سوريه باز هم لبنان را به هم ريخت

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۰ کد : ۸۸۸۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بازى سياسى در لبنان باز هم به هم ريخت. پس از آن که قوه قضائيه سوريه حکم بازداشت 33 چهره لبنانى و غير لبنانى که عموم آنها از نزديکان سعد حريرى هستند را صادر کرد، هنگامه‌اى در لبنان به راه افتاده است.
سوريه باز هم لبنان را به هم ريخت

ديپلماسى ايرانى: بازى سياسى در لبنان باز هم به هم ريخت. پس از آن که قوه قضائيه سوريه حکم بازداشت 33 چهره لبنانى و غير لبنانى که عموم آنها از نزديکان سعد حريرى هستند را صادر کرد، هنگامه‌اى در لبنان به راه افتاده است. اين افراد کسانى هستند که به تقاضاى ‍ژنرال جميل السيد، رئيس سابق سازمان امنيت لبنان بر سر قضيه ترور رفيق حريرى حکم بازداشتشان صادر شده است. بدين ترتيب باز هم در روابط دمشق و بيروت عصر سعد حريرى تحولى تازه رخ داد. تحولى که به نوشته روزنامه الحيات چاپ لندن يک گام به عقب محسوب مى‌شود.

صدور اين حکم توسط سوريه با اعتراض ايالات متحده مواجه شده است. واشنگتن با صدور بيانيه‌اى از دمشق خواست که به استقلال و تماميت ارضى لبنان احترام بگذارد. ايالات متحده تاکيد مى‌کند که دادگاه ويژه لبنان تنها دادگاهى است که ترورهاى سياسى لبنان از زمان ترور رفيق حريرى به بعد را رسيدگى مى‌کند و صدور احکام آن در اين زمينه قابل احترام است.

بدين ترتيب پيش‌بينى مى‌شود به رغم آن که گفته مى‌شد روابط سوريه و امريکا به هم نزديک شده است صدور حکم از سوى قوه قضائيه سوريه بر روابط دمشق – واشنگتن اثر بگذارد.

سعد حريرى که کسانى که سوريه حکم بازداشتشان را صادر کرده اغلب از اطرافيان او هستند در گفت و گو با شبکه ال‌بى‌سى در اين باره گفت: «ما اين موضوع را در جلسات هيئت دولت به طور روشن پيگيرى مى‌کنيم با حفظ بر اين نکته که اين موضوع موازنه خاصى را به دنبال نخواهد آورد بلکه يک بحث قضايى است. البته خوب مى‌دانم که صدور اين حکم در حقيقت پيامى براى من است و تاکيد دارد که دمشق از تقصيرات هيچ کس حتى نزديکان من نمى‌گذرد.»

يکى از منابع نزديک به سعد حريرى در اين باره گفت: «وى به اين موضوع کاملا واقف است که سوريه با اين حکم پيام تهديدآميزى را به او فرستاده است. اين باعث مى‌شود که حريرى در رفتار سياسى خود با سوريه تجديد نظر کند.»

اين در حالى است که طارق مترى، وزير اطلاع‌رسانى لبنان به نقل از رئيس جمهورى گفت: «جناب ميشل سليمان از همه خواسته است که اين موضوع جنجالى نشود و از راه‌هاى مسالمت‌آميز و در فضايى به دور از تنش و در آرامش کامل مورد بررسى و پيگيرى قرار گيرد.»

مترى همچنين به جلسه ديروز هيئت دولت با ميشل سليمان، رئيس جمهورى لبنان اشاره کرد و مواضع سعد حريرى را اين گونه بيان داشت که وى در پاسخ به اظهارات رئيس جمهور گفت: «من دادگاه ترور پدرم را تا آخرين لحظه پيگيرى مى‌کنم. من معتقدم که دادگاه و مذاکره مى‌تواند بسيارى از مشکلات لبنان را حل و فصل کند اگر چه متاسفانه تا کنون از شانس بد به آرامشى نرسيده‌ايم که بتوانيم مسائل را به خوبى حل و فصل کنيم.»

با اين حال به گفته مترى سعد حريرى خواستار پيشرفت در روابط سوريه و لبنان شده تا شايد بتواند در فضاى اعتماد مشکلات پيش آمده حل و فصل شود. اگر چه به اعتقاد او حکم بازداشتى که از سوى سوريه صادر شده گام رو به جلويى در روابط دمشق – بيروت نيست.

با اين حال وليد جنبلاط، رئيس حزب سوسياليست آزاد و از نمايندگان سرشناس پارلمان لبنان موضع مثتبى اتخاذ کرد و ضمن تلاش براى آرام کردن فضا گفت: «هيچ اتفاقى نيفتاده است. سعد حريرى به من اطمينان داده کسى که بى‌گناه است آزاد باشد و کسانى که متهم واقعى هستند و اتهامشان ثابت شود، مجازات شوند.»

جريان 8 مارس به رهبرى حزب الله و جريان المرده نيز از مواضع سوريه حمايت کرده‌اند و خواستار رسيدگى به دادگاه ترور رفيق حريرى تا آخرين لحظه با حفظ تمام جوانب شده‌اند.

دولت لبنان، ابراهيم نجار، وزير دادگسترى لبنان را مکلف کرده تا موضوع بازداشت 33 تن از سياسيون لبنانى را با طرف سورى در چارچوب احترام متقابل و حفظ استقلال کشور بررسى کند.

در اين ميان عربستان و مصر نيز وارد ماجرا شده‌اند. به گزارش شبکه خبرى الجزيره، به محض مخابره خبر صدور حکم بازداشت 33 تن از سياستمداران لبنانى توسط دادگاه عالى سوريه، احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه مصر در يک سفر اضطرارى وارد رياض شد و با همتاى عربستانى خود ديدار کرد.

حسام زکى، سخنگوى وزارت امور خارجه مصر در اين باره گفت: «هيچ تلاشى نمى‌تواند دادگاه ترور رفيق حريرى را به تعطيلى بکشاند.»

عربستان سعودى نيز با صدور بيانيه‌اى صدور حکم بازداشت سياستمداران لبنانى توسط سوريه را نکوهش کرد و آن را در راستاى تضعيف دادگاه ترور رفيق حريرى دانست.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :