مطمئن باشيد حمله جواب نمى‌دهد

۲۴ آبان ۱۳۸۹ | ۰۳:۰۳ کد : ۹۳۴۱ آمریکا
نتانياهو در جمع يهوديان امريکايى در نيواورلئان سخنانى را بر زبان راند که بلافاصله واکنش رابرت گيتس وزير دفاع و البته باراک اوباما را هم به دنبال داشت. بى‌بى در اين خصوص گفت: تعامل با ايران جواب نمى‌دهد. بايد از راهى وراى تحريم‌ها وارد شد. بايد تهديد نظامى عليه ايران را جدى گرفت.
مطمئن باشيد حمله جواب نمى‌دهد

ديپلماسى ايرانى: سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم اسرائيل به ايالات متحده آن هم در روزهايى که باراک اوباما رئيس‌جمهورى کشور ميزبان در وطن حاضر نبود، تعبيرها و تفسيرهاى فراوانى را به دنبال داشت. علاوه بر اين بى‌بى در جمع يهوديان ايالت نيواورلئان برخلاف انتظار همگان ترجيح داد ماجراى نيم قرن مناقشه اسرائيل به فلسطين را به حاشيه براند و تنها و تنها در خصوص ايران صحبت کند. قريب به دو سال پيش که نتانياهو در جامه رئيس حزب ليکود به صحنه سياسى اسرائيل آمد و البته تندروهايى مانند آويگدور ليبرمن را هم با خود در دولت هماهنگ کرد، شعار مبارزه با ايران پيش از دستور کار حل مناقشه اسرائيل و فلسطين قرار گرفت. از همان زمان هم تحليل‌گران مسائل خاورميانه به اين نتيجه رسيدند که از اين دولت بوى صلحى بلند نخواهد شد و بى‌شک نتانياهو تنها و تنها ايران را بهانه مى‌کند تا زمان خريده و البته شهرک‌سازى‌ها را هم ادامه دهد.

نتانياهو در جمع يهوديان امريکايى در نيواورلئان سخنانى را بر زبان راند که بلافاصله واکنش رابرت گيتس وزير دفاع و البته باراک اوباما را هم به دنبال داشت. بى‌بى در اين خصوص گفت: تعامل با ايران جواب نمى‌دهد. بايد از راهى وراى تحريم‌ها وارد شد. بايد تهديد نظامى عليه ايران را جدى گرفت.

نتانياهو در حال و هوايى اين سخنان را بر زبان راند که تنها چند روز از برگزارى انتخابات ميان دوره‌اى در ايالات متحده گذشته بود و جمهورى‌خواهان زمام امور را در دست گرفته‌بودند. ناگفته پيداست که رابطه ميان جمهورى‌خواهان و اسرائيل در اين برهه زمانى بسيار مسالمت آميز است. جمهورى‌خواهان به استراتژى اسرائيل در قبال ايران نزديک‌تر هستند تا دموکرات‌هايى که تا دومين روز از ماه نوامبر هم کنگره را در اختيار داشتند و هم کاخ سفيد را.

رژيم اسرائيل زمانى که سخن از اعمال تحريم‌ها بر ايران به ميان آمد، تاکيد کرد که تنها راه، تشديد تحريم‌هاى فلج کننده است. در اين برهه زمانى اما روسا در واشنگتن و تل آويو بر سر کارآمدى همين تحريم‌ها با هم اتفاق نظر ندارند.

درست در روزهايى که در آمريکا و بخصوص در ميان طيف جمهورى‌خواه اين صدا به گوش مى‌رسد که بايد گزينه‌هاى مسالمت آميز را به حاشيه راند و سناتورهايى مانند ليندسى گراهام به صراحت تاکيد مى‌کنند که تنها راه براى مهار ايران توسل به گزينه نظامى است، دموکرات‌هايى هم هستند که تاکيد دارند هنوز براى قطع اميد کردن از تحريم‌ها بسيار زود است. البته همين دموکرات‌ها هم اصرار دارند که همچنان تمام گزينه‌ها بر روى ميز قرار دارد.

امريکايى ها ادعا مى‌کنند که در حال حاضر در قبال ايران به استراتژى "محدود نگاه داشتن" اين کشور کفايت مى‌کنند. اين عبارت وام گرفته از رفتار آمريکا با چين در دهه 60 است و روزهايى که مائو در يک قدمى دستيابى به بمب اتمى قرار گرفته بود. در خصوص ايران معناى عبارت "محدود نگاه داشتن" اين است که از آنجا که ما نمى‌توانيم ايران را از دستيابى به انرژى هسته‌اى بازداريم بايد تمام تلاش خود را به کار بگيريم تا ايران از اين تسليحات استفاده نکند و يا حداقل دست به تکثير تسليحات هسته‌اى نزند. طبيعى است که براى آمريکايى‌ها که فرسنگ‌ها کيلومتر دورتر ار خاورميانه و ايران قرار گرفته‌اند، تعامل و محدود نگاه داشتن ايرانى‌ها گزينه بسيار مطلوبى به نظر مى‌رسد.

روزنامه اسرائيلى جورزالم پست در ادامه مى‌نويسد: بر اساس نظرسنجى‌هاى جديد انجام گرفته در آمريکا بيش از 60 درصد از مردم اين کشور به دنبال حمله نظامى به ايران هستند و يا حداقل اين گزينه را مطلوب مى‌دانند. اين طيف در حقيقت از تحريم ايران و نتيجه نگرفتن از آن به ستوه آمده‌اند. در فرانسه هم 58 درصد از راى دهندگان خواهان توسل به گزينه نظامى هستند اما اين رقم در بريتانيا 32 درصد است. اين آمار و ارقام نشان مى‌دهد که آمريکايى‌ها و فرانسوى‌ها نسبت به کارآمدى تحريم‌ها به شک و شبهه افتاده‌اند. هيچ ضمانتى وجود ندارد که اين تحريم‌ها بتواند ايران را از مسير هسته‌اى که در آن قرار گرفته است، دور نگاه دارد و يا خارج کند.

جورزالم پست در ادامه حتى ادعا مى‌کند که تهران مى‌تواند با توليد تسليحات هسته‌اى در حقيقت نقش فروشنده آن به شبه نظاميان و تروريست‌ها را هم ايفا کند! آمريکايى‌ها مدت‌هاست که ايران را به راه‌اندازى رقابت هسته‌اى در خاورميانه متهم مى‌کنند. عربستان سعودى، مصر، ترکيه و امارات در زمره کشورهايى هستند که ظاهرا به دنبال برنامه تسليحاتى هستند.

انتخابات ميان دوره اى در ايالات متحده به پايان رسيد و به نظر مى‌رسد که باراک اوباما قرار نيست در پرونده ايران بازنگرى آنچنانى انجام دهد. اوباما به خوبى مى‌داند که شکست دموکرات‌ها در اين انتخابات اندک ارتباطى به استراتژى ايالات متحده در قبال ايران ندارد. رابرت گيتس وزير دفاع که از مخالفان اغاز نبردى ديگر در منطقه است پس از سخنان تند و تيز بى‌بى به صراحت تاکيد مى‌کند که واشنگتن هر کارى را که صلاح بداند انجام مى‌دهد. و در اين برهه زمانى قرار نيست گزينه نظامى حالت جدى به خود بگيرد. براى اسرائيلى‌ها که سخنان رئيس‌جمهورى ايران در خصوص حذف تل آويو از صحنه را بسيار جدى تلقى مى‌کنند، تعامل با ايران بسيار خطرناک است. اسرائيلى‌ها ايران را دور از خود نمى‌بينند بلکه اعتقاد دارند تهران با دوستى که با حماس دارد در حقيقت در نوار غزه و بيخ گوش اسرائيل خانه کرده است.

جورزالم پست در ادامه ادعا مى‌کند که اعمال تحريم‌هاى نفس‌گير عليه ايران از اهميت فوق العاده‌اى برخوردار است. همگان اميدوارند که اين تحريم‌ها بتواند در نهايت ايران را از دستيابى به تسليحات هسته‌اى منصرف کند.

نويسنده اين يادداشت در ادامه مى‌نويسد: چه اتفاقى مى‌افتد اگر تحريم‌ها ره به جايى نبرند و قطار هسته‌اى ايران هم متوقف نشود؟ در ايالات متحده و فرانسه همگان به اين نتيجه رسيده‌اند که شايد ايران اين روزها بسيار به تسليحات هسته‌اى نزديک باشد اما همان اندازه هم توسل به زور اشتباه به نظر مى‌رسد.

جورزالم پست


نظر شما :