روابط گرم آلمان و چین

۲۷ تیر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۶ کد : ۸۰۶۹ اروپا
این معاملات نشان دهنده گرم شدن مناسبات بین دو کشور است. گسترش روابط این دو غول اقتصادی می‌‌تواند برای هر دو کشور اثرات زیادی داشته باشد.
روابط گرم آلمان و چین

دیپلماسی ایرانی: هرچند ديدار سه سال پيش صدراعظم آلمان با دالايى لاما رهبر تبعيدى تبتى‌ها، خشم مقام‌هاى چين را برانگيخته بود ولى استقبال گرم فعلى مقام‌هاى چين از آنگلا مرکل و گسترش مناسبات اقتصادى دو کشور، نقطه عطف جديدى در روابط فى‌مابين به شمار مى‌رود.

آنگلا مرکل که امروز 65 سالگی خود را جشن می‌‌گیرد در سفری 4 روزه به آسیا پس از سفر به روسیه از چین دیدن کرد. 25 نماينده‌ اقتصادى، مرکل را در سفرش به آسيا همراهى مى‌کنند.

صدراعظم آلمان در دیدارهای جداگانه‌ای با «هوجین تائو» رئیس‌جمهورى و «ون جیابائو»، نخست‌وزیر چین درمورد بهبود روابط و گسترش همکاری‌های دوجانبه صحبت کرد.

هو جين تائو، رئيس جمهور چين در ديدار با صدراعظم آلمان که روز جمعه در پکن صورت گرفت، با اشاره به آنکه دو کشور چين و آلمان مصمم هستند با استفاده از فرصت سفر مرکل به پکن، به همکارى راهبردى دو کشور در همه جهات کمک کنند، افزود: اين تصميم قطعاً فرصت جديدى براى توسعه مناسبات دو کشور فراهم آورده و تاثيرات عميقى بر آن خواهد گذاشت. وی اظهار داشت: چين مايل است به همراه آلمان و بر اساس "اطلاعيه مشترک دو کشور"، به تقويت اعتماد متقابل، ارتقاى سطح همکارى‌هاى اقتصادى - تجارى، افزايش تبادلات بشردوستانه و گسترش همکارى‌هاى چندجانبه پرداخته و ضمن مقابله مشترک با چالش‌هاى جهانى، در ارتقاى همکارى‌هاى راهبردى دو کشور به سطح بالاتر، موثر باشد.

آنگلا مرکل نيز در اين ديدار گفت: آلمان و چين در روند مقاومت مشترک با بحران مالى بين‌المللى به همکارى‌هاى مطلوبى پرداخته و به احياى و توسعه سالم اقتصاد جهان کمک کرده‌اند. چين شريک همکارى مهمى براى آلمان و اتحاديه اروپا به شمار مى‌آيد.

در بیانیه مشترکی که در پایان دیدار مرکل و جیابائو منتشر شد نیز به همکاری تنگاتنگ دو کشور در زمینه‌هایی مانند حفظ محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ اشاره شده است. همچنین توافق شده که نخست‌وزیران دو کشور سالانه نشستى مشورتی با هم داشته باشند. در اين بيانيه آمده است: «آلمان پايبند به سیاست به رسمیت ‌شناختن چین واحد است و به تمامیت ارضی آن احترام می‌‌گذارد.»

جیابائو نيز در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با مرکل گفت که مناسبات دو کشور توانسته بر بحران مالی بین‌المللی غلبه کند.

آنگلا مرکل نیز با اعلام این که مکن است دراجلاس رهبران اتحادیه اروپا در اواخر سال جاری، چین به عنوان یک بازار اقتصادی شناخته شود گفت:

چین باید نخست برای حفاظت از حقوق فرهنگی و علمی‌‌ گام‌های بلندتری بردارد و بازارهای روز به گسترش خود را باز کند.

مرکل با اعلام اين ‌که همکاری میان آلمان و چین به سطحى رسیده که دو طرف می‌‌توانند مسائل حساس را به گونه‌ای شفاف بررسى کنند، رهبران چین را به‌طور تلويحى به رعايت آزادی بیان و مطبوعات فراخواند.

معاملاتی که تاکنون درجریان سفر مرکل امضا شده سر به میلیاردها دلار می‌‌زند- از جمله سرمایه‌گذاری مشترکی با شرکت زیمنس برای ساختن توربین‌های بخار و گازی در چین، و قرارداد دیگری با شرکت دایملر برای ساختن کامیون.

همزمان با حضور مرکل در چين، شرکت زيمنس سهم خود در فعاليت‌هاى توليد برق شانگهاى را از 33 درصد به 40 درصد افزايش داد. همچنين طبق قراردادى که ميان مسئولان محيط زيست دو کشور به امضا رسيد، آلمان در زمينه توليد اتومبيل‌هاى برقى، ذخيره انرژى، گسترش توليد انرژى‌هاى تجديدپذير و حفاظت از جريان‌هاى آبى، چين را کمک خواهد کرد.

شرکت دايملر بنز آلمان نیز مجوز توليد کاميون در اين کشور را کسب کرد. دايملر که از مدت‌ها قبل در تلاش کسب چنين مجوزى بوده است براى راه‌اندازى خط توليد کاميون، دايملر 800 ميليون يورو در چين سرمايه‌گذارى خواهد کرد.

 این معاملات نشان دهنده گرم شدن مناسبات بین دو کشور است. گسترش روابط این دو غول اقتصادی می‌‌تواند برای هر دو کشور اثرات زیادی داشته باشد. در عین حال این روابط می‌‌تواند درتثبیت موقعیت یورو و نیز بهبود وضعیت بحران بین‌المللی موثر باشد. صندوق بین‌المللی پول برای روسیه رشدی ۴ درصدی و برای چین رشدی 5/10 درصدی پیش‌بینی کرده است.


نظر شما :