ايران، ابزار معامله جمهورى‌خواهان با دموکرات‌ها

۲۷ آبان ۱۳۸۹ | ۰۳:۴۰ کد : ۹۳۷۳ اخبار اصلی
تصور کنيد که باراک اوباما سربازان خود را در افغانستان نگاه دارد، سيستم دفاع هسته‌اى را براى جبران امضاى پيمان استارت با روس‌ها ارتقا دهد و البته در خصوص پرونده هسته‌اى ايران هم به راهکارى فراتر از تحريم‌ها بینديشد.
ايران، ابزار معامله جمهورى‌خواهان با دموکرات‌ها

دیپماسی ایرانی: روزنامه امريکايى نيويورک تايمز در تازه ترين نگاه به پرونده هسته‌اى ايران، اين ماجرا را هم وزن انتخابات ميان‌دوره‌اى کنگره در ايالات متحده قرار مى‌دهد و به بررسى انتخاب جمهورى‌خواهان در کنگره مى‌پردازد و مى‌نويسد: تصور کنيد که باراک اوباما سربازان خود را در افغانستان نگاه دارد، سيستم دفاع هسته‌اى را براى جبران امضاى پيمان استارت با روس‌ها ارتقا دهد و البته در خصوص پرونده هسته‌اى ايران هم به راهکارى فراتر از تحريم‌ها بینديشد.

در اين صورت مطمئن باشد که موجى از جمهورى خواهانى که با سياست‌هاى اوباما در دو سال گذشته مشکل داشتند در مسير او قرار خواهند گرفت. مشاور امنيت ملى سابق جورج بوش در سخنان درون حزبى خود به نوعى حقيقت را به باراک يادآورى مى‌کند و مى‌گويد: اگر اوباما به ما نشان دهد که مسائل امنيتى ما براى وى مهم است بى‌شک حتى در دور دوم انتخابات هم برنده خواهد شد.

البته نبايد فراموش کنيم که اوباما براى پيروزى در انتخابات به رونق اقتصادى هم نياز دارد و در دو سال باقى مانده هم نبايد خبرى از حمله تروريستى باشد.

با اين همه سناتور گراهام که شديدترين حملات را عليه باراک اوباما تاکنون داشته ادعا مى‌کند که وى مى‌تواند نزديک‌ترين رئيس جمهورى دموکرات به جمهورى خواهان باشد به شرط آنکه به يک معامله تن دهد. اين معامله هم چيزى نيست جز همراهى جمهورى خواهان با تمامى ‌طرح‌هاى اوباما در کنگره و در مقابل آن مقاومت سرسختانه باراک با ايران و پرونده هسته‌اى اين کشور.

اين پيشنهاد جمهورى خواهان در روزهايى مطرح مى‌شود که باراک اوباما به تاز‌گى از آسيا بازگشته ست و بسيارى از سياست‌هاى وى در حوزه تجارت آزاد بين المللى مورد انتقاد رقباى جمهورى خواه قرار گرفته است. در اينچنين شرايطى باراک به سختى مى‌تواند به جمهورى خواهان براى اين معامله اعتماد کند. جان مک کين سناتور امريکايى که در حريان رقابت‌هاى انتخاباتى رياست جمهورى مقابل اوباما قد علم کرده بود اخيرا در يک کنفرانس امنيتى در کانادا سياست‌هاى باراک اوباما در قبال ايران را به باد انتقاد گرفت و در عين حال تاکيد کرد که اوباما براى تاريخ ايالات متحده يک پديده است و سناتورهاى جمهورى خواه و نمايندگان اين گروه در کنگره مى‌توانند براى کمک به باراک اوباما تلاش‌هاى تندرهايى مانند اعضاى تى پارتى در کنگره را به نفع اوباما خنثى کنند. گراهام نيز در همين کنفرانس امنيتى تاکيد کرد که جمهورى خواهان مى‌توانند در ازاى سخت گيرى اوباما بر ايران با وى در ساير حوزه‌ها مانند افغانستان معامله کنند. اين جمهورى خواه دو آتشه ادعا مى‌کند که در قبال افغانستان دو طرف مى‌توانند با هم تعامل داشته باشند چرا که اتش مخالفت جمهورى خواهان با دموکراتها برسر عقب نشينى از افغانستان فروکش کرده است. در مجلس سنا هم سناتورهاى جمهورى خواه که فاصله خود را با دموکرات‌ها کم کرده‌اند ادعا مى‌کنند که مى‌توانند براى تصويب پيمان استارت يک با روسيه به نوعى با دموکرات‌ها معامله کنند. شرط آنها نيز ايران و سخت‌گيرى بر اين کشور است. البته اوباما بايد براى راضى نگاه داشتن جمهورى خواهان به نوعى امنيت ايالات متحده را با بالا بردن استاندارد دفاع هسته‌اى کشورش هم تامين کند. گراهام اعتقاد دارد که اوباما بايد در بخش دفاع هسته‌اى سرمايه گذارى‌هاى کلانى را به انجام برساند.

جمهورى خواهان تاکيد دارند که اگر اوباما در قبال پرونده هسته‌اى ايران از خود مقاومت نشان دهد و تصميمى‌ وراى تحريم‌هاى اقتصادى را عملى کند، بى شک حمايت حداکثرى جمهورى خواهان را به همراه خواهد داشت. جمهورى خواهان سرسختانه اصرار دارند که ايران در حال دستيابى به تسليحات هسته‌اى است. باراک اوباما تا‌کنون بارها در مواجهه با جمهورى‌ خواهان تاکيد کرده است که دولتش به دنبال تصويب تحريم‌هاى فلج کننده عليه ايران است. اين در حالى ست که گراهام و ديگر تندروهاى جمهورى‌خواه اعتقاد دارند که تحريم‌ها نمى‌تواند به تنهايى برنامه هسته‌اى ايران را متوقف کند.

گراهام در اين خصوص مى‌گويد: مطمئن باشيد که ايران هسته‌اى بسيار خطرناک‌تر از تنش‌هايى است که اوباما ادعا مى‌کند حمله به تاسيسات هسته‌اى ايران در منطقه به راه خواهد انداخت.

در غرب کم نيستند تحليل‌گرانى که اعتقاد دارند تحريم‌ها اندک اندک بر برنامه هسته‌اى ايران تاثير مى‌گذارد و البته اوباما مى‌تواند بر موج نارضايتى عمومى‌از دولت کنونى در ايران هم بيفزايد و چاشنى آن را هم تلاش براى کند کردن موفقيت‌هاى هسته‌اى ايران مى‌دانند. اين تحليل‌گران اعتقاد دارند که اوباما مى‌تواند به نوعى با موافقت نسبى با غنى سازى اورانيوم در ايران با درصد پايين به نوعى برنامه هسته‌اى ايران را کند کند.

البته جان مک کين اعتقاد دارد که باراک اوباما بايد براى تحت فشار قرار دادن ايران با جريان اپوزيسيون در اين کشور همدردى بيشترى مى‌کرد. برخى هم اعتقاد دارند که اوباما بايد هند و روسيه را به تحريم ايران ترغيب کند.علاوه بر اين بسيارى از تحليل گران با ديده شک و ترديد به برنامه گفتگوى ايران با غرب نگاه مى‌کنند و ادعا مى‌کنند که اين برنامه هم در دراز مدت نمى‌تواند به برنامه هسته‌اى ايران پايان دهد. در اين فضا جمهورى‌خواهان از اوباما مى‌خواهند که در مرحله نخست بسيار جدى‌تر در ملاعام از احتمال حمله به ايران سخن بگويد. گراهام پيش از اين نيز ادعا کرده بود که ايالات متحده بايد نه تنها تاسيسات هسته‌اى ايران را بلکه تمامى‌سيستم‌هاى دفاعى اعم از توان دريايى و زمينى را زير سوال ببرد.

آيا باراک اوباما به اين معامله تن مى‌دهد؟ زمانى که يک سال پيش گراهام با باراک اوباما در کاخ سفيد ديدار کرد و مخالفت خود را با خروج سربازان آمريکايى از افغانستان اعلام کرد اوباما در پاسخ گفت: من نمى‌توانم تمام ايده‌آل‌هاى حزب دموکرات را زير سوال ببرم. 

اکنون اما زمان فرق کرده است. اوباما مى‌تواند در قبال ايران با سختى رفتار کند و در ازاى آن همکارى جمهورى‌خواهان را در ساير بخشها داشته باشد. اوباما يک بار تايکد کرد که ايران هسته‌اى قابل پذيرش نيست. اين مى‌تواند بدين معنا باشد که امريکا ايران هسته‌اى را تحمل نخواهد کرد.


نظر شما :