اسرائيل به فکر نبردى تازه در نوار غزه

۰۶ آبان ۱۳۸۹ | ۰۴:۰۵ کد : ۹۱۳۸ اخبار اصلی
به ادعاى اسرائيل حماس توانسته به موشک‌هاى دور بردى دست يابد که مى‌تواند شهرهاى مرکزى اسرائيل را به طور کامل هدف قرار دهد.
اسرائيل به فکر نبردى تازه در نوار غزه

ديپلماسى ايرانى: روزنامه‌هاى اسرائيلى اين روزها به چاپ اخبار عجيبى عليه حماس مبادرت ورزيده‌اند که نشان از نگرانى آنها از آينده وضعيت نوار غزه و همچنين تهديدهايى که از اين منطقه عليهشان مى‌شود، است. اين در حالى است که اسرائيل غزه را به شدت تحت محاصره قرار داده و با گذشت چهار سال از اين محاصره ناجوانمردانه نه تنها هيچ چيز سودى به دست نياورده بلکه هنوز از قدرت جريان مقاومت در اين منطقه هراسان است. علاوه بر اين جنگى که اسرائيل در سال 2008 – 2009 عليه غزه انجام داد نيز نتوانست به غير از فشار خارجى و محکوم شدن از سوى مجامع بين‌المللى دستاوردى براى اسرائيل در بر داشته باشد.

روزنامه القدس العربى با چاپ اخبار روزنامه‌هاى اسرائيلى به بازتاب نگرانى‌هاى آنها از نوار غزه پرداخته است. اين روزنامه در ابتدا ادعاى روزنامه يديعوت احرونوت را منتشر کرده که آورده است: ايران سال‌ها است که از جنبش‌هاى حماس و جهاد اسلامى حمايت‌هاى مالى مى‌کرده است. اين حمايت‌ها در ماه‌هاى اخير شدت بيشترى به خود گرفته و حماس موفق شده منابع متنابهى پول از ايران دريافت کند. به ادعاى اين روزنامه اين دو جنبش سالانه يک‌صد ميليون دلار از ايران پول دريافت مى‌کنند!

يديعودت احرونوت با بزرگ‌نمايى کمک‌هاى مالى ايران به جنبش‌‌هاى مقاومت سپس مدعى مى‌شود: الکس فيشمن، يکى از نزديکان جدى به دستگاه‌هاى امنيتى اسرائيل مى‌گويد که جابه‌جايى اين حجم از پول به حماس و جهاد اسلامى در نوار غزه باعث نگرانى اسرائيل شده و ممکن است اسرائيل مجددا جنگ تازه‌اى را در نوار غزه عليه حماس و جهاد اسلامى آغاز کند.

اسرائيل زمانى بيشتر نگران شده که اخبارى دريافت کرده است که نشان مى‌دهد حماس توانسته به موشک‌هاى دور برد که مى‌تواند مناطق حساس اسرائيل از جمله بغوش دان که شريان اصلى اين رژيم محسوب مى‌شود را هدف قرار دهد و حتى شهر کفار سابا را نيز موشک‌باران کند.

فيشمن همچنين مى‌گويد: «حماس به تازگى موشک پيشرفته‌اى موسوم به فجر را با موفقيت آزمايش کرده که برد آن تا 80 کيلومتر است و قصد دارد طى چند ماه آينده توليد انبوه آن را نيز آغاز کند. اين موشک‌ها قادرند شهرهاى سابا، هرتزليا، رعنانا و کفار شمرياهو را هدف قرار دهند. به عبارت ديگر حماس مى‌تواند به تمام مناطق مرکزى اسرائيل حمله کند. بيشتر اين موشک‌ها از صحراى سينا به داخل غزه وارد شده است.»

فيشمن در ادامه افزود: «حماس همچنين توانسته موشک‌هاى قسام را که تا چند سال پيش برد و دقت چندانى نداشت را تکميل و پيشرفته کند. بيشتر اين موشک‌ها را حماس به کمک متخصصان داخلى خود در نوار غزه و با کمک برخى کارشناسان مرکز مطالعات عربى در کشورهاى مختلف خاورميانه پيشرفته ساخته است.»

اسرائيل چندى پيش مدعى شد که حماس در نوار غزه به کمک ايران و سوريه توانسته است به موشک‌هاى ضد هوايى دست يابد. به ادعاى اسرائيل اين موشک‌ها اس اى 7 (SA7) نام دارند و از دقت چندان بالايى برخوردا نيستند. به گفته اين رژيم حماس صدها قطعه موشک ضد هوايى از اين نوع در اختيار دارد.

حال اسرائيل مدعى است که به بهانه وجود چنين جنگ‌افزارهايى جنگ تازه‌اى را ردر نوار غزه از سر بگيرد.   


نظر شما :