انتخابات مصر با چاشنى تقلب و خشونت

۰۹ آذر ۱۳۸۹ | ۰۰:۰۱ کد : ۹۴۸۰ اقتصاد و انرژی
انتخابات روز گذشته مصر همه شاخصه‌های یک انتخابات خاورمیانه ای را داشت. بر طبق گزارش خبرگزاری ها بازداشت مخالفان، فضای امنیتی، خشونت، خرید و فروش رای و شائبه تقلب در این انتخابات مشهود بود.
انتخابات مصر با چاشنى تقلب و خشونت

انتخابات روز گذشته مصر همه شاخصه‌های یک انتخابات خاورمیانه ای را داشت. بر طبق گزارش خبرگزاری ها بازداشت مخالفان، فضای امنیتی، خشونت، خرید و فروش رای و شائبه تقلب در این انتخابات مشهود بود.

تقلب و تخلفات گسترده

به گزارش خبرگزاری رویترز، برگزاری این انتخابات با خشونت‌های پراکنده همراه بوده و مخالفان دولت معتقدند که در این رأی‌گیری «تقلب» صورت گرفته‌ است. به گفته مخالفان مأموران دولتی بسیاری از ناظران مستقل را از حوزه‌های رأی‌گیری اخراج کرده‌اند. یکی از نمایندگان در گفت‌وگو با رویترز در استان السویس اظهار داشت:‌ نامزدهای اخوان‌المسلمین و حزب لیبرال و نامزدهای مستقل در برابر بخشداری این منطقه تحصن کردند. وی در ادامه افزود:‌ این اقدام در اعتراض به ممانعت از ورود نمایندگان آن‌ها به مراکز اخذ رای صورت گرفت. تحصن‌کنندگان با سر دادن شعارهایی علیه وزارت کشور مصر این وزارت‌خانه را به ممانعت از ورود نمایندگانشان به مناطق اخذ رای با هدف تقلب در انتخابات متهم کردند.

آسوشیتدپرس نیز خبر داد که این انتخابات با «سرکوب هواداران اخوان‌المسلمین و رسانه‌های مستقل، و تنش با ایالات متحده در پی اخراج ناظران بین‌المللی از حوزه‌های انتخاباتی» همراه بوده‌است.

از سوی دیگر خبرگزاری ها از خرید آرا در مراکز اخذ رای از طریق توزیع هدایا یا دادن پول گزارش داده اند به طوری که در برخی از مراکز هر رای بیش از 17 دلار خرید و فروش شده است.

شبکه الجزیره انگلیسی نیز از وقوع تخلفات گسترده در همان ساعات اولیه برگزاری انتخابات در مصر خبر داد. این شبکه در گزارشی از شروع انتخابات گفت: «با وجود این‌که انتخابات شروع شده است، برخی باجه های رای گیری هنوز باز نشده اند. در موارد دیگر مثلا صدای بلندگوها و تبلیغات انتخاباتی برخی نامزدها در نزدیکی محل رای گیری شنیده می شود که طبق قانون غیر مجاز است.»

خشونت

شبکه الجزیره ساعاتی پس از آغاز رای گیری از درگیری بین پلیس و طرفداران نامزدها در منطقه سمنود و کفرالزیات خبر داد. این شبکه هم‌چنین تاکید کرد:‌ در برخی از مراکز اخذ رای، نمایندگان حزب حاکم مورد حمله قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها همچنین از برخورد پلیس با هواداران گروه اسلام‌گرای اخوان‌المسلمین در دلتای نیل در شمال قاهره و در منطقه «قنا» در جنوب مصر و پرتاب گاز اشک‌آور از سوی پلیس به سوی تظاهرکنندگان حکایت می کند.

از سوی دیگر در نخستین ساعات بامداد امروز طرفداران یکی از نامزدهای انتخابات با تیراندازی به سوی شهروندان 3 نفر را به قتل رساند. این درگیری در استان الشرقیه در 70 کیلومتری شمال شرق قاهره و در مقابل یکی از کمیته های شمارش آرا صورت گرفت. در این درگیری همچنین 5 نفر زخمی شدند که حال 3 تن از آنها وخیم گزارش شده است. در پی وقوع این حادثه در این شهر منع آمد و شد اعلام شده است.

هچنین عمرو سید محمد، پسر محمد ابوعمرو یکی از نامزدهای مستقل این انتخابات روز یک‌شنبه در بیمارستان المطریه جان خود را از دست داد. وی که شنبه‌شب قصد نصب پوسترهای تبلیغاتی پدرش را داشت با طرفداران رقبای پدرش درگیر مشاجره لفظی شد و مورد اصابت چاقو قرار گرفت که صبح امروز در بیمارستان المطریه جان باخت.

فضای امنیتی

به گزارش آسوشیتد پرس اخوان‌المسلمین و سایر گروه‌های اسلامی مصر می‌گویند نیروهای دولتی مصر در ماه‌های اخیر و در آستانه انتخابات پارلمانی بیش از يک‌هزار تن از اعضا و هواداران آنها را بازداشت کرده ‌است.

عبدالمنعم عبدالمقصود، وکیل گروه اخوان المسلمین اعلام کرد که نیروهای امنیتی روز گذشته در جریان برگزاری انتخابات بیش از 186 تن از اعضای این گروه را بازداشت کردند. به گفته وی، اغلب این بازداشت ها در استان های پورسعید، اسماعیلیه، دمیاط، البحیره و الدقهلیه صورت گرفته است.

همچنین یک نماینده کنونی و نامزد حزب اخوان المسلیمن بازداشت شده است.

دادگاهی واقع در غرب اسکندریه در شمال مصر چندی پیش حکم دو سال زندان را برای 11 تن از اعضای اخوان‌المسلمین این کشور به اتهام سر دادن شعارهای دینی طی مبارزات انتخاباتی‌شان صادر کرد.

از سوی دیگر اعمال محدودیت برای رسانه ها نیز در این انتخابات مشهود بود. در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای و مراکز اخذ رای از فعالیت منع شدند.

ناامیدی مردم و شرکت اندک در انتخابات

در حالی که حدود 42 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رای دادن هستند، گزارش ها حاکی از آن است که بیشتر مصری ها در رای گیری روز گذشته شرکت نکردند چرا که معتقدند نتیجه انتخابات تغییری در زندگی آنان ایجاد نخواهد کرد.

تحریم انتخابات

با وجود شرکت اخوان المسلمین در این انتخابات بسیاری از گروه‌های مخالف این انتخابات را تحریم کردند. محمد البرادعی، سیاستمدار اصلاح‌طلب مصری، اواسط شهریور ماه با اظهار این که در انتخابات ماه نوامبر «مطمئنا تقلب خواهد شد»، از مردم مصر خواست تا انتخابات پارلمانی این کشور را تحریم کنند. او خطاب به مردم مصر گفت که شرکت کردن در این انتخابات «با اراده ملی که خواهان تبدیل کردن مصر به یک دموکراسی واقعی است مغایرت دارد.»

موقعیت اخوان المسلمین

جنبش اخوان‌المسلمين در انتخابات پنج سال پيش، يک پنجم کرسى‌ها را به‌دست آورد اما تحليلگران مى‌گويند که با کوشش‌هاى حزب حاکم مصر براى جلوگيرى از تکرار اين قضيه، اخوان‌المسلمين امسال قادر به تکرار آن نتيجه نخواهد بود. با این حال اعضای اخوان المسلمین می گویند که فقط برای این در انتخابات شرکت کردند که به خیابان ها بروند و به مردم بگویند که از فرصت برابر با دیگران محروم شده اند ولی با این وجود در روند سیاسی کشورشان مشارکت می‌کنند.

نتایج اولیه

نتایج اولیه از پیروزی نامزدهای حزب ملی دموکراتیک (حزب حاکم) حکایت دارد. در پی اعلام نتایج اولیه شهروندان مصری به ده ها حوزه انتخاباتی حمله کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. نتایج نهایی انتخابات فردا شب اعلام خواهد شد.


نظر شما :