بازگشت به گذشته روابط اقتصادی ایران و امارات

۲۲ آبان ۱۳۸۹ | ۲۰:۲۷ کد : ۹۳۲۴ اخبار اصلی
گفت‌وگو با مسعود دانشمند، نائب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق ایران–امارات، به بحث و بررسی پیامدهای اعمال تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن برای دو کشور ایران و امارات می‌پردازیم.
بازگشت به گذشته روابط اقتصادی ایران و امارات

ديپلماسى ايرانى: کشور امارات متحده عربی که دارای پیشینه مراودات اقتصادی و فرهنگی با ایران است، طی چند ماه گذشته تحت تاثیر تحریم‌های اقتصادی شورای امنیت روابط بازرگانی خود را با ایران کاهش داده است. از آنجایی ‌که اقتصاد این کشور عربی حوزه خلیج فارس به سرمایه‌گذاران ایرانی وابسته بوده، صدمات بسيارى به شرکت‌های اماراتی وارد شده است.

گفتاری از مسعود دانشمند، نائب رئیس اتاق ایران و رئیس اتاق ایران – امارات برای دیپلماسی ایرانی:

طی چند ماه اخیر امارات متحده عربی به دليل تحريم ها روابط تجارتی خود را با ايران و سرمايه داران ايرانى کاهش داده است؛ این مسائله دو بعد دارد. یک بعد آن است که تجارت خارجی ما با دیگر کشورها کاهش پیدا کرده و چون امارات به عنوان پایگاه تجارت مجدد با ایران همکاری داشت، به همین دلیل روابط تجاری ما با این کشور هم کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال تجار اماراتی کالایی را از انگلیس به سفارش ایران خریداری می‌کردند و بعد این کالا به امارات انتقال داده و از امارات به ایران انتقال داده می‌شد. وقتی ما از انگلیس خرید نمی‌کنیم طبیعتا حجم تجارت بر امارات هم اثر می‌گذارد؛ و این روند برای سایر کشورها نیز به همین شکل پیش می‌رود.

بعد دیگر هم محدودیت‌هایی است که  خود دولت امارات به وجود آورده است و بر اساس گفت‌و‌گوهایی که مقامات ایرانی با اماراتی‌ها انجام داده‌اند، باعث شده که اماراتی در تصمیم خود تجدید‌نظر کنند.

در تیرماه نیز بانک مرکزی امارات متحده عربی، در همسویی با تحریم‌های سازمان ملل، دستور مسدود شدن ۴۱ حساب بانکی مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را صادر کرده است، اما پس از انتشار این خبر وزارت بازرگانی جمهوری اسلامی اعلام کرد که امارات با تحریم‌ها علیه ایران همسو نشده و افزود که مسدود شدن حساب‌های بانکی عده‌ای ایرانی در دبی با موضوع تحریم‌ها مرتبط نیست.

بر اساس مذاکرات دو کشور دولت امارات که حتی نقل و انتقالات مالی از طریق بانک‌های ایرانی مثل بانک ملی، تجارت و صادرات را در دبی محدود کرده بود، این محدودیت‌ها برداشته شده و این امربه معنای تغییر روابط و بازگشت به وضعیت گذشته است.

این در حالی است که پیش از مذاکرات، دولت ایران تصمیم گرفته بود که اگر امارات این محدودیت‌ها را ایجاد کند، ایران هم به سمت ایجاد روابط تجاری با سایر کشورها همچون ترکیه، مالزی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برود.

در چنین فضایی به دلیل اینکه رقم بسیار بالایی از سهم تجارت امارت، با ایران است و مجموعا داد و ستد غیررسمی ما با امارات رقمی در حدود 20 میلیارد دلار که معادل حدود 75 میلیارد درهم است. این رقم بسیار عمده‌ای در تجارت امارات محسوب می‌شود. به همین دلایل است که دبی و مقامات عالی امارات تصمیم گرفتند روابط تجاری خود را با ایران به سطح قبل برگردانند.

مواضع اماراتی‌ها در قبال تحریم‌های ایران

تحریم‌هایی که سازمان ملل وضع کرده است، فارغ از اینکه تا چه حد منصفانه یا غیرمنصفانه، قانونی یا غیرقانونی است، کشورهای عضو ناچار از اجرای آن هستند. اما تحریم‌هایی که سازمان ملل وضع نکرده است کشورها ناچار به اجرایشان نیستند. یعنی مواضع یک‌جانبه‌ای که امریکایی‌ها و یا اتحادیه اروپا بین خودشان وضع کردند، کشورهای دیگر ملزم به اجرای آن نیستند. بنابراين پس از مذاکرات مقامات ایرانی و اماراتی به این نتیجه رسیده‌اند که نیازی به اجرای تحریم‌ها خارج از مصوبات شورای امنیت نیست و بر همین اساس سیر روابط تجاری دو کشور در مسیر گذشته قرار گرفته است.


نظر شما :