اتحاديه اروپا فرانسه را تنها گذاشت

۲۴ مهر ۱۳۸۶ | ۱۲:۴۶ کد : ۸۸۷ اروپا
پیشنهاد وضع تحریم های جدید خارج از سازمان ملل علیه تهران توسط برنارد کوشنر، مطرح شد اما وی نتوانست دیگر اعضای اتحادیه را قانع کند که وضع تحریم های جدید ایران واجب است.
اتحاديه اروپا فرانسه را تنها گذاشت
بیست و هفت کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست روز گذشته خود نتوانستند برای ایجاد تحریم های جدیدی علیه ایران به نتیجه برسند.
 
پیشنهاد وضع تحریم های جدید خارج از سازمان ملل علیه تهران توسط برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه مطرح شد اما وی نتوانست دیگر اعضای اتحادیه اروپا را قانع کند که وضع تحریم های جدید برای مقابله با ترس از تولید سلاح های هسته ای توسط ایران واجب است.
 
اما بعد از نشست وزرای امور خارجه اروپا در شهر لوکزامبورگ برنار کوشنر اعلام کرد که اگر سازمان ملل متحد تا پایان سال جاری دست به اقدامی علیه ایران نزند، فرانسه خود به تنهایی اقدامات تنبیهی شدیدی علیه ایران را آغاز خواهد کرد. وی که در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود اظهار داشت که در پایان سال تحریم ها علیه ایران را افزایش خواهیم داد.
 
این در حالی است که هنوز مشخص نیست که روسیه و چین در سازمان ملل با تحریم های بیشتر اقتصادی و سیاسی علیه ایران موافقت کنند.
ماه گذشته 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، بریتانیا، چین، فرانسه، آمریکا، روسیه بعلاوه آلمان با همکاری سازمان ملل توافق کردند تا برای ادامه مذاکرات با ایران تا ماه نوامبر سال جاری آغاز تحریم های جدید را به تعویق بی اندازند.
 
وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کردند که در مورد چگونگی برخورد با ایران پس از پایان ماه نوامبر تصمیم خواهند گرفت.
این در حالی است که خاویر سولانا در حاشیه این نشست اعلام کرد که بررسی تحریم های ممکن علیه ایران یکی از وظایفی است که سازمان ملل به من محول کرده است اما در حال حاضر در مورد تحریم ها فکر نمی کنیم.
 
وزاری امور خارجه اتحادیه اروپا اعلام کردند که در صورتی که مذاکرات ایران در مورد برنامه هسته ای به نتیجه نرسد تحریم های بیشتری را علیه ایران اعمال خواهند کرد. این در حالی است که وزیر امور خارجه فرانسه هفته گذشته به همتایان اروپایی خود اعلام کرده بود که تحریم های جدید در مورد ایران را بررسی کنند.
 
در همین راستا، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که با توجه به اینکه اروپا و آمریکا درصدد اعمال تحریم های جدیدی علیه ایران هستند حجم معاملات اروپا با ایران 37 درصد کاهش یافته است.
               
برنار کوشنر در نامه ای که هفته گذشته برای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ارسال کرده بود یادآور شده بود که تحریم های جدید علیه ایران شرکت ها و بازرگانان جدیدی را هدف قرار می دهد که همچنان با ایران همکاریهای اقتصادی دارند.
 
در این میان آنجلا مرکل، صدرالعظم آلمان راه حل دیپلماتیک را بهترین راه حل برای حل مسئله هسته ای ایران می داند. وی که از موضعی آرام تر نسبت به همپیمان فرانسوی خود برخوردار است اعلام کرده است که ما نمی توانیم برنامه هسته ای ایران را نادیده بگیریم. اما من بر این باورم که این مسئله باید از راه های دیپلماتیک حل شود و در عین حال در صورتی که ایران با ما همکاری نکند خود را برای اعمال تحریم های بیشتر آماده بکنیم.
 
این در حالی است منابع آگاه اعلام کرده اند که جلسه 5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان که قرار بود در برلین برگزار شود به تعویق افتاده است.
 
برنار کوشنر پیش از این نیز با اظهارات تند خود علیه ایران واکنش های جهانی را برانگیخته بود وی ماه گذشته اعلام کرده بود که دنیا باید خود را برای جنگ علیه ایران آماده کند.  در پی واکنش به اظهارات جنگ طلبانه برنار کوشنر، وی اعلام کرد که سخنان وی توسط خبرنگاران تحریف شده است و فرانسه هیچ برنامه ای برای جنگ علیه ایران ندارد. آنچه مسلم است این است که سیاست خارجی فرانسه به سمت همسویی بیشتر با آمریکا پیش می رود و فرانسه درصدد است تا با جبهه گیری علیه ایران، خود را به خواسته های آمریکا نزدیک تر کند.
 
در همین راستا نیکولا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه به روسیه سفر کرد تا در دیداری با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور وی را برای همکاری بیشتر با اروپا و آمریکا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران متقاعد کند.
 
این در حالی است که ولادیمیر پوتین برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر امروز صبح به تهران سفر کرده است و به نظر می رسد که حامل پیام نیکلا سارکوزی برای سران ایرانی باشد.
 
ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو اعلام کرد که هیچ شاهدی مبنی بر اینکه ایران سعی دارد سلاح هسته ای تولید کند وجود ندارد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا که وی نیز در سفری به مسکو سعی کرده بود تا روسیه را برای همکاری با آمریکا و اروپا متقاعد کند در پی این سخنان آقای پوتین اعلام کرد که برنامه هسته ای ایرانیان به اندازه کافی شفاف نیست.

نظر شما :