راه‌اندازی پایگاه نظامی امارات در سواحل تنگه هرمز

۲۹ مهر ۱۳۸۹ | ۲۳:۵۶ کد : ۹۰۶۱ اقتصاد و انرژی
در حالی که باراک اوباما لایحه بسته فروش 60 میلیارد دلاری سلاح به عربستان را برای تصویب به کنگره تحویل داد، امارات در منطقه‌ای در نزدیکی تنگه هرمز یک پایگاه نظامی استراتژیک مدرن را راه‌اندازی کرد.
راه‌اندازی پایگاه نظامی امارات در سواحل تنگه هرمز

دیپلماسی ایرانی: در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه 20 اکتبر، لایحه بسته فروش 60 میلیارد دلاری سلاح به عربستان سعودی را برای تصویب به کنگره تحویل داد، منابع خبری گزارش می‌دهند، امارات متحده عربی در منطقه‌ای در نزدیکی تنگه هرمز یک پایگاه نظامی استراتژیک مدرن را راه‌اندازی کرد.

دولت امارات هدف از راه‌اندازی این پایگاه را حمایت از تحرکات جاری در این منطقه استراتژیک اعلام کرده است. شیخ حمد بن محمد الشرقی، حاکم فجیره در این باره گفت: «امارت فجیره یکی از مهمترین مراکز استراتژیک منطقه محسوب می‌شود که به واسطه جایگاه ممتاز جغرافیایی‌اش آب‌های محیط بر دو طرف تنگه هرمز را به هم وصل می‌کند.»

خبرگزاری رسمی امارات وام، گزارش داد، در مراسم افتتاح این پایگاه نظامی شماری از درجه‌داران ارتش و پلیس امارات در کنار مسئولان ارشد اداره‌های دولتی در فجیره شرکت داشتند.

ارتش امارات اعلام کرده است که تاسیس این پایگاه نظامی دریایی اهمیت استراتژیک برای امارات دارد چرا که در صورت بروز هر گونه خللی در حرکت کشتی‌های دریایی، نیروهای نظامی مستقر در این پایگاه می‌توانند فورا وارد عمل شده و به رفع مشکل بپردازند. ارتش امارات تاکید کرده راه‌اندازی این پایگاه دریایی در راستای اهداف دفاعی و استراتژیک امارات در دفاع از اراضی و آب‌های بین‌المللی است.

تنگه هرمز، مهمترین تنگه دریایی جهان محسوب می‌شود که شریان اقتصادی و انرژی دنیا را هدایت می‌کند. در حدود 60 درصد انرژی جهان از این تنگه تامین می‌شود. کنترل این تنگه تا کنون در اختیار جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور مشرف به سواحل حاشیه خلیج فارس بوده است و از لحاظ ابعاد سیاسی، اقتصادی و نظامی یکی از حساس‌ترین نقاط جهان به شمار می‌رود.

این در حالی است که کمی آن طرف‌تر و در سواحل دریایی مشترک مصر و عربستان، نیروی دریایی دو کشور مانور مشترک نظامی خود را که از چند روز پیش آغاز کرده بودند، به پایان رساندند.

به گزارش خبرگزاری مصری الشرق الاوسط، در این مانور نظامی حسین طنطاوی، وزیر دفاع و تولیدات جنگی مصر و امیر خالد بن سلطان معاون وزیر دفاع و بازرسی هوایی امور نظامی عربستان سعودی حضور داشتند و از نزدیک بر آمادگی نیروهای خود نظارت کردند.

از سوی دیگر به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، چاپ لندن، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز چهارشنبه لایحه بسته نظامی 60 میلیارد دلاری فروش اسلحه به عربستان سعودی را تحویل کنگره امریکا داد. این بسته شامل جنگنده‌های اف‌ 15 که توانایی حمله به اهداف دوربرد را دارد و مورد مناقشه وزیر دفاع امریکا و اسرائیل بود را نیز شامل می‌شود.

وزارت دفاع امریکا گزارش داده است که فروش سلاح‌های امریکایی به عربستان سعودی با این حجم و به این میزان جزئی از برنامه‌های دفاعی ایالات متحده امریکا برای تقویت نظامی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مهار آن چه تهدید نظامی و هسته‌ای ایران ادعا شده، محسوب می‌شود.

میزان فروش سلاح‌های امریکایی به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عمان برای پنج سال آینده میلادی در حدود 123 میلیارد دلار است که شامل سلاح‌های پیشرفته هوایی، زمینی و دریایی به کشورهای مزبور برای مهار نیروی نظامی ایران است.

ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای بر سر فروش برخی سلاح‌های پیشرفته به عربستان سعودی از جمله جنگنده‌های پیشرفته اف 15 ابراز نگرانی کرده است از این رو پیش‌بینی می‌شود که کنگره در مفاد این لایحه این بسته نظامی تعدیلاتی اعمال کند.   


نظر شما :