اسناد ويکى‌ليکس باعث تجديد نظر رابطه اعراب با امريکا مى‌شود

۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۱۲ کد : ۹۴۷۹ اخبار اصلی
انتشار اين اسناد هم‌پيمانان ايالات متحده در خاورميانه را در وضعيت بدي...
اسناد ويکى‌ليکس باعث تجديد نظر رابطه اعراب با امريکا مى‌شود

ديپلماسى ايرانى: کشورهاى حاشيه خليج فارس در برابر انتشار اسناد ويکى‌ليکس که در آن متهم شده بودند که به ايالات متحده فشار مى‌آوردند تا به ايران حمله شود، تا کنون سکوت اختيار کرده‌اند. اگر چه بسيارى از تحليلگران بر اين اعتقادند که اين اسناد در روابط ايران با کشورهاى عربى از يک سو و با ميان پايتخت‌هاى عربى با واشنگتن از سوى ديگر تاثير مستقيم خواهد گذاشت. با اين حال تا بدين لحظه کشورهاى عربى سکوت مطلق در برابر اين اسناد اختيار کرده و هيچ اظهار نظرى نکرده‌اند.

مهمترين بخش اين اسناد سندى است که به تقاضاى پادشاه عربستان از امريکا باز مى‌گردد که در آن از دولتمردان امريکايى خواسته بود براى توقف برنامه‌هاى هسته‌اى ايران به تاسيسات‌ هسته‌اى‌ اين کشور حمله شود. کما اين که بر اساس اين اسناد پادشاه بحرين و وليعهد ابوظبى نيز مشابه همين تقاضا را از ايالات متحده کرده‌اند.

به گزارش روزنامه القدس العربى چاپ لندن، عبدالعزيز الصقر، مدير مرکز مطالعات الخليج در دبى در اين باره مى‌گويد: «انتشار اين اسناد هم‌پيمانان ايالات متحده در خاورميانه را در وضعيت بدى قرار مى‌دهد چرا که به خوبى نشان مى‌دهد که اين کشورها از نقش امريکا براى متوقف ساختن برنامه‌هاى هسته‌اى ايران نااميد شده‌اند.»

وى همچنين مى‌گويد: «انتشار اين اسناد متحدان ايالات متحده را بيش از پيش در تنگنا قرار مى‌دهد و اين باعث مى‌شود تا بپرسند که تا به کجا مى‌توانند به ايالات متحده اطمينان کنند. آنها در حال حاضر به شدت نسبت به ايالات متحده نگران شده‌اند و اين نگرانى نيز روز به روز افزايش مى‌يابد.»

به اعتقاد صقر، انتشار اين اسناد باعث مى‌شود تا کشورهاى عربى حاشيه خليج فارس در آينده در رابطه‌شان با امريکا احتياط بيشترى به خرج دهند.

مستشار دولت عربستان سعودى که نخواست نامش فاش شود نيز به خبرگزارى فرانسه گفت: «انتشار اين اسناد به طور جدى تاثيرات منفى در روابط خارجى عربستان سعودى مى‌گذارد و مى‌تواند اعتماد عربستان را نسبت به خيلى از کشورها از جمله امريکا از بين ببرد.»

رياض قهوه‌جى مدير موسسه خاور نزديک و الخليج نيز به فرانس پرس گفت: «با انتشار اين اسناد اعتماد ميان کشورهاى عربى حاشيه خليج ]فارس[ با ايالات متحده به پايين‌ترين حد خود خواهد رسيد.»

به گفته قهوه‌جى اين اسناد خلاء بزرگى ميان ايالات متحده با هم‌پيمانان منطقه‌اى‌اش به وجود خواهد آورد که اين خلاء را بى‌اعتمادى به سرعت پر خواهد کرد. چرا که کشورهاى عربى خواهند گفت اگر ايالات متحده نمى‌تواند از اسنادش حمايت کند و آنها را محفوظ نگه دارد پس چگونه مى‌توان به آن اعتماد کرد. همچنين مواضع کشورهاى عربى منطقه نيز در برابر امريکا سلبى خواهد شد چرا که امريکايى‌ها ثابت کرده‌اند که از حفظ مفاد ديدارها و مذاکراتشان با رهبران و مقام‌هاى ارشد جهانى عاجزند.

به اعتقاد او پيش‌بينى مى‌شود که از حالا به بعد کشورهاى عربى براى ديدار با مقام‌هاى امريکايى شروطى را بگذارند که پيش از اين سابقه نداشته است.

اسناد ويکى‌ليکس روز دوشنبه 29 نوامبر توسط موسس اين موسسه منتشر شد که شامل صدها سندى بود که نشان مى‌داد رهبران کشورهاى عربى به ايالات متحده فشار مى‌آورند که به تاسيسات هسته‌اى ايران حمله نظامى شود. محمود احمدى‌نژاد، رئيس جمهورى ايران در کنفرانس مطبوعاتى خود در عصر دوشنبه 29 نوامبر انتشار اين اسناد را غير قابل اعتنا دانست و گفت که نبايد به چنين برگه‌هايى اهميت داد.  


نظر شما :