مثلث ایران ، روسیه و ترکیه قدرت جدید منطقه

۲۲ مهر ۱۳۸۶ | ۱۲:۵۲ کد : ۸۶۹ اخبار اصلی
گفتگو با دکتر حسين احمدى کارشناس منطقه آسياى مرکزى و خزر
مثلث ایران ، روسیه و ترکیه قدرت جدید منطقه

دکتر حسین احمدی معتقد است، ایران و روسیه در مورد مسائلی چون " دریای خزر، مبارزه با وهابسیم، القاعده و حضور آمریکا " نقاط اشتراک زیادی دارند و مثلث "ایران، ترکیه، روسیه" می تواند یک ائتلاف جدید قدرت در منطقه را تعریف کند.

 

دکتر حسین احمدی، کارشناس آسیای میانه با اشاره به سفر قریب الوقوع رئیس جمهور روسیه به ایران، گفته سفرولادیمیر پوتین، فی نفسه باعث پیشرفت و جهشی قابل تامل در روابط ایران و روسیه است، اهمیت این سفر در مقطع فعلی که غرب همه تلاش خود را برای انزوای ایران به کار بسته است، بیشتر هم می شود.

 

به گفته وی ایران و روسیه در منطقه آسیای مرکزی و خزر، منافع مشترکی دارند که می توانیم در مورد آن همگرایی داشته باشیم، مثلا در مورد حضور آمریکا در جمهوری های آذربایجان و گرجستان، حضور القاعده، توافق بر سر عدم تقسیم سطح خزر، مقابله با گسترش وهابسیم و طالبان در منطقه و .. از جمله نقاط اشتراک ایران و روسیه در منطقه است.

 

آقای احمدی می گوید  با روی کارآمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه ، مثلث "ایران، ترکیه، روسیه" می تواند یک ائتلاف جدید قدرت در منطقه را تعریف کند.

 

این استاد دانشگاه در مورد نسبت موضوع هسته ای و رژیم حقوقی دریای خزر گفت که روسها به خوبی می دانند که ما از برگ آنها در معادله هسته ای استفاده می کنیم و آنها هم متقابلا از کارت ایران استفاده می کنند ، ما باید این موضوع را بدور از تعصب و احساسات، مدیریت کنیم.

 

آقای احمدی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و روسیه گفت باید از مدل سنتی و تاریخی روابط ایران و روسیه خارج شویم و با نگاه منافع ملی و شرایط زمانی و مکانی فعلی به روابط با روسیه نگاه کنیم.


نظر شما :