ترکیه رضایت داد تا از پرونده هسته ای ایران کنار بکشد

۲۲ تیر ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۱ کد : ۸۰۲۹ سرخط اخبار
 ترکیه رضایت داد تا از پرونده هسته ای ایران کنار بکشد

بر اساس این گزارش وزیر خارجه ترکیه به خانم کلینتون تضمین داده که ترکیه دیگر در پرونده هسته ای ایران دخالت نکند و موضوع را به آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدرت های دارای حق وتو در شورای امنیت بسپارد .

یک مقام آمریکایی مدعی شد که ترکیه رضایت داده است تا خود را از دخالت در پرونده هسته ای ایران کنار بکشد .

به گزارش عصر ایران و به نقل از خبرگزاری کانادا ( Canadian Press ) یک مقام آگاه آمریکایی به شرط فاش نشدن نامش با اشاره به این موضوع گفته است که این توافق در پی مکالمه تلفنی  45 دقیقه ای بین هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا با احمد داوود اوغلو همتای ترک خود به عمل آمده است .

بر اساس این گزارش  وزیر خارجه ترکیه به خانم کلینتون تضمین داده که ترکیه دیگر در پرونده هسته ای ایران دخالت نکند و موضوع را به آژانس بین المللی انرژی اتمی و قدرت های دارای حق وتو در شورای امنیت بسپارد .

پیش از این ، توافق اردیبهشت ماه  ایران با ترکیه و برزیل برای ارسال سوخت کمتر غنی شده ایران به ترکیه در ازای دریافت اورانیوم 20 درصد غنی شده به عنوان نشانه ای از ظهور و بروز محورهای جدید قدرت در نظام بین المللی تعبیر و تفسیر می شد .همچنین پیش از این خبر از مشارکت ترکیه و برزیل در گفتگوهای احتمالی بین ایران و اعضای دایم شورای امنیت در موضوع هسته ای به میان آمده بود .

با این حال وزیر امور خارجه ترکیه در هفته های گذشته بارها اعلام کرده بود که رای منفی ترکیه به قطعنامه خرداد ماه شورای امنیت علیه ایران صرفا رای این کشور به تداوم دیپلماسی بوده و این رای منفی نباید به عنوان نشانه ای از تخاصم و رویارویی آنکارا با واشنگتن تعبیر شود .

روابط ترکیه با آمریکا در ماه های گذشته بر سر عدم توافق بر سر موضوع هسته ای ایران به سردی گراییده بود و رای منفی ترکیه به قطعنامه تحریم ایران اوج این سردی روابط را به نمایش گذاشت .

ترکیه پس از توافق اردیبهشت ماه در تهران بر این عقیده بود که دیگر نباید موضوع هسته ای در شورای امنیت مطرح شود و نیازی به صدور قطعنامه جدید تحریمی نیست .

بنا به گزارش خبرگزاری کانادا هنوز مقامات ترکیه و مقامات سفارت این کشور در آمریکا یا کانادا اظهار نظری درباره محتوای مکالمه تلفنی کلینتون – داوود اوغلو نکرده اند .

دومين حکم بازداشت عمر البشير را صادر شد

ایسنا- دادگاه جنايى بين‌المللى (لاهه) براى بار دوم حکم بازداشت عمر حسن البشير را به اتهام ارتکاب جنايت‌هاى کشتار دسته جمعى (نسل‌کشى) صادر کرد

دادگاه لاهه در بيانيه‌اى ادعا کرد: دلايل معقولى مبنى بر اين که عمر حسن البشير، رئيس جمهور سودان مسئول جنايى سه فقره اتهام نسل کشى در گروه‌هاى المساليت، الزغاوه و الاثنيه للفور است وجود دارد.

در اين بيانيه ادعا شده است: اين جنايت‌ها شامل کشتار و وارد کردن آسيب‌هاى جسمى و عقلى شديد به اين گروه‌ها و ايجاد کردن شرايط معيشتى بسيار دشوار براى اين گروه‌ها با هدف نابودى عملى آن‌هاست.

اين حکم دادگاه لاهه در حالى صادر شده که اين دادگاه از موضعگيرى جدى و قاطع در قبال بسيارى از جنايت‌کاران در جهان از جمله سران رژيم‌صهيونيستى که انواع جنايات ضد بشرى را عليه مردم فلسطين اعمال مى‌کنند خوددارى کرده است.

دادگاه در نخستين حکم بازداشت عمر البشير مدعى شده بود که دلايل معقولى مبنى بر اين که عمر البشير مسئول جنايى پنج جنايت ضد بشرى يعنى کشتار، قتل عام، انتقال اجبارى، شکنجه و تجاوز است وجود دارد. علاوه بر اين موارد، دو اتهام به راه انداختن جنگ و غارت و حملات عليه ساکنان غير نظامى نيز وجود دارد.

قضات دادگاه لاهه اعلام کردند: اتهام کشتار دسته جمعى به اتهام‌هاى ارتکاب جنايت‌هاى جنگى و جنايت‌هاى ضد بشرى که در حکم بازداشت نخست عمر البشير مطرح شده است اضافه گرديده است.

قضات دادگاه لاهه گفتند: حکم بازداشت جديد هرگز حکم بازداشت نخستى که براى عمر البشير صادر شده را لغو نمى‌کند و اين حکم هم‌چنان به قوت خود باقى است و قابل اجراست.

قضات اين دادگاه از منشى دادگاه جنايى خواستند که درخواست همکارى بيشتر براى دستگيرى البشير و تحويل او به سودان و تمام کشورهاى عضو منشور رم و تمامى کشورهاى عضو شوراى امنيت که عضو منشور رم نيستند را تهيه و تنظيم کند



نارضایتی روح‌الامینی از عدم محاکمه مرتضوی

مثلث- پدر و مادر محسن روح الامینی -یکی از کشته شدگان بازداشتگاه کهریزک- معتقدند که رسیدگی به اتهام متهمین پرونده کهریزک نباید به مباشرین محدود شده و باید آمرین این حادثه نیز پای میز دادگاه کشیده شوند.

زهره حقیقی با بیان اینکه بخشی متهمان پرونده کهریزک را اجباراً در دادگاه دیده است؛ اما متاسفانه از سوی آنها هیچ اظهار ندامتی را مشاهده نکرده است، گفت: افرادی که در این قضیه مقصر بودند، به دو دسته آمر و مباشر تقسیم می‌شدند. آنچه تا به حال مورد رسیدگی واقع شده است، در پایین‌ترین سطح قرار دارد. یعنی افراد اجرایی و کسانی که با ضرب و شتم و بی تدبیری منجر به این جنایت شدند، مورد محاکمه قرار گرفتند و امیدواریم از این سطح فراتر برود و تا رده‌های آمر که مسبب اصلی فاجعه کهریزک بودند، پای میز محاکمه بیایند

وی افزود: چون این‌ها با وجود آن که از فضای آنجا اطلاع داشتند و می‌دانستند چه اتفاقاتی در آنجا رخ داده است، دستور انتقال جوانان را به کهریزک صادر کردند. با توجه به اینکه حکم مربوط به محدوده‌ای است که اتفاق در آنجا روی داده و فقط اجرا کنندگان را در سطح رئیس، افسر نگهبان و ... شامل می‌شود نه فراتر از آن، امیدواریم آمران قضیه نیز مانند مباشران مورد محاکمه قرار گیرند

همچنین عبدالحسین روح الامینی نیز از اینکه قاضی مرتضوی تاکنون محاکمه نشده، ابراز نارضایتی کرد و گفت: بخشی از این پرونده مربوط به قضات دستور دهنده برای اعزام بازداشت‌شدگان مربوط به دادستان سابق تهران و معاون وی می شود. چندین ماه است درخواست تعلیق آنها صادر شده ولی هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: آقای مرتضوی و معاون ایشان و همچنین دادیاری که احکام آنها را به دستور دادستان سابق تهران نوشته بود، چندین ماه است که درخواست تعلیق ایشان در دادسرای انتظامی قضات، کیفر خواستش صادر شده تا محاکمه آن‌ها انجام شود؛ اما متأسفانه بنا به دلایلی که برای ما چندان معلوم نیست، متوقف مانده است.  

روح الا امینی ادامه داد: امیدواریم طبق وعده‌ای که رئیس محترم قوه قضائیه و رئیس دادگاه انتظامی قضات داده‌اند رسیدگی به آن مرحله نیز شروع شود.

ایران محور گفت‌وگوی کلينتون و داوود اوغلو


وزراى خارجه ترکيه و آمريکا تلفنى درباره ايران گفت‌وگو کردند.
به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه خبرى ورلد بولتين، يکى از ديپلمات‌هاى ارشد آمريکا با اعلام اين‌که بررسى مسائل مربوط به ايران محور اصلى گفت‌وگوهاى «هيلارى کلينتون»، وزير خارجه آمريکا با «احمد داوود اوغلو، «همتاى ترک وى بوده است، گفت که واشنگتن از تلاش‌هاى ديپلماتيک آنکارا براى حل مسئله هسته‌اى تهران قدردانى مى‌کند.
اين ديپلمات ارشد که خواست نامش فاش نشود، گفت: «آمريکا ديپلماسى ترکيه در قبال ايران را تخسين مى‌کند با اين وجود پيامى که کلينتون در اين گفت‌وگوى تلفنى روى آن تاکيد کرد اين بود که اکنون زمان آن است که ايران با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى و کشورهاى عضو گروه 1+5 تماس برقرار کند و تمامى کشورها بايد ايران را به برقرارى اين تماس‌ها تشويق کنند.»
وى افزود که داوود اوغلو با اين پيشنهاد کلينتون موافقت کرده است.
ترکيه به‌عنوان يکى از اعضاى غيردائم شوراى امنيت سازمان ملل متحد همواره از برنامه صلح‌آميز هسته‌اى ايران حمايت کرده است.

افزایش 20 درصدی مناسبات اقتصادی آلمان با ایران

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، هر چند برلین برای اعمال فشار بیشتر بر تهران با اعضای دائم شورای امنیت همراه شده، اما حقیقت این است که آلمان همچنان در حال افزایش مناسبات اقتصادی خود با ایران است.


به گزارش خبرگزاری مهر، لس آنجلس تایمز در مطلب خود می نویسد: افزایش حضور آلمان در مناسبات جهانی و تبدیل شدن این کشور به یک قدرت سیاسی در عرصه بین الملل به برلین این فرصت را داده که در پی افزایش مناسبات اقتصادی خود با ایران باشد.

در همین رابطه در چهارماه نخست سال جاری میلادی حجم مبادلات تجاری انجام شده میان آلمان و ایران از یک میلیارد و 800 میلیون دلار گذشت که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد را نشان می دهد.

در همین رابطه "میشایل توکاس" ار مقامات آلمانی مرتبط با روابط تجاری با ایران به لس آنجلس تایمز گفت: روابط تجاری میان آلمان و ایران قدمتی 140 ساله دارد و این قدمت موجب شده تا روابط تجاری بسیار خوبی میان دو کشور وجود داشته باشد.

لس آنجلس تایمز در پایان می نویسد : "آنجلا مرکل" صدر اعظم آلمان می تواند از شرکت های کشورش بخواهد و یا حتی به آنها هشدار بدهد که مبادله با جمهوری اسلامی ایران را متوقف کنند، اما حقیقت ماجرا آن است که این شرکتها مبادلات خود با تهران را افزایش می دهند.



سفر احمدی‌نژاد به لبنان لغو شد

فارس- يک روزنامه لبنانى نوشت که سفر رئيس‌جمهور کشورمان به لبنان بر اساس توافق طرفين به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

روزنامه لبنانى الاخبار نزديک به محافل حزب‌الله لبنان به نقل از منابع ديپلماتيک اعلام کرد که سفر "محمود احمدى نژاد " رئيس‌جمهور کشورمان به بيروت به بعد از ماه مبارک رمضان موکول شده است.

تماس‌هاى زيادى بر سر اين موضوع در هفته‌هاى گذشته ميان دو طرف انجام شده و تعويق سفر به بعد از ماه مبارک مورد توافق طرفين بوده است.

پيش از اين روزنامه "النهار " به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بود که احمدى نژاد در آستانه ماه مبارک رمضان که از حدود 21 مرداد ماه آينده شروع مى‌شود به بيروت سفر مى‌کند.

رئيس جمهور ايران چهارم آذر ماه سال گذشته با "ميشل سليمان "، رئيس جمهور لبنان در تهران ديدار کرده بود.

امیری به دفتر حافظ منافع ایران در واشینگتن پناه برد

شهرام امیری به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن پناه برده است.

به گزارش فرارو به نقل از شبکه اول سیما، شهرام امیری کارشناس ایرانی هسته ای که گفته می شود توسط امریکایی ها در عربستان ربوده شده بود ،ساعاتی پیش با مراجعه به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن خواستار بازگشت سریع به تهران شد.

قرار است اطلاعات بیشتری در مورد پناهندگی شهرام امیری به دفتر حفاظت منافع ایران انتشار یابد.

وی چندی پیش اعلام کرده بود که از دست نیروهای امنیتی امریکا گریخته است.

امیری در نهم تیرماه جاری با انتشار پیام تصویری اش در یوتیوب اعلام کرد: لحظاتی پیش در ایلات ویرجینیا موفق شدم از دست مامورین امنیتی آمریکا متواری شوم و در یک جای امن حضور دارم اما هر لحظه امکان دارد توسط مامورین امنیتی آمریکا دستگیر شوم» این بخشی از سومین پیام ویدیویی شهرام امیری دانشمند هسته‌ای ایران است که روز گذشته در برخی سایت‌های اینترنتی منتشر شد.

به گزارش فرارو، شهرام امیری با اشاره به دو ویدیو کاملا متفاوت که از سوی وی منتشر شده است تاکید کرد که ويدئوى اولى که توسط صداوسيماى جمهورى اسلامى ايران منتشر شد و من از شهر پوسان با هموطنان خودم در ايران صحبت مى کردم کاملاً صحت دارد و هيچ نکته کذبى در آن وجود ندارد.

یکی از نکات آخرین ویدئوی منتشر شده از شهرام امیری این است که او در ابتدای آن، تاریخ ضبط آن را دوشنبه 24 خرداد بیان کرده است. یعنی این ویدیو 15 روز پیش از آن ضبط شده است. و شهرام امیری 15 روز پیش از دست ماموران امنیتی امریکایی گریخته است.

وی در این پیام ویدیو دوم را که توسط رسانه‌های غربی منتشر شد کذب دانست و اظهار کرد: «ويدئوى دومى که توسط دولت آمريکا تهيه شده و در يوتيوب (youtube) قرار دادند و در ‌آن من اعلام کرده ام که آزاد هستم و براى ادامه تحصيل به اينجا آمده‌ام صحت ندارد و کاملاً کذب است.»


این محقق هسته‌ای با بیان اینکه "در آمریکا آزاد نیستم و اجازه تماس با خانواده‌ام را ندارم" افزود: «در صورتى که هر مشکلى براى من پيش امد يا من زنده به کشور برنگشتم، مسئوليت مستقيم آن با دولت ايالات متحده آمريکاست و هيچ نوشته اى يا گفته اى از سوى من صحت نداشته و کذب محض است.»

امیری در ادامه از مسئولین ایران و نهادهای حقوق بشری درخواست کرد تا اتفاقی برای او نیافتاده است فشار خود را بر دولت آمریکا برای آزادیش بیشتر کنند.

صدور حکم بازداشت مریم و مسعود رجوی در عراق

بی بی سی
- دادگاهی در عراق دستور بازداشت ۳۹ عضو سازمان مجاهدین خلق، از گروه های مخالف حکومت ایران، از جمله مسعود و مریم رجوی از رهبران این سازمان را به اتهام جنایت علیه بشریت صادر کرده است.

این دادگاه دلیل اتهام جنایت علیه بشریت را کمک این افراد به صدام حسین، رئیس جمهور سابق عراق، در سرکوب قیام بیست سال پیش شیعیان عراق اعلام کرده است.

سازمان مجاهدین خلق که بعد از سرکوب و دستگیری گسترده اعضایش در ابتدای دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، مقرش را به عراق منتقل کرد، در جریان جنگ هشت ساله ایرانه و عراق، به ارتش صدام حسین کمک کرد.

اقدامی که به عقیده بسیاری از تحلیلگران منجر به عدم محبوبیت گسترده این سازمان در بین مردم ایران شده است.

اما سازمان مجاهدین خلق همکاری با صدام حسین در سرکوب قیام شیعیان و کردها در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی را تکذیب می کند.

دولت های ایران، عراق و آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می دانند و دولت عراق، که در حال حاضر متشکل از ائتلاف احزاب شیعی است، قصد دارد حدود ۳۵۰۰ عضو باقیمانده این سازمان را از پایگاه اشرف در شمال بغداد بیرون کند.

قاضی محمد عبدالصاحب، سخنگوی دادگاه عالی عراق، گفت: "با توجه به شواهدی که وقوع جنایت علیه بشریت را تایید می کند، دستور بازداشت ۳۹ رهبر و عضو سازمان مجاهدین خلق از جمله مسعود رجوی، رهبر این سازمان، صادر شده است."

به گفته آقای عبدالصاحب، دستور بازداشت مریم رجوی، همسر مسعود رجوی و رهبر شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق که مقر آن در پاریس است، نیز صادر شده است.

مهدی عقبایی، از سخنگویان سازمان مجاهدین خلق، در گفتگو با رویترز صدور دستور بازداشت را تحت فشار دولت عراق دانسته است.

آقای عقبایی گفت: "این تصمیمی سیاسی، و آخرین هدیه نوری مالکی (نخست وزیر عراق) به حکومت ایران است.


نظر شما :