آلمان به دنبال نقش جديد در پرونده هسته‌اى ايران

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۴:۳۴ کد : ۹۰۴۵ اخبار اصلی
بعيد به نظر مى‌رسد که رئيس جمهور آلمان و هيئت همراه،‌ در اين سفر...
آلمان به دنبال نقش جديد در پرونده هسته‌اى ايران

ديپلماسى ايرانى: گرچه هدف سفر اخير رئيس جمهور آلمان به ترکيه،‌ مسائل مربوط به آزادى دين و عقيده و هم‌چنين مسئله پيوستن ترکيه به اتحاديه اروپا مطرح شده است،‌ اما با توجه به تحرکات آلمان درباره مذاکرات هسته‌اى ميان ايران و گروه 1+5، بعيد به نظر مى‌رسد که رئيس جمهور آلمان و هيئت همراه،‌ در اين سفر،‌ درباره مسئله هسته‌اى ايران با مقامات ترک گفت و گو نکنند.

اين احتمال وقتى قوى‌تر مى‌شود که به ياد آوريم همزمان با اين سفر،‌ آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، به شهر نرماندى فرانسه رفته است تا در آن جا به همراه ديميترى مدودف و نيکلا سارکوزى، ‌همتايان روس و فرانسوى خود به تبادل نظر درباره مسئله هسته‌اى ايران و تحولات اخير اين مسئله به ويژه از سرگيرى مذاکرات گروه 1+5 با ايران بپردازد.

در همين حال گيدو وستروله،‌ وزير امور خارجه آلمان به هند سفر کرده است؛‌ گرچه هدف از اين سفر گسترش و تقويت همکارى‌هاى اقتصادى اعلام شده است اما سفر وزير امور خارجه آلمان به هند،‌ از اين جهت که هند به تازگى به اعضاى غيردائم شوراى امنيت پيوسته است نيز حائز اهميت است.

به نظر مى‌رسد آلمان با توجه به حجم مبادلات اقتصادى اين کشور با ايران در صدد تاثيرگذارى بر روند پرونده هسته‌اى ايران است. اين تمايل آلمان را مى‌توان از موضع‌گيرى مقامات اين کشور به خصوص وزير امور خارجه دريافت. گيدو وستروله در هفته‌‌هاى اخير بارها درباره مسئله هسته‌اى ايران و مذاکرات گروه 1+5 صحبت کرده است. او با اشاره به اين که هنوز مطمئن نشديم که تغييرات ريشه‌اى در موضع ايران به وجود آمده باشد ولى نشانه‌هايى مى‌بينيم که آنان آماده گفت‌وگو هستند.

او در اظهار نظر ديگرى با اظهار اميدوارى درباره آغاز مذاکرات گفته است هم اکنون آنچه که مهم است، از سرگیری سریع مذاکرات جدی و سازنده درباره برنامه هسته‌ای ایران است. آمادگی ایران برای از سرگیری مذاکرات گام مثبتی است و ما امیدواریم این آمادگی سریعا به گفت‌و گوهای مشخص و موضوعی تبدیل شود.

تحرکات ديپلماتيک اخير آلمان، ‌گرچه همگى با اهداف اعلامى ‌غير از مسئله هسته‌اى ايران صورت مى‌گيرد، اما به نظر مى‌رسد سياست پيوسته‌اى را در راستاى تاثيرگذارى بر پرونده هسته‌اى ايران دنبال مى‌کند.

آلمان به عنوان عضو غيردائم شوراى امنيت با تلاش در جهت تاثيرگذارى در پرونده هسته‌اى ايران،‌ در صدد است که نشان دهد توانايى نقش آفرينى در صحنه بين المللى را دارد، تا به اعضاى دائم شوراى امنيت بفهماند که لياقت عضويت دائم در شوراى امنيت را دارد.


نظر شما :