حکيم به بشار اسد: چه شد به ما پشت کرديد

۱۴ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۱۸ کد : ۸۸۹۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
اياد علاوى در مصر با حسنى مبارک و عمرو موسى رايزنى کرد تا شايد بتواند آنها را راضى کند که بيش از پيش در امور داخلى عراق دخالت کرده و از نخست‌وزيرى نورى مالکى جلوگيرى کند، سيد عمار حکيم نيز در سوريه بشار اسد را مورد خطاب قرار داد که چه شد از حمايت خود از عبدالمهدى منصرف شديد.
حکيم به بشار اسد: چه شد به ما پشت کرديد

ديپلماسى ايرانى: در ميان گير و دارهاى سياسى داخل و خارج از عراق و نشست‌هاى فشرده و پى در پى‌اى که ميان جريان‌هاى مختلف عراقى جريان دارد و البته هنوز هم به جايى نرسيده، اياد علاوى در مصر با حسنى مبارک و عمرو موسى رايزنى کرد تا شايد بتواند آنها را راضى کند که بيش از پيش در امور داخلى عراق دخالت کرده و از نخست‌وزيرى نورى مالکى جلوگيرى کند، سيد عمار حکيم نيز در سوريه بشار اسد را مورد خطاب قرار داد که چه شد از حمايت خود از عبدالمهدى منصرف شديد.

سفر علاوى به قاهره ظاهرا چندان دستاوردى در پى نداشت. وى ظهر ديروز به قاهره رسيد و همان شب به بغداد بازگشت. در طول اين فاصله زمانى وى با حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر و عمرو موسى، دبير کل اتحاديه عرب بحث و تبادل نظر کرد.

عمرو موسى به علاوى تصريح کرده است که ما در عراق به هيچ وجه با کسى عليه کس ديگرى نمى‌شويم و حتى از جريانى عليه جريان سياسى ديگر حمايت نمى‌کنيم. کار اتحاديه عرب اين نيست. کار ما اين است که به همه برادران عراقى‌مان از همه نگرش‌ها و مذاهب و فرقه‌هاى دينى و سياسى کمک کنيم که دولتى تشکيل دهند که همه در آن مشارکت داشته باشند.

موسى همچنين هشدار داد که اگر عراق وضعيت کنونى خود را ادامه دهد امنيت و استقرارش به طور جدى مورد تهديد قرار مى‌گيرد.

عمرو موسى در پاسخ به درخواست اياد علاوى که گفته بود شما در برابر نفوذ ايران در عراق وارد عمل شويد، نيز گفت: «مساله اين نيست که ما عليه کسى وارد عمل شويم يا به نفع کسى کار کنيم. عراق کشور عربى مهمى است که اسقرار آن از اهميت بسيارى برخوردار است و هر گونه دخالتى در امور آن شبهات بسيارى ايجاد مى‌کند. ما مى‌خواهيم عراق رو به جلو حرکت کند نه اين که به عقب باز گردد.»

ظاهرا اظهارات عمرو موسى باعث دلسردى اياد علاوى شده است. به گونه‌اى که پس از آن که جلسه را ترک کرد در حالى که در ميان خبرنگاران وانمود مى‌کرد که جلسه‌اش با موسى مثبت بوده است، گفت: «انشاء الله دولت جديد عراق به زودى تشکيل خواهد شد.» علاوى همچنين تحريم در شرکت در دولت آينده را به شدت رد کرد تا بدين ترتيب اذعان کند چاره‌اى جز پذيرفتن مالکى در کسوت نخست‌وزيرى ندارد.

در دمشق نيز بشار اسد عصر روز سه‌شنبه از عمار حکيم، رئيس مجلس اعلاى اسلامى عراق استقبال کرد. روزنامه الشرق‌الاوسط نوشته است که در رسانه‌هاى خبرى فقط از تعارف‌هاى جارى دو طرف سخن به ميان آمده است اما منابع مطلع گفتند که عمار حکيم از رئيس جمهورى سوريه پرسيده است که چه شد موضع سوريه از حمايت از عادل عبدالمهدى، نامزد مجلس اعلاى اسلامى عراق به مالکى رسيد؟ بشار اسد در پاسخ گفته است: «موضع سوريه هنگامى تغيير کرد که مالکى با ضمانت ايران تضمين‌هايى به سوريه داد که مالکى به تعهداتش در قبال سوريه عمل خواهد کرد که در راس آن گذر لوله‌هاى نفتى از عراق به سوريه است.»

سيد عمار حکيم نيز گفته است، ما با شخص مالکى کارى نداريم. براى ما مهم نيست که چه کسى نخست وزير شود، مسئله اين است که اين فرد بايد حتما برنامه حکومتى مشخصى داشته باشد. براى ما برنامه مهم است. حکيم نيز همان شب سوريه را به بغداد ترک کرد و صبح چهارشنبه 6 اکتبر نيز در بغداد با رهبران مجلس اعلا نشست ويژه‌اى برگزار کرد.

در اين بحبوحه، سناريو جو بايدن مجددا به روى ميز آمده است. اين سناريو مى‌گويد، مالکى نخست‌وزير شود، علاوى رئيس کميسيون امنيت و سياست استراتژيک با اختيارات گسترده از جمله کنترل وزارت خانه هاى امنيتى را بر عهده بگيرد يا رئيس جمهور شود و کردها نيز رياست پارلمان يا رياست جمهورى را به دست بگيرند. اين سناريو در حال حاضر در حال بررسى است و جالب آن که اين بار مقتدى صدر، رهبر جريان صدر به علاوى پيشنهاد داده بر سر پست رياست جمهورى در دولت مالکى شريک شود.

على شبر، يکى از رهبران سازمان بدر، وابسته به مجلس اعلا در اين باره گفت: «رهبران سياسى عراق در حال رايزنى با تمامى کشورهاى منطقه هستند تا بحران کنونى را پشت سر بگذارند. همه ائتلاف‌ها و جريان‌هاى سياسى از جمله مجلس اعلا نيز مى‌خواهد صدايش را به گوش به همه برساند. مجلس اعلا با ائتلاف ملى هست ولى با نخست‌وزيرى مالکى مشکل دارد و معتقد است که در اين برهه بايد کسى به روى کار آيد که چهره‌اى مقبول و موفق داشته باشد. آقاى مالکى پرونده مثبتى ندارد و اين باعث مى‌شود که نسبت به او موضع داشته باشيم و چون بسيارى از فهرست‌ها با او مخالفند نمى‌تواند موافقت همه فهرست‌ها را داشته باشد.»

وى درباره احتمال تشکيل هم‌پيمانى ميان العراقيه و مجلس اعلا نيز گفت: «چنين اتفاقى فعلا نمى‌تواند بيفتد. ما اکنون تلاش مى‌کنيم به همگان فشار بياوريم که دولتى تشکيل دهند که در آن هم العراقيه، هم دولت قانون و هم جريان صدر مشارکت داشته باشند و براى اين کار نيز تلاش داريم همه را عليه مالکى متحد کنيم.»

با اين حال گفته مى‌شود، نورى مالکى به زودى ديدار مهمى با مجلس اعلا خواهد داشت و تلاش خواهد کرد موضع آنها را نسبت به خود تغيير دهد. وى روز چهارشنبه نيز به سراغ حزب فضيلت رفت و به آنها گفت که حاضر است جلسه‌اى تشکيل دهد و آنها درباره ضعف‌هاى چهار سال گذشته‌اش به بحث بنشينند و او نيز دلايل اين ضعف را بيان کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :