تندروهاى لبنانى احمدى‌نژاد را تهديد کردند

۲۰ مهر ۱۳۸۹ | ۱۹:۳۰ کد : ۸۹۵۶ اخبار اصلی
چند روز ديگر محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران يکى از تاريخى‌ترين سفرهاى خارجى خود را انجام مى‌دهد. احمدى‌نژاد همچنين قرار است به منطقه جنوب نيز سفر کند و تنها چند قدم دورتر از مرزهاى اسرائيل و لبنان پروژه‌هاى بزرگ عمرانى را افتتاح کند.
تندروهاى لبنانى احمدى‌نژاد را تهديد کردند

ديپلماسى ايرانى:  محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران يکى از تاريخى‌ترين سفرهاى خارجى خود را به لبنان را انجام مى‌دهد. احمدى‌نژاد همچنين قرار است به منطقه جنوب نيز سفر کند و تنها چند قدم دورتر از مرزهاى اسرائيل و لبنان پروژه‌هاى بزرگ عمرانى را افتتاح کند.

سفر احمدى‌نژاد به لبنان نگرانى ايالات متحده را برانگيخته است. وزارت خارجه امريکا به اتباع خود هشدار داده از آن جا که ممکن است سفر احمدى نژاد به لبنان موجب ايجاد درگيرى در اين کشور شود، از سفر به اين کشور خوددارى کنند.

طرفداران غربى لبنان نيز نسبت به انجام اين سفر ابراز نگرانى کرده‌اند. آنها اين سفر را مورد نقد قرار داده و اظهار نظر کرده‌اند که سفر احمدى نژاد به لبنان در حقيقت تبديل ساختن لبنان به پايگاهى براى اين کشور در سواحل مديترانه مسحوب مى‌شود.

اين در حالى است که حزب الله به عنوان مهمترين ميزبان احمدى نژاد در لبنان اظهارات مخالفان سفر رئيس جمهورى ايران را رد کرد و سيد حسن نصرالله دبير کل اين جنبش در اين باره گفت: «ما بايد از ايران براى حمايتش از جريان‌هاى مقاومت در منطقه به خصوص در مرحله جنگ با اسرائيل در ژوئن 2006 و پس از آن جنگ غزه تشکر کنيم.»

سيد حسن نصرالله در سخنرانى خود نيز گفته بود: «ايران در بازسازى جنوب لبنان بسيار به ما کمک کرد و حمايت‌هاى مالى بسيارى پس از جنگ براى احياى مناطق جنگى انجام داد.»

به گزارش ميدل ايست آن لاين، گفته مى‌شود از سال 2006 تا کنون ايران نزديک به دو ميليارد دلار براى بازسازى لبنان کمک کرده است.

از سوى ديگر تدابير شديد امنيتى در بيروت و مناطق جنوبى لبنان از هم اکنون اتخاذ شده است. همچنين ورزشگاه‌ جنوب، محل سخنرانى احمدى‌نژاد و سفارت ايران در بيروت نيز تحت محاصره نيروهاى امنيتى حزب الله قرار دارد.

در همين رابطه روزنامه القدس العربى گزارش داد، گروهى موسوم به "کتائب عبدالله عزام – سرايا زياد الجراح" به طور رسمى و واضح احمدى نژاد را مورد تهديد قرار داده است. آنها با صدور بيانيه‌اى تهديدآميز اظهار داشته‌اند، سفر احمدى نژاد به لبنان که جزئى از بلاد شام است حرکتى بسيار خطرناک عليه جريان سنى محسوب مى‌شود.

اين جريان در بيانيه خود همچنين مدعى شده است که از وقوع چنين توطئه‌اى به هر وسيله ممکن جلوگيرى مى‌کند.

در مقابل ژنرال ميشل عون، رئيس گروه تغيير و اصلاح از منتقدان سفر احمدى نژاد انتقاد کرد و خطاب به امريکايى‌ها گفت: «کسانى که در جنگ ژوئن 2006 در کنار اسرائيل ايستادند و در کشتار ملت لبنان مشارکت کردند حق اعتراض به سفر احمدى نژاد که در کنار ملت لبنان ايستاد، ندارند و ما به رئيس جمهورى ايران خوشامد مى‌گوييم.»

اين در حالى است که تنها دو روز به آغاز سفر احمدى نژاد به لبنان، سعد حريرى نخست‌وزير اين کشور به مصر رفت و درباره چگونگى تقويت روابط دو جانبه با حسنى مبارک، رئيس جمهورى مصر به گفت‌وگو نشست.

در همين حال عمار حورى، يکى از اعضاى فراکسيون المستقبل در پارلمان لبنان به روزنامه الاهرام چاپ مصر گفت: «سفر نخست وزير به قاهره بسيار مهم است به خصوص اين که دو روز قبل از استقبال از رئيس جمهورى ايران صورت گرفته است.»

در اين مذاکرات دو طرف همچنين درباره دادگاه ترور رفيق حريرى که به يک چالش بزرگ سياسى در لبنان تبديل شده نيز بحث و تبادل نظر کردند.  


نظر شما :