد. ‌ایران با سهمیه بندی بنزین توانست تعادلی بین بنزین تولید داخل و مصرف سهمیه‌ای برقرارکند. ‌این کار به خودی خود کاهش نسبی مصرف بنزین را درپی داشت.

از دیگر اقدامات ‌ایران در‌این حوزه می‌توان به افزایش 50 درصدی ذخایر استراتژیک بنزین و تلاش برای یافتن تامین کننده‌های جدید بنزین نظیر ونزوئلا بوده است.

اما اقدام ‌ایران در زمینه افزایش توان تولیدی پالایشگاه‌های کشور و تلاش برای خودکفایی در زمینه بنزین می‌تواند مهم‌ترین اقدام ‌ایران در جهت مقابله با ‌این تحریم‌ها محسوب شود

همراهی یا عدم همراهی دیگران با آمریکا

اگرچه آمریکا مصرانه به تحریم بنزین اقدام کرده و به نظر می‌رسد کشورهای غربی نیز با آن همراهی کنند اما‌ این اقدام یکجانبه ناخشنودی برخی کشورها را به همراه داشته است. ولادیمیر چیژوف، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا از تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنایع نفت و گاز‌ ایران انتقاد کرد و گفت روسیه از‌این تحریم‌ها حمایت نمی کند.

با‌ این حال بسیاری از شرکت‌های تولید کننده بنزین ‌ایران یا فروش بنزین به‌ ایران را قطع کرده‌اند و یا اعلام کرده‌اند که در صورت تصویب‌ این تحریم‌ها از سوی آمریکا، دیگر به ‌ایران بنزین نخواهند فروخت.

شرکت سوئیسى «گلینکور‌اینترنشنال» که یکى از بزرگترین تأمین‌کنندگان بنزین جمهورى اسلامى به شمار مى‌آمد، صادرات بنزین به‌ ایران را متوقف کرده است. «لوک اویل»، دومین شرکت بزرگ نفتی در روسیه، نیز به دلیل تشدید فشار آمریکا برای تحریم علیه جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرد که تصمیم گرفته است فروش بنزین به‌ ایران را متوقف کند. غول نفتى «بریتیش پترولیوم» نیز از ماه‌ها پیش صادرات بنزین و سایر فرآورده‌هاى نفتى به‌ایران را متوقف کرده است.

آخرین نمونه از‌این دست شرکت فرانسوی توتال بود که روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرد که  در صورت تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های سوختی به تهران توسط‌ ایالات متحده، ‌این شرکت از ادامه فروش بنزین به‌ایران صرف نظر خواهد کرد. با ‌این حال به نظر می‌رسد ‌ایران می‌تواند شرکت‌های دیگر نظیر شرکت‌های چینی را جایگزین ‌این شرکت‌ها کند.

با‌ این همه باید گفت بنزین یکی از مهم‌ترین صحنه‌های نبرد ‌ایران و آمریکا در ماههای ‌اینده خواهد بود. آمریکا تصور می‌کند با اهرم بنزین بتواند‌ ایران را وادار کند به سر میز مذاکره باز گردد و‌ایران نیز تصور می کند با اقدامات پیشگیرانه‌اش‌ این اهرم را بی‌اثر کرده است. باید دید در چند ماه‌ اینده تحریم بنزین چه تاثیراتی بر اقتصاد ‌ایران خواهد گذاشت؟


نظر شما :