انتقاد ایاد علاوی از ایران در دیدار با بشار اسد

۰۷ مهر ۱۳۸۹ | ۲۱:۴۶ کد : ۸۸۳۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه که صبح روز چهارشنبه 29 سپتامبر به دمشق رفت در دیدار با بشار اسد بار دیگر تاکید کرد، فهرستش در دولتی که نوری مالکی، رئیس فهرست دولت قانون نخست‌وزیر آن باشد شرکت نخواهد کرد.
انتقاد ایاد علاوی از ایران در دیدار با بشار اسد

دیپلماسی ایرانی: ایاد علاوی، رئیس فهرست العراقیه که صبح روز چهارشنبه 29 سپتامبر به دمشق رفت در دیدار با بشار اسد بار دیگر تاکید کرد، فهرستش در دولتی که نوری مالکی، رئیس فهرست دولت قانون نخست‌وزیر آن باشد شرکت نخواهد کرد.

علاوی به محض رسیدن به دمشق، قبل از آن که عازم کاخ ریاست جمهوری برای دیدار با بشار اسد شود، به خبرنگاران گفت که به هیچ وجه هم‌پیمانی ملی متشکل از ائتلاف دولت قانون به ریاست مالکی و فهرست العراقیه به ریاست ایاد علاوی را به رسمیت نمی‌شناسد.

در این سفر که صالح المطلک، یکی از رهبران سنی فهرست العراقیه و از رهبران نزدیک به حزب بعث که به همین دلیل از شرکت در انتخابات عراق محروم شد، علاوی را در سفر به سوریه همراهی کرده است، پس از دیدار با بشار اسد به همراه علاوی در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و در آن هر دوی آنها از آن چه دخالت‌های ایران در امور داخلی عراق و روند تشکیل دولت دانستند به شدت انتقاد کردند.

علاوی گفت: «دخالت‌های ایران در عراق سلبی است. العراقیه بر طبل جنگ با ایران نمی‌کوبد ولی به طور قاطعانه دخالت در امور داخلی عراق را رد می‌کند.»

وی درباره دیدارش با بشار اسد نیز گفت: «آقای اسد به ما ابلاغ کرد که دمشق از دولت وحدت ملی ملی عراق که ضامن وحدت، استقلال و تمامیت ارضی عراق باشد، حمایت می‌کند و بر گسترش روابط سوریه و عراق در تمام زمینه‌ها که مصالح استراتژیک دو کشور و دو ملت برادر و دوست را تامین کند، تاکید دارد.»

علاوی ضمن قدردانی از تلاش‌های بشار اسد برای حل بحران تشکیل دولت عراق همچنین گفت: «عراقی‌ها اعتماد زیادی به دولت سوریه دارند و بر این باورند که دمشق رابطه یکسانی با تمام‌ جریان‌های سیاسی عراق دارد.»

پیش‌بینی می‌شود، ایاد علاوی در سوریه با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که در ایران به سر می‌برد نیز دیدار کند.

علاوی قبل از آن که متوجه بغداد شود، تماس تلفنی‌ای از ژوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا داشت که در این مکالمه بایدن تاکید کرد، ایالات متحده همه تلاش خود را می‌کند که هر چه سریع‌تر دولت عراق شکل بگیرد و در این زمینه از نخست‌وزیری هیچ نامزدی حمایت نمی‌کند.

او در این تماس تلفنی ضمن بررسی روند تشکیل حکومت در عراق خواستار تشکیل حکومتی شد که همه‌ گروه‌های راه یافته به مجلس در آن نقش جدی داشته باشند.

بایدن همچنین گفت: «چهار تشکل اصلی راه یافته به انتخابات باید در تشکیل حکومت جدید نقش بیشتری داشته باشند و همت بیشتری برای تشکیل آن به خرج دهند.»

از سوی دیگر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در پاسخ به پرسش یکی از طرفدارانش که از اعضای جریان صدر است، گفت که تحت فشار شدید سیاسی برای قبول نخست‌وزیری مالکی است.

وی در این باره گفت: «فشارهای سیاسی در حرکت‌های سیاسی امری طبیعی و گریزناپذیر است و بدانید که سیاست بده و بستان است چه نامزد قدیمی باشد چه جدید.»

در همین رابطه بهاء الاعرجی از سران جریان صدر ضمن ابراز شگفتی از شایعات اخیر مبنی بر حمایت این جریان از نخست وزیری مالکی در میان خبرنگاران تأکید کرد که این جریان به نخست وزیری عادل عبدالمهدی رأی خواهد داد و فقط بر سر نخست وزیری او توافق خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری عراق آزاد، به گفته‌ او موافقت جریان صدر با نامزدی مالکی به معنای حمایت از نخست‌وزیری او نیست و جریان صدر نه در صورت رای گیری مستقیم و نه در صورت توافق به مالکی رای نخواهند داد.

او گفت که علت برگزار نشدن جلسه‌ دیروز اعضای پیمان ملی نرسیدن اطراف سیاسی حاضر در جلسه به توافقی بر سر نخست‌وزیری بود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :