دیدار محرمانه سه مقام طالبان با حامد کرزی

۱۱ آبان ۱۳۸۹ | ۰۲:۲۳ کد : ۹۲۰۱ اخبار اصلی
دیدار محرمانه سه تن از مقامات گروه طالبان با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به تیتر اخبار رسانه های منطقه تبدیل شد.
دیدار محرمانه سه مقام طالبان با حامد کرزی

دیدار محرمانه سه تن از مقامات گروه طالبان به نام های مولوی عبدالکبیر، ملا صدر اعظم و انورالحق مجاهد با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان به تیتر اخبار رسانه های منطقه تبدیل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز (دوشنبه) به نقل از یک مقام سابق افغانستان که خواست نامش نشود گزارش کرد این افراد توسط هلیکوپتر از پیشاور به کابل انتقال یافتند و دو شب را در یک هتلی در کابل سپری کردند و پس از دیدار با رئیس جمهور افغانستان به پیشاور برگشتند. اين دیدار در چند روز گذشته صورت گرفته است و تا کنون هیچ گزارشی از نتیجه آن مخابره نشده است.

مولوی عبدالکبیرکه در این دیدار حضور داشت، پيش از اين به‌عنوان والى «ننگرهار» فعاليت مى‌کرد و بعد از آن به‌عنوان معاون صدراعظم طالبان تعیین شد و برخى گزارش‌ها حاکى است که وى رهبری شورای طالبان را در پیشاور به عهده دارد.

مولوی عبدالکبیر از اعضای قبيله زدران است ،‌ قبيله‌ای که رهبران شبکه حقانی نيز عضو آن هستند. گفته می شود شبکه حقانی تحت رهبری جلال‌الدین حقانی مسئول اکثر حملات علیه نیروهای امریکایی در شرق افغانستان است. این شبکه که با القاعده ارتباط دارد و گمان می رود ایمن الظواهری فرد دوم القاعده در مخفیگاه‌های این شبکه پنهان شده باشد، یکی از اهداف نظامی مهم امریکا است. تضعیف این شبکه فشارها را از نیروهای امریکایی بر می دارد و تلاش های کرزای را برای میانجی‌گری صلح با طالبان در بخش هایی از این کشور تقویت می کند.

بر اساس این گزارش مقامات افغان و امریکا بر این باورند اگر مولوی عبدالکبیر دست از خشونت بکشد در این صورت گروه طالبان یکی از بزرگترین گروه‌های هم‌پیمان خود یعنی گروه حقانی را از دست خواهد داد.

 در این گزارش تاکید شده است انورالحق مجاهد يکی از سه نفر ملاقات کننده با حامد کرزی، در سال 2001 میلادی به اسامه بن لادن، رهبر گروه القاعده کمک کرد تا از حملات نیروهای امریکایی از منطقه «تورا بورا» فرار کند. مجاهد پسر مولوی یونس خالص است که سازمان حزب الاسلامی خالص، شاخه ای از سازمان حزب الاسلامی تحت رهبری گلبدالدین حکمتیار بنیان نهاد اما ملا صدر اعظم یک نقش آفرین مهم در جنبش طالبان به حساب نمی آید.

پیشتر حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از گفت‌وگوهای دولت خود با گروه طالبان خبر داده و اعلام کرده بود «ما با طالبان به عنوان یک گروه هم‌ وطن صحبت کرده‌ایم.»

گفتنی است که به دستور حامد کرزی در 4 سپتامبر گذشته «شورای صلح افغانستان» به منظور هدایت گفت ‌وگوهای صلح در این کشور تشکیل شد. این شورا که 68 عضو دارد برهان الدین ربانی را به عنوان رئیس خود انتخاب کرد.

ارتش پاکستان هنوز هیچ اظهار نظری درباره این گزارش ها نکرده است وطالبان نیزمشارکت نمایندگانش را در این گفت‌وگوها تکذیب می کند.


نظر شما :