سپتامبر؛ ماه حمله نظامی ‌به ایران؟

۲۸ تیر ۱۳۸۹ | ۲۳:۴۲ کد : ۸۰۹۹ اخبار اصلی
تحریم و تحریم. این واژه این روزها از زبان امریکایی‌ها و همراهان غربی‌شان بسیار شنیده می‌شود. حمله نظامی ‌اما کلیدواژه‌ایست که از زبان اسرائیلی‌ها به گوش می‌رسد. از همین کاربرد واژگان پیداست که استراتژی امریکا با اسرائیل در مواجه با ایران متفاوت است...
سپتامبر؛ ماه حمله نظامی ‌به ایران؟

تحریم و تحریم. این واژه این روزها از زبان امریکایی‌ها و همراهان غربی‌شان بسیار شنیده می‌شود. حمله نظامی ‌اما کلیدواژه‌ایست که از زبان اسرائیلی‌ها به گوش می‌رسد. از همین کاربرد واژگان پیداست که استراتژی امریکا با اسرائیل در مواجه با ایران متفاوت است. اما پرسش اینجاست که آیا اسرائیل در نهایت می‌تواند دوست سنتی و رفیق شفیق خود را به همراهی با خود در حمله نظامی ‌به ایران متقاعد کند.

مجله تایم هفته گذشته در گزارشی باز هم گزینه حمله نظامی‌ به ایران را در راس قرار داده و نوشت: حمله نظامی‌ به ایران، گزینه‌ای که از نو بر روی میز قرار گرفت. در این گزارش تاکید شده بود که ایالات متحده بر حجم تحرکات نظامی‌ خود بیخ گوش ایرانی‌ها افزوده است. بر اساس این گزارش امریکایی‌ها در حال شناسایی اهدافی هستند که گفته می‌شود تاسیسات هسته‌ای ایران است. گزارش‌های رسیده از نهادهای جاسوسی ایالات متحده و اسرائیل بر این حقیقت استوار است که بخش اعظمی‌ از تاسیسات هسته‌ای ایران در عمق زمین دفن شده است و همین مساله حمله به تاسیسات را با مشکلات جدی همراه می‌کند. این در حالی‌ست که منابع نزدیک به کاخ سفید ادعا می‌کنند که نیروهای هوایی امریکا با حضور در منطقه به اشراف کامل به تاسیسات هسته‌ای رسیده‌اند و می‌توانند ضریب موفقیت این عملیات را تضمین کنند.

در روزهایی که خبر دستگیری جاسوس‌های روس در ایالات متحده، جاسوس‌های اسرائیلی در لبنان و جاسوس‌های امریکایی در ایران در صدر اخبار قرار دارد منابع اطلاعاتی ایالات متحده ادعا می‌کنند که منابع موثقی در اختیار دارند که با استدلال آن به این قطعیت رسیده‌اند که تمامی ‌اهداف هسته‌ای در ایران برای حمله احتمالی را شناسایی کرده‌اند. گفته می‌شود که با وجود ادعاهای ایالات متحده در خصوص ترجیح تحریم بر حمله نظامی‌، در عمل اسرائیلی‌ها در مرحله عملی کردن تهدید‌ها قرار گرفته‌اند. ارتش اسرائیل که در حال حاضر روزهای پرتنشی را با فلسطین و لبنان تجربه می‌کند این بار قصد دارد خود را برای حمله نظامی‌ به ایران مهیا کند. اسرائیلی‌ها ادعا می‌کنند که منابع انسانی بسیاری در ایران دارند که اطلاعات نظامی ‌و سیاسی لازم را در اختیار آنها قرار می‌دهد!

اسرائیلی‌ها از نخستین روزهای اصرار باراک اوباما بر تحریم به جای حمله نظامی ‌اصرار کردند که تحریم‌ها تنها زمانی جواب می‌دهند که حمله نظامی ‌نیز چاشنی این فشارهای دیپلماتیک شده باشد. اسرائیلی‌ها از روزی که امریکا و همراهانش به عراق حمله کردند، فعالیت‌های هسته‌ای ایران را زیر نظر داشتند. بر همین اساس ادعا می‌کنند که تهران شاید تا سال 2003 میلادی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کرده بود اما از آن زمان تاکنون به شکل خزنده به فعالیت‌های خود ادامه داده است.

اوضاع سیاسی در اسرائیل همزمان با به شماره افتادن جان ائتلاف حاکم به رهبری بنیامین نتانیاهو ، اوضاع را متشنج‌تر از پیش کرده است. آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه تندرو اسرائیل و رهبر حزب بیت نا به شدت به دنبال حمله نظامی‌ به ایران است و این در حالی‌ست که ایهود باراک وزیر دفاع و رهبر حزب کارگر نیز هشدار داده است که تا ابتدای ماه سپتامبر در ائتلاف باقی می‌ماند و در شرایطی که مذاکرات با فلسطینی‌ها تا این تاریخ ره به جایی نبرد، دست نتانیاهو را در حنا می‌گذارد. در اینچنین شرایطی بسیاری پیش بینی می‌کنند که اگر قرار باشد اسرائیل به ایران حمله کند این اتفاق تا ماه سپتامبر عملی خواهد شد.
 


نظر شما :