تهران غنی سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق خواهد کرد؟

۱۴ تیر ۱۳۸۹ | ۱۸:۰۵ کد : ۷۹۵۲ اخبار اصلی
علاءالدین بروجردی، دیروز در مصاحبه با ایرنا گفت: «اگر سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار ایران قرار بگیرد، ایران اصراری بر تولید آن در داخل کشور نخواهد داشت و تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف خواهد کرد.»
تهران غنی سازی اورانیوم 20 درصد را تعلیق خواهد کرد؟

علاءالدین بروجردی، امروز در مصاحبه با ایرنا گفت: «اگر سوخت لازم برای رآکتور تحقیقاتی تهران در اختیار ایران قرار بگیرد، ایران اصراری بر تولید آن در داخل کشور نخواهد داشت و تولید اورانیوم 20 درصد را متوقف خواهد کرد.»

بروجردی همچنین از فرانسه، روسیه و ایالات متحده خواسته است که شیوه برخوردشان را با برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تغییر دهند.

او در واکنش به خواست روسیه مبنی بر ادامه مذاکرات گفت: «مبنای مذاکرات بیانیه تهران است.»
 
بروجردی با اشاره به تحریم های بین المللی علیه ایران گفت: «در صورتی که کشورهای 5+1 قطعنامه 1929 و طرح تشدید تحریم ها علیه ایران را اعمال کنند نباید انتظار داشته باشند ایران مذاکرات وین را ادامه دهد.»

 لاوروف وزیر امور خارجه روسیه چندی پیش گفته بود که روسیه، ایالات متحده و فرانسه از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته اند که جلسه ای را با ایران درباره موضوع سوخت هسته ای ترتیب دهد اما به این شرط که ایران غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد را متوقف کند.

پس از آن که طرح آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران موثر واقع نشد، ایران غنی سازی اورانیوم را در سطح 20 درصد آغاز کرد.

در این طرح ایران باید اورانیوم غنی شده با غلظت 3.5 درصد را به روسیه و فرانسه می فرستاد و این کشورها ملزم به غنی سازی این اورانیوم به سطح 20 درصد و تحویل آن به ایران بودند. این اورانیوم برای سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران و تولید رادیو ایزوتوپ های دارویی مورد استفاده قرار می گرفت. این طرح به دلیل شرایطی که هر یک از طرفین برای مبادله گذاشتند با شکست روبه رو شد.

پس از شکست مذاکرات گروه 5+1 با ایران در مورد مبادله اورانیوم، کنفرانس دیگری در تهران با حضور نمایندگان برزیل، ترکیه و ایران برگزار شد و در پایان آن بیانیه تهران منتشر شد که در آن شرایط مبادله سوخت بیان شده بود. ایران در این بیانیه پذیرفت که هزار کیلوگرم از اورانیوم با درصد غنای پایین خود را در قبال دریافت سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران در خاک ترکیه به امانت بگذارد.

کشورهای غربی برخلاف انتظار ایران از این بیانیه حمایت نکردند و دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کردند.

این اظهارات مقامات ایرانی و روسی بیانگر تمایل آنها برای ادامه مذاکرات و حل قضیه از طریق دیپلماسی است.


نظر شما :