توافق آلمان و امارات برای اجرای فوری تحریم های ضد ایرانی

۱۳ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۵ کد : ۷۹۳۹ سرخط اخبار
توافق آلمان و امارات برای اجرای فوری تحریم های ضد ایرانی

آلمان و امارات بر ضرورت اجرای فوری و کامل تحریم های شورای امنیت علیه ایران توافق کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آلمان، وزارت امورخارجه آلمان در بیانیه ای به مناسبت سفر شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه امارات به این کشور اعلام کرد دو طرف بر درباره اجرای کامل و فوری تحریم های ضد ایرانی شورای امنیت توافق کرده اند.

وزیر خارجه امارات، روز پنجشنبه گذشته سفر خود را به آلمان آغاز کرده بود.


براساس این بیانیه که دیروز شنبه منتشر شد، وزیر خارجه امارات گفت که این کشور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را تا زمانی که براساس معیارهای شفاف باشد؛ تایید می کند.

شیخ عبدالله ابراز امیدواری کرد ایران (در موضوع هسته ای) اقدامات ضروری را در پیش بگیرد.

وی افزود: دولت امارات هم برای تولید انرژی هسته ای برنامه دارد اما به صراحت غنی سازی اورانیوم را رد کرده است. برنامه هسته ای امارات می تواند الگو باشد!

"گیدو وستروله"وزیر امور خارجه آلمان نیز از اظهارات همتای اماراتی خود به عنوان نخستین کشور عربی که پایبندی کامل خود را به اجرای قطعنامه اخیر تحریم شورای امنیت اعلام کرده است، استقبال کرد.

اشاره وزیر خارجه آلمان به اقدامات اخیر امارات در توقیف حساب بانکی 40 شخصیت حقوقی و حقیقی ایرانی تحت تحریم سازمان ملل متحد و تعطیلی 40 شرکت داخلی و خارجی مستقر در امارات و متهم به نقض تحریم های ایران بوده است.


آلمان یکی از کشورهای عضو گروه 1+5 است که بر تحریم ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا پیگیری های بسیاری داشته است. این کشور چندی پیش محموله روسی برای نیروگاه اتمی بوشهر را نیز توقیف کرده بود.

برزیل از همکاری در بیانیه تهران کنار نرفته است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مذاکرات خود در یک هفته گذشته با همتای برزیلی‌اش گفت: برزیل از همکاری در بیانیه تهران انصراف نداده است.

به گزارش مهر، منوچهر متکی امروز یکشنبه در حاشیه مراسم گرامیداشت بیست و هشتمین سالگرد ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان به دست رژیم صهیونیستی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در رابطه با ادعای انصراف برزیل از بیانیه تهران بیان داشت: در این باره هم رئیس جمهور برزیل و هم وزیر خارجه این کشور صحبت کرده و این موضوع را رد کردند و دیروز نیز خود آقای لولا اظهار نظر کرده است و علاوه بر این من با وزیر خارجه برزیل در ین باره صحبت داشته‌ام.

متکی با اشاره به اعتراض برزیل نسبت به رفتار دوگانه غرب با ایران بیان داشت: سه کشور براساس تعامل از طریق گفتگو و مذاکره بیانیه تهران را ارایه دادند، اما متاسفانه از سوی دیگر به هر دلیلی از جمله حفظ وجهه یا دادن پیامهای نامربوط حرف دیگری از خود به نمایش گذاشتند که در هیچ کشوری مورد تایید قرار نگرفت.

متکی تاکید کرد: وقتی قطعنامه تصویب شد قطعنامه مورد پرسش و سئوال قرار گرفت ، در هاله‌ای از ابهام مطرح می‌شد و اکثراً کشورها از رفتار صورت گرفته متعجب بودند و از دو گانگی صورت گرفته در برخورد با بیانیه تهران هیچکس دفاع نکرد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران یادآور شد: اگر رفتارشان را تصحیح کنند و برخوردهایی در چارچوب منطقی طراحی شود مواضع جمهوری اسلامی ایران روشن است و موضوع بیانیه تهران در دستور کار گفتگوها قرار دارد.

وی در رابطه با نشست سه جانبه با همتایان برزیلی و ترک خود گفت: 4 بار در یک هفته گذشته با یکدیگر مکالمه داشته‌ایم اما سه وزیر در سه منطقه در حال دیدار و پیگیری موضوعات بودند و امیدواریم به زودی وقت ملاقات تنظیم شود تا توافقنامه تهران از سوی سه کشور مرور شود.

متکی ادامه داد: وقتهای مختلفی برای انجام نشست سه جانبه در دست بررسی است که به زودی اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره محل گفتگوها گفت:‌ محل مهم نیست ما تهران را پیشنهاد داده‌ایم اما جاهای دیگر هم می‌تواند انجام شود.

متکی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر پیرامون موضوع سفر رئیس جمهور به نیجریه که قرار بود امروز اعلام شود تصریح کرد: آقای رئیس جمهور برای شرکت در نشست سران گروه 8 عازم نیجریه می‌شود و در کنار آن سفر به یک کشور دیگر آفریقایی در دست هماهنگی است که اعلام خواهد شد.

متکی در رابطه با اظهارات کلینتون که سپر دفاع موشکی را مقابله‌ای با تهدیدات ایران عنوان کرده بود گفت‌: مردم منطقه و دنیا حرفهای خانم کلینتون را خیلی جدی نمی‌گیرند این موضوعی بین آمریکا و روسیه است که باید حل شود.

متکی همچنین در رابطه با آخرین پیگیری‌های انجام شده برای تعیین سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی که به دست رژیم صهیونیستی در لبنان ربوده شده‌اند، گفت: وزارت خارجه این موضع را به صورت مستمر در دستور کار پیگیری دارد و از طریق لبنان، سوریه و نیز سازمان های بین‌المللی و دولتهای حامی حقوق بشر این موضوع را پیگیری می‌کند تا وضعیت دیپلماتهای ربوده شده مشخص شود و این موضوع در دستور کار مستمر ایران قرار دارد.


علامه محمد حسین فضل الله درگذشت

مسئول دفتر اطلاع رسانی علامه فضل الله لحظاتی پیش از درگذشت این مرجع شیعیان لبنان خبر داد.

"محمد عمرو" لحظاتی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که علامه فضل الله که از چند روز پیش بستری بود امروز به علت خونریزی شدید داخلی در بیمارستان بهمن بیروت در گذشت.

علامه فضل الله از شخصیت های مذهبی و سیاسی مهم لبنان و منطقه بوده است.

پترائوس رسما جايگزين مک‌کريستال شد

فرماندهى جديد نيروهاى خارجى در افغانستان ساعتى پيش رسما فرماندهى جنگ غرب در اين کشور جنگ زده را بر عهده گرفت.

به گزارش فارس ، ژنرال ديويد پترائوس امروز يکشنبه رسما به عنوان فرمانده ارتش آمريکا و نيروهاى سازمان پيمان آتلانتيک شمالى ناتو در کشور جنگ زده افغانستان معرفى شد و فرماندهى جنگ طولانى و خونين غرب در اين کشور را آغاز کرد.
پترائوس اکنون فرماندهى بيش از 130 هزار نظامى خارجى در افغانستان را بر عهده دارد و قرار است بر خلاف استنلى مک‌کريستال فرمانده قبلى کل نيروهاى خارجى افغانستان، انتظارات باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را براى ادامه جنگ بدون پايان برآورده کند.


نظر شما :