متکی درباره کمک‌های نقدی به افغانستان توضیح دهد

۰۵ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۰۵ کد : ۹۱۲۸ اخبار اصلی
گفتگوی دیپلماسی ایرانی با جمشید انصاری از نمایندگان سوال کننده از وزیر خارجه در مورد کمک‌های ایران به افغانستان.
متکی درباره کمک‌های نقدی به افغانستان توضیح دهد

ديپلماسى ايرانى: جمشید انصاری نماینده مردم زنجان و طارم و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی گفت: «متکی باید در مورد مبالغی که به افغانستان پرداخت شده، مستند قانونی آنها و محل پرداخت این کمک‌ها به مجلس توضیح دهد.» او با اشاره به اين که موضوع کمک ایران به افغانستان در رسانه‌های بین المللی مورد توجه قرار گرفته و اخباری مبنی بر پرداخت پول نقد و مستقیم از سوی ایران به رئیس دفتر رئیس جمهور افغانستان منتشر شده است، افزود: بنابراین سئوالاتی از وزیر امور خارجه در مجلس مطرح است که وی برای پاسخگویی به این سئوالات به مجلس دعوت می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به این که انتشار اخباری مبنی بر ارائه پول نقد و مستقیم به افغانستان به شایعاتی درباره مجاری هزینه شدن این مبالغ دامن زده است، گفت بر این اساس 7 نماینده مجلس از وزیر خارجه در این مورد سوال کرده‌اند. او ادامه داد: «این سوال روال قانونی خود را طی خواهد کرد و بر این اساس وزیر امور خارجه در مدت 10 روز موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد.»

انصاری ادامه داد: متکی باید درباره صحت و سقم این کمک‌های نقدی و مستقیم نظر خود را اعلام کند و اعلام کند که اگر کمکی نیز از سوی جمهوری اسلامی‌ بوده این کمک‌ها تا چه میزان بوده است و مستندات قانونی آن چیست.

وی گفت: از متکی می‌خواهیم که همچنین گزارش‌هایی از نحوه هزینه این کمک‌ها در افغانستان ارائه دهد. انصاری با بیان اینکه تاکنون جمهوری اسلامی ‌همواره کمک‌هایی به دولت افغانستان داشته است، افزود: اما هیچ گاه کمک‌ها به صورت نقدی و مستقیم به رئیس دفتر رئیس جمهور نبوده است و این موجب بروز شبهاتی شده است که باید صحت و سقم آن از سوی متکی تایید شود.

۷ نماینده فراکسیون خط امام مجلس از جمله جمشید انصاری، رییس کمیته سیاسی و روابط بین الملل فراکسیون، محمدرضا تابش دبیر کل فراکسیون، حسین ‌هاشمیان رئیس شورای مرکزی فراکسیون، قدرت الله علیخانی و محمد حسین مقیمی‌ از اعضای شورای مرکزی فراکسیون و احمد مهدی شهریاری و شکور اکبرنژاد از اعضای فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی ‌از امضا کنندگان این سئوال هستند.

متن این سئوال نمایندگان مجلس از وزیر امور خارجه در مورد کمک‌های نقدی ایران به افغانستان چنین است:

«بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های بین المللی، علاوه بر کمک‌هایی که به صورت قانونی برای بازسازی افغانستان و از طریق دولت آن کشور به عمل آمده است، در طول سنوات گذشته مبالغی به صورت نقدی از طریق رییس دفتر رییس جمهور افغانستان در اختیار آقای حامد کرزای قرار گرفته است. خواهشمند است در خصوص موارد زیر توضیحات لازم ارایه فرمایید:

 ۱- میزان این کمک‌ها در طول ۵ سال گذشته به تفکیک هر سال چه قدر بوده است؟

 ۲- مستند قانونی این پرداخت‌ها چه بوده و اصل و میزان آن به تصویب چه مرجعی در کشور رسیده است؟

 ۳- آیا دولت ایران از محل و نحوه هزینه این کمک‌ها از سوی رییس جمهور افغانستان اطلاع داشته است و امکان ارائه گزارشی در این مورد وجود دارد یا خیر؟

۴- محل تامین منابع این کمک‌ها در قوانین بودجه سنواتی را اعلام فرمایید.»

سوال این نمایندگان در حالی مطرح می‌شود که نشريه آمريکايى نيوزويک ابتداى هفته خبر از کمک نقدى ايران به رئیس دفتر رييس جمهور افغانستان داده بود. روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه در گزارش خود از قول مقام‌های افغان که نامشان ذکر نشده نوشت که پرداخت‌های ایران به عمر داودزی و حامد کرزی «میلیون‌ها دلار» است و به «صندوقی مخفی» می‌رود که از آن برای پرداخت پول به نمایندگان پارلمان، سران قبایل و حتی فرماندهان طالبان استفاده می‌شود.

گزارش نیویورک تایمز همچنین نوشت که اواخر ماه اوت زمانی که حامد کرزی از سفر خود به ایران بازمی‌گشت، فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، کیسه‌ای پلاستیکی مملو از بسته‌های اسکناس یورو را به هواپیما آورد و به دست آقای داودزی داد.

هرچند اين موضوع از سوى سفارت ايران در افغانستان تکذيب شد، اما حامد کرزاى در يک کنفرانس خبرى آن را تاييد کرد. علاوه بر این رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه امروز سه شنبه در نشستی خبری درباره این کمک‌ها گفت: بر خلاف کشورهایی که پول‌هایی زیادی را در افغانستان خرج کردند و این هزینه‌ها از بابت اقدامات نظامی‌علیه مردم افغانستان بوده، جمهوری اسلامی‌ ایران به عنوان دولتی که در همسایگی افغانستان است و برای بازگشت ثبات و امنیت در این کشور و بازسازی زیرساخت‌های افغانستان کمک‌های زیادی را انجام داده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: این کمک‌ها به افغانستان از دولت هشتم آغاز شده و همچنان ادامه دارد زیرا همه کشورها باید کمک کنند که زیرساختهای اقتصادی افغانستان بازسازی شده و رویکرد نظامی ‌در این کشور رها شود.

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی کمک‌های ایران به رئیس جمهور افغانستان را با تلاش جمهوری اسلامی ‌برای گسترش نفوذ خود افغانستان مرتبط دانسته و نسبت به «نفوذ منفی» ایران در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.


نظر شما :