بشار اسد: سعد حريرى بهترين گزينه براى نخست‌وزيرى لبنان است

۰۴ آبان ۱۳۸۹ | ۱۶:۴۸ کد : ۹۱۱۳ اخبار اصلی
بشار اسد در گفت‌وگو با روزنامه الحيات وجود هر گونه اختلاف ميان او و سعد حريرى را رد کرد و تاکيد کرد، دروازه‌هاى دمشق به روى سعد حريرى هر ساعت که بخواهد قدم به سوريه بگذارد، باز است.
بشار اسد: سعد حريرى بهترين گزينه براى نخست‌وزيرى لبنان است

ديپلماسى ايرانى: بشار اسد، رئيس جمهورى سوريه در مصاحبه با روزنامه الحيات تاکيد کرد، روابطش با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودى بسيار خوب و حسنه است و براى حفظ اين روابط نيز ضمانت‌هاى اجرايى ميان دو طرف وجود دارد.

وى در اين مصاحبه درباره اوضاع عراق گفت: «اوضاع عراق بخش اعظم مذاکرات من در رياض با پادشاه عربستان بود. در آن جا به طور مفصل درباره اوضاع عراق با هم صحبت کرديم.»

رئيس جمهورى سوريه درباره اوضاع لبنان گفت: «به اعتقاد من در حال حاضر و در اين اوضاع سخت سعد حريرى مناسب‌ترين فرد براى نخست‌وزيرى لبنان است. وى مى‌تواند اوضاع جارى را در لبنان حل و فصل کند و کشورش را از وضعيت فعلى به سلامت عبور دهد.»

وى وجود هر گونه اختلاف ميان او و سعد حريرى را رد کرد و تاکيد کرد، دروازه‌هاى دمشق به روى سعد حريرى هر ساعت که بخواهد قدم به سوريه بگذارد، باز است. روابط ما با لبنان بسيار حسنه است و اين روابط حسنه ادامه دارد.

بشار اسد درباره ديدارش با گروه‌هاى لبنانى در روزهاى گذشته گفت: «هيچ کدام از آنها خواهان تغيير دولت در لبنان نيستند و آنها نيز مثل ما خواهان انجام مذاکره براى حل مشکلاتشان هستنند. ما به همه آنها تاکيد کرده‌ايم که استفاده از نيروى خشونت ‌آميز نابودى و خرابى براى همه به بار خواهد آورد.»

وى درباره اين که دقيقا نمى‌داند راى دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى چه وقت صادر خواهد شد، آن را موضوع صرفا لبنانى دانست و گفت: «نيروهاى لبنانى همواره صحبت از صدور حکم دادگاه کرده‌اند و آن را مجازات دشمنان و عاملان اتفاقات ترور رفيق حريرى دانسته‌اند اما درباره اين که محاکمه در سطح ملى برگزار شود، لبنان دچار يک دو دستگى طايفه‌اى شده که در آن صورت راى دادگاه مى‌تواند لبنان را به نابودى بکشاند. اگر قرار است اشخاصى مورد اتهام قرار گيرند چرا اين اتهام‌ها صرفا مبتنى به ظن و گمان است و دليل واضحى براى آن ارائه نمى‌شود. اتهام بستن به افراد نيازمند دليل است و اين همان چيزى است که تلاش مى‌کنيم به نيروهاى لبنانى بفهمانيم و آنها را در اين زمينه قانع کنيم.»

رئيس جمهورى سوريه روابط خود با وليد جنبلاط و ميشل عون را خوب و حسنه توصيف کرد و در اين باره گفت: «وليد جنبلاط از مواضع قديمى‌اش برگشته است. ما او را از قديم مى‌شناسيم.»

او درباره عراق نيز گفت: «حرف سوريه کاملا روشن است ما از همه نيروهاى عراقى از جمله نورى مالکى حمايت مى‌کنيم. ما همواره گفته‌ايم دولتى مورد حمايت ماست که دولت وحدت ملى باشد و لازم است که همه جريان‌هاى سياسى را در خود جاى داده باشد، منظور ما از جريان‌هاى سياسى صرفا حضور دکورى آنها نيست، منظور ما مشارکت حقيقى همه آنها است. آنها بايد واقعا خود را شريک دولت عراق بدانند. و اين در درجه نخست سنى‌ها را شامل مى‌شود.»

اسد درباره روابط سوريه با مصر گفت: «ما روابط شخصى را از روابط دو کشور جدا مى‌دانيم. همچنين ميان روابط سياسى با روابط اقتصادى نيز تمايز قائليم. اما در تئورى با آنها اختلاف‌هاى عميقى داريم. از ناحيه سوريه مشکلى وجود ندارد. اما ظاهرا اين مصرى‌ها هستند که با مشکل دارند.»  


نظر شما :