بمب‌گذار لاکربی هنوز زنده است

۳۱ مرداد ۱۳۸۹ | ۰۵:۴۰ کد : ۸۴۳۸ اخبار اصلی
عبدالباسط المقرحی لیبیایی که سال گذشته در چنین روزی توسط دادگاهی در اسکاتلند بخشیده شد و مانند یک قهرمان در بازگشت به لیبی مورد استقبال قرار گرفت، هنوز زنده است.
بمب‌گذار لاکربی هنوز زنده است

دیپلماسی ایرانی: عبدالباسط المقرحی لیبیایی که سال گذشته در چنین روزی توسط دادگاهی در اسکاتلند بخشیده شد و مانند یک قهرمان در بازگشت به لیبی مورد استقبال قرار گرفت، هنوز زنده است.

المقرحی، به دلیل نقش داشتن در بمب‌گذاری یک هواپیمای امریکایی در سال 1988 که برفراز لاکربی اسکاتلند منفجر شد و باعث کشته شدن 270 نفر که بیشتر آن‌ها امریکایی بودند، شده بود، به حبس ابد محکوم شد. اما سال گذشته دادگاهی در اسکاتلند با تکیه بر مسائل بشردوستانه و با این ادعا که او به دلیل سرطان بیش از سه ماه زنده نخواهد ماند او را مورد عفو قرار داد.

این اقدام دولت اسکاتلند که گفته می‌شود با فشار شرکت بریتیش پترولیوم انجام گرفته، موجب اعتراض شدید مقامات امریکایی شده است. دولت اوباما به مقامات لیبیایی توصیه کرده‌است که این فرد را به زندان بازگردانند. جان برنان، مشاور مبارزه با تروریسم اوباما هم در سالگرد آزادی المقرحی این اقدام دولت اسکاتلند را به شدت محکوم کرده و آزادی تنها محکوم حادثه لاکربی توسط اسکاتلند را اقدامی نامناسب و تاسف‌آمیز توصیف کرده‌است. او گفته‌است ما قویا معتقدیم که المقرحی باید تمام دوران محکومیت خود را در زندان‌های اسکاتلند بگذراند.

چهار سناتور امریکایی هم پیش از این خواستار تشکیل کمیته تحقیقی درباره آزادی المقرحی شده ‌بودند. آن‌ها می‌خواهند در جریان جزئیات بیماری او و همچنین ارتباط بریتیش پترولیوم با این تصمیم قرار بگیرند. گفته می‌شود شرکت بریتیش پترولیوم برای آغاز یک عملیات حفاری نفت در لیبی، برای آزادی این فرد به دولت بریتانیا فشار آورده است. این در حالی است که دولت انگلستان این تصمیم را یک اشتباه خوانده است.


نظر شما :