ايران از غنى سازى کوتاه نمى‌آيد،‌ غرب از تعليق

۰۵ آبان ۱۳۸۹ | ۲۲:۴۱ کد : ۹۱۳۶ اخبار اصلی
با اعلام خبر سوخت‌گذارى نيروگاه هسته‌اى بوشهر و وارد شدن برق توليدى اين نيروگاه در بهمن ماه به شبکه برق ايران و در حالى که گفت‌وگوها ميان ايران و 1+5 براى تعيين زمان و محتواى مذاکرات در جريان است، مقامات غربى نسبت به آغاز فرايند سوخت‌گذارى نيروگاه بوشهر واکنش نشان داده‌اند.
ايران از غنى سازى کوتاه نمى‌آيد،‌ غرب از تعليق

ديپلماسى ايرانى: با اعلام خبر سوخت‌گذارى نيروگاه هسته‌اى بوشهر و وارد شدن برق توليدى اين نيروگاه در بهمن ماه به شبکه برق ايران و در حالى که گفت‌وگوها ميان ايران و 1+5 براى تعيين زمان و محتواى مذاکرات در جريان است، مقامات غربى نسبت به آغاز فرايند سوخت‌گذارى نيروگاه بوشهر واکنش نشان داده‌اند.

هيلارى کلينتون، ‌وزير امور خارجه ايالات متحده بعد از ديدار با همتاى اتريشى‌اش درباره آغاز سوخت‌گذارى نيروگاه بوشهر گفته است که امريکا مشکلى با راه‌اندازى نيروگاه بوشهر ندارد چرا که استفاده از انرژى صلح آميز هسته‌اى حق ايران است و نيروگاه اتمى‌ بوشهر تاسيساتى است که صرفا براى اهداف صلح‌آميز طراحى و ساخته شده است. فيليپ کراولى، سخنگوى وزارت خارجه ايالات متحده هم می‌پذیریم که رآکتور بوشهر برای تولید انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز طراحی شده و از این رو این نیروگاه را خطری برای گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای نمی‌دانیم، چرا که این نیروگاه زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد اما در عين حال با تاکيد بر نقش روسيه در تامين سوخت اين نيروگاه گفته است که اين مدلى است که ايران بايد براى استفاده از انرژى هسته‌اى بر اساس آن عمل کند.

کراولى در حالى از مدل تامين سوخت نيروگاه هسته‌اى بوشهر سخن مى‌گويد و از ايران مى‌خواهد در استفاده از انرژى هسته‌اى از اين مدل پيروى کند که حدود يک سال و نيم است که به درخواست ايران براى تامين سوخت رآکتور تهران که استفاده تحقيقاتى و پزشکى دارد،‌ پاسخ نداده است.

همين دغدغه تامين سوخت براى استفاده هاى صلح آميز از انرژى هسته‌اى است که ترديدهاى ايران را براى مذاکرات بالا برده است و تاکيد ايران را براى مشخص کردن چارچوب و محتواى مذاکرات آتى با 1+5 را شدت بخشيده است. منوچهر متکى، وزير امور خارجه ايران در ارتباط با اين مسئله در حاشيه ديدار از نمايشگاه مطبوعات گفته است اراده سیاسی ایران و 1+5 برای انجام مذاکرات است و امیدواریم که از طریق تبادل نظرهایی که بین طرفین در جریان است پیرامون تاریخ مذاکرات، محل، محتوا و دستور کار مذاکرات، تفاهم و توافقاتی حاصل شود.

به نظر مى‌رسد سخنان اخير مقامات ايرانى درباره مذاکره با نماينده گروه 1+5 از همين نگرانى نشات مى‌گيرد. ايرانيان بر اين عقيده هستند که اعتماد چندانى به کشورهاى غربى براى تامين نيازهاى اتمى‌ ايران براى استفاده صلح آميز از انرژى هسته‌اى وجود ندارد. بنابر اين ايران نياز دارد که در خاک خود غنى سازى اورانيوم را انجام دهد و به تکنولوژى بومى‌ هسته‌اى دست پيدا کند.

ايران در صدد آن است که حق غنى سازى در خاک خود را پيش از آغاز مذاکرات به طرف مقابل بقبولاند. سخنان کاظم جلالى سخنگوى کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس شوراى اسلامى‌ درباره مذاکرات ايران و گروه 1+5 به همين مورد اشاره دارد: در مورد مذاکرات، جمهورى اسلامى‌ از ابتدا همين مساله را مطرح کرد که مسائل مربوط به موضوعات هسته‌اى جمهورى اسلامى‌ از طريق گفت‌وگو قابل حل است، اما مذاکرات بايد چارچوب‌دار، هدفمند و مبتنى بر برخورد منصفانه و به دور از تعصبات کور باشد. آن‌چه امروز قدرت‌هاى سلطه‌گر نسبت به مذاکرات بايد بدانند، پيام ملت ايران است و اين پيام آن است که ملت ايران هم در مذاکره جدى است و هم در دستيابى کامل به تکنولوژى صلح‌آميز هسته‌اي. طبعا اگر مذاکرات به سمتى پيش برود که حقوق هسته‌اى جمهورى اسلامى‌ در آن به شکل کامل حفظ شود، اين مذاکرات مى‌تواند ثمربخش و منتج به نتيجه باشد.

بنابر اين گروه 1+5 بايد دغدغه‌هاى ايران در مورد استفاده از انرژى هسته‌اى را در نظر بگيرد. ايران با تجربه‌اى که از همکارى با غرب دارد، نمى‌تواند به قول کراولى مدل تامين سوخت از طريق روسيه را پيگيرى کند. ايران و گروه 1+5 بايد به مدلى براى مذاکره دست يابند که در آن هم دغدغه‌هاى ايران و هم نگرانى‌هاى غرب قابل پاسخگويى باشد. در غير اين صورت و در شرايط پافشارى طرفين بر مواضع قبلى خود نمى‌توان به آينده مذاکرات چندان اميدوار بود.
 


نظر شما :