روز جهانى قدس در شهرهاى مختلف اسلامى

۱۴ مهر ۱۳۸۶ | ۱۵:۳۳ کد : ۸۱۵ اخبار اصلی
روز جهانى قدس با استقبال پرشور مردم کشورهاى عربى و اسلامى در شهرهاى مختلف کشورهاى اسلامى در آخرین جمعه ماه رمضان برگزار شد.
روز جهانى قدس در شهرهاى مختلف اسلامى

روز جهانى قدس با استقبال پرشور مردم کشورهاى عربى و اسلامى در شهرهاى مختلف کشورهاى اسلامى برگزار شد.

 

در لبنان، مردم اين کشور با دعوت «سيد حسن نصر‌الله» دبير کل جنبش حزب‌الله لبنان و به منظور بزرگداشت روز جهانى قدس به خيابان‌ها آمدند و با سر دادن شعارهايى فعاليت‌هاى ضد بشرى اسرائيل را محکوم کردند. «سيد حسن نصر‌الله» در سخنانى ضمن محکوم کردن اسرائيل به کشتار مردم بى‌گناه فلسطين و لبنان و تلاش براى ناآرام ساختن اين کشورها و خاورميانه گفت: «رژيم صهيونيستى در پس ترور تمام ترورهاى جارى در لبنان است و قصد دارد بدين ترتيب ضمن ناآرام ساختن لبنان به نيت‌هاى شوم خود در کشور عزيزمان لبنان برسد.»

 

نصرالله همچنين گفت: «سران عرب چگونه به خود اجازه مى‌دهند که از هزاران ميليارد دلار منابع مالى بهره‌مند شوند بدون اين که هيچ کمکى به مردم فلسطين که اين روزها در وضعيت بسيار بد انسانى به سر مى‌برند، نکنند.»

 

راهپيمايى مردم لبنان از منطقه «بوابه فاطمه» در شهر «کفر کلا» نزديک مرز لبنان با اسرائيل و در برابر حضور نيروهاى چند مليتى يونيفل و سربازان ارتش لبنان برگزار شد.

 

وى همچنين از مواضع کشورهاى عربى به شدت انتقاد کرد و گفت: «شما مايه خجالت ملت فلسطين هستيد.»

 

در غزه در کرانه باخترى نيز هزاران نفر از طرفداران و اعضاى حرکت جهاد اسلامى در اردوگاه جباليا دست به راهپيمايى زدند و قسم ياد کردند تا به نتيجه نرساندن راه مقاومت دست از مقاومت برندارند. آنها همچنين ضمن سر دادن شعارهايى مخالفت خود را با فعاليت‌ها ضد انسانى اسرائيل اعلام کردند. در ادامه تظاهرکنندگان فلسطينى پرچم اسرائيل، آمريکا و بريتانيا را آتش زدند.

 

اين تظاهرات پس از اقامه نماز جمعه از مسجد «القسام» در شهر بيت لاهيا شمال غزه آغاز و تا اردوگاه جباليا که مرکز اجتماع تظاهر کنندگان بود، ادامه يافت.

 

«خضر حبيب» يکى از رهبران جهاد اسلامى ضمن ايراد نطقى براى حاضران در اين تظاهرات گفت: «جهاد و مقاومت تا زمان آزادى قدس و کل فلسطين همچنان ادامه خواهد داشت.»

 

در بحرين نيز هزاران نفر از مردم اين کشور که غالبا از شيعيان بودند به مناسبت بزرگداشت روز جهانى قدس به خيابان‌هاى منامه پايتخت اين کشور آمدند و شعارهايى عليه دولت اسرائيل سر دادند. آنها همچنين ايالات متحده را به دليل حمايت از سياست‌هاى ستيز‌ه‌جويانه اسرائيل محکوم کردند.

 

در افغانستان نيز هزاران نفر از مردم افغان با آمدن به خيابان‌هاى کابل پايتخت اين کشور شعارهاى مرگ بر اسرائيل سر دادند و ضمن محکوم کردن فعاليت‌هاى ضد انسانى دولت اسرائيل عليه ملت فلسطين، پرچم اين رژيم را آتش زدند. آنها همچنين ضمن سر دادن شعارهايى عليه «جورج بوش» رئيس‌جمهورى آمريکا نماد وى را آتش زدند.

 

پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايران در سال 1979 و پس از دعوت امام خمينى (ره) براى بزرگداشت روز جهانى قدس در آخرين جمعه ماه رمضان، هر ساله مراسمى در شهرهاى مختلف اسلامى و عربى براى بزرگداشت اين روز و دفاع از حقوق ضايع شده مردم فلسطين برگزار مى‌شود.


نظر شما :