تعهد چین به اعمال تحریم‌ها علیه ایران

۰۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۸:۳۹ کد : ۹۰۵۴ اخبار اصلی
فشارهای آمریکا موجب شد چینی‌ها رسما اعلام کنند که به اعمال...
تعهد چین به اعمال تحریم‌ها علیه ایران

ديپلماسى ايرانى: اظهارات و خبرسازی‌های چند ماه اخیر آمریکایی‌ها در مورد این که چین تحریم‌های اعمال شده توسط شورای امنیت علیه ایران را اجرا نمی‌کند موجب شد که چینی‌ها رسما اعلام کنند که به اعمال این تحریم‌ها پایبندند.

ما ژائوکشو، سخنگوی وزارت خارجه چین، روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری گفت چین بر این اعتقاد است که همه کشورها باید قطعنامه‌های سازمان ملل علیه ایران را به شکلی جامع، دقیق و جدی اجرا کنند. او تاکید کرد که چین همواره در اجرا و برآورده کردن تعهدات بین المللی‌اش صادق بوده و مشارکتی مثبت در این زمینه داشته است.

در ماه‌های اخیر بارها رسانه‌های آمریکایی گزارشهایی را مبنی بر تخطی شرکت‌های چینی از اجرای تحریم‌های سازمان ملل در مورد ایران منتشر کرده بودند. در آخرین مورد، یکشنبه روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارشی منتشر کرد و نوشت دولت اوباما معتقد است که شرکت‌های چینی با نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد به فناوری موشکی و برنامه اتمی‌ایران کمک می‌کنند.

واشنگتن پست به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که خواسته است نامش فاش نشود نوشت که رابرت آینهورن مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات اتمی‌ماه گذشته با سفر به پکن فهرست مهمی‌از شرکت‌ها و بانک‌های چینی را که واشنگتن معتقد است تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را نقض کرده‌اند در اختیار مقام‌های این کشور گذاشت. با این حال واشنگتن پست به این نکته اشاره می‌کند که دولت اوباما گمان نمی‌کند دولت چین به این شرکت‌ها چنین اجازه‌ای داده باشد.

این مقام آمریکایی به این روزنامه گفته است سازمان‌های اطلاعاتی این کشور معتقدند شرکت‌های چینی با نقض تحریم‌های سازمان ملل متحد در انتقال فناوری و قطعات ممنوعه به برنامه‌های نظامی ‌ایران دست دارند و بانک‌های چینی در این گونه معاملات به ایران کمک می‌کنند. این روزنامه اضافه می‌کند که آمریکا معتقد است شرکت‌های چینی به ایران در زمینه افزایش توانمندی‌های موشکی و پیشرفت سلاح هسته‌ای کمک می‌کند. این روزنامه گرافیت، تنگستن و آلیاژ قوی آلومینیوم را از جمله موادی ذکر می‌کند که دولت اوباما معتقد است ایران از طریق شرکت‌های چینی برای برنامه‌های اتمی‌خود تهیه کرده است.

به نوشته واشنگتن پست فعالیت شرکت‌های چینی در بخش انرژی و نوسازی تسلیحاتی ایران آنقدر نگران کننده است که ممکن است روابط واشنگتن و پکن را دچار مشکل کند. این روزنامه همچنین می‌نویسد برخی نمایندگان کنگره آمریکا در ملاقات اخیر خود با شی فنگ، معاون سفیر چین در واشنگتن، به او گفته‌اند تنها موضوعی که می‌تواند دموکراتها و جمهوریخواهان را متحد کند تعامل چین با ایران است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیزبه تازگی گفته بود که واشنگتن نام شرکت‌های چینی را که تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را به صورت کامل اجرا نمی‌کنند، در اختیار پکن قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که آمریکا نگرانی‌اش درباره برخی شرکت‌های چینی را با پکن در میان گذاشته است. آمریکا ظاهرا از این که شرکت‌های چینی فناوری و قطعات ممنوعه به ایران می‌دهند، گله کرده است. او همچنین گفت دولت چین در واکنش گفته است که در این باره تحقیق خواهد کرد.

چین بیش از هر کشور دیگری از فرصت تحریم‌ها برای افزایش مبادلات خود با ایران استفاده کرده است. با افزايش مبادلات تجارى ايران و چين در سالهای گذشته، چین به جای اتحاديه اروپا به عنوان بزرگترين شريک تجارى ايران تبدیل شده است. در شش ماه اول سال جارى واردات ايران از چين با رشد 34.39 درصدى به 2.53 ميليارد دلار و صادرات ايران به چين با رشد 66.76 درصدى به 2.22 ميليارد دلار افزايش يافت. با این حال موضع‌گیری اخیر چین نشان می‌دهد که این کشور می‌تواند تحت فشار آمریکا از میزان همکاری‌های خود بکاهد.


نظر شما :