اياد علاوى در گفتگو با سى ان ان:

ايران منطقه را به آشوب مى‌کشد!

۲۵ مهر ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۴ کد : ۹۰۱۰ اقتصاد و انرژی
علاوى در روزهايى که نورى مالکى به قدرت نزديک مى‌شود و مسير تهران را در پيش دارد با سى ان ان گفتگو کرده و باز هم در ادعاهايى بى‌پايه و اساس تهران را به دخالت در امور داخلى عراق و حمايت از جريان تروريسم منطقه‌اى متهم مى‌کند.
ايران منطقه را به آشوب مى‌کشد!

ديپلماسى ايرانى: اياد علاوى رهبر ليست العراقيه که در انتخابات هفتم ماه مارس در عراق بيشترين آرا را به خود اختصاص داد همچنان در ميانه ائتلاف با نورى مالکى در قامت نخست وزير يا تحريم دولت جديد دست و پا مى‌زند. مالکى با همراهى جريان صدر به نخست وزيرى براى دومين بار نزديک‌تر شده است و همين امر علاوى را که سابقه کوتاهى در قدرت پس از سقوط صدام حسين هم دارد به شدت خشمگين کرده است. اياد علاوى از نخستين روزهاى پيروزى در انتخابات و به دست آوردن دو کرسى بيشتر از ائتلاف دولت قانون، رويه جلب حمايت از کشورهاى همسايه را در پيش گرفت. در اين ميان ايران همواره به شکل غيرمستقيم مخاطب اتهام‌هاى بى‌پايه و اساس علاوى بوده است. مردى که ادعا مى‌کند در قدرت با نورى مالکى شريک نمى‌شود و شايد از خير پست نخست وزيرى گذشته است اما پست رياست جمهورى حداقل مطالبه وى خواهد بود.

علاوى در روزهايى که نورى مالکى به قدرت نزديک مى‌شود و مسير تهران را در پيش دارد با سى ان ان گفتگو کرده و باز هم در ادعاهايى بى‌پايه و اساس تهران را به دخالت در امور داخلى عراق و حمايت از جريان تروريسم منطقه‌اى متهم مى‌کند. اياد علاوى در اين خصوص مى‌گويد: ايران در مسير بى‌ثبات کردن عراق گام برمى‌دارد.

فريد زکريا در سى ان ان پاى صحبت اياد علاوى نشست تا نخست وزير سابق عراق و رهبر ليست العراقيه در تقسيم تقصير، گناه نرسيدن به پست نخست وزيرى را بر گردن ايرانى‌‌ها بيندازد: بن‌بست سياسى در عراق و اقتصاد بيمار اين کشور اندک اندک تهران را به سمت افراط گرايى پيش مى‌برد!

از زمان برگزارى انتخابات در عراق، اين کشور دچار بن‌بست سياسى شده است. علاوى و مالکى دو ضلع اين بازى قدرت هستند. دو ضلعى که هفت ماه از برگزارى انتخابات در وطنشان گذشته است اما هيچ‌کدام نمى‌توانند از سهم خواهى خود از قدرت بکاهند. برخلاف اياد علاوى که بيشترين روزهاى اين هفت ماه گذشته را در خارج از مرزهاى وطنش پشت سر گذاشته است؛ نورى مالکى بيشترين وقت خود را صرف متقاعد کردن مخالفان داخلى کرده است. مالکى به دنبال اجماعى داخلى است تا بتواند با در دست داشتن کرسى‌هاى بيشتر در پارلمان ائتلافى فراگير را روى کار اورد. ائتلافى که بسيارى از تحليل‌گران اعتقادى به بقاى آن در فضاى عراق امروز ندارند. علاوى ادعا مى‌کند که حمايت 130 کرسى از مجموع 325 کرسى در پارلمان عراق را در دست دارد اين در حالى است که طيف نورى مالکى 132 کرسى را در دست دارد. علاوى در اين خصوص به سى ان ان گفت: ما مى‌دانيم که ايران در مسير بر هم زدن آرامش در منطقه قرار گرفته است. ايران مى‌خواهد نه تنها عراق که کل منطقه را نابسامان کند. ايران به دنبال بى ثبات کردن لبنان و فلسطين است. تهران در مسيرى قرار گرفته است که به تندروى مى‌انجامد.

علاوى در ادامه سخنان بى‌پايه و اساس خود گفت: ايران در دايره‌اى از خشونت طلبى قرار گرفته است. نيروهاى فشار در ايران تمام تلاش خود را براى افزايش نفوذ به کار گرفته‌اند.  

اياد علاوى حمايت شيعيان سکولار را در اختيار دارد و اهل تسنن را. ائتلاف تحت حاکميت وى تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا برخى از متحدان با نورى مالکى را جلب خود کند. ائتلاف دولت قانون ابتداى ماه جارى در حرکتى غيرقابل پيش‌بينى موفق شد حمايت مقتدى صدر را جلب کند. مقتدى صدر روحانى شيعه ضد امريکايى است که از هفت ماه پيش مخالفت خود را با نخست وزيرى مالکى اعلام کرده بود اما در نهايت اين حمايت را پشت سند مالکى انداخت. اين در حالى است که مالکى براى در اختيار داشتن اکثريت به کرسى‌هاى بيشترى در پارلمان نياز دارد.

منتقدان مالکى وى را به سفر به تهران براى جلب حمايت ايران متهم مى‌کنند و طرفداران مالکى، علاوى را به گدايى از کشورهاى اهل تسنن براى به دست آوردن قدرت. علاوى ابتداى هفته را در سوريه گذراند. گفته مى‌شود که وى به زودى به کشورهاى حاشيه خليج فارس و اردن هم سفر خواهد کرد. کردهاى عراق با توجه به بن‌بست سياسى در اين کشور ميان پيوستن به علاوى و مالکى مانده‌اند. کردهاى عراق 53 کرسى را در اختيار دارند. در سال 2006 اين حمايت آنها از مالکى بود که منجر به تشکيل دولت به نخست وزيرى وى شد. کردها چه از مالکى و چه از علاوى براى همراهى پيش‌شرط‌هايى مى‌خوانند.

منبع: بلومبرگ


نظر شما :