مانوری برای آرامش یا بحران

۰۹ آذر ۱۳۸۹ | ۰۲:۰۱ کد : ۹۴۸۱ اقتصاد و انرژی
در حالی که مانور مشترک چهار روزه امریکا و کره جنوبی در آب‌های دریای زرد آغاز شده است، احتمال بالا گرفتن بحران در این شبه جزیره تشدید شده است.
مانوری برای آرامش یا بحران

در حالی که مانور مشترک چهار روزه امریکا و کره جنوبی در آب‌های دریای زرد آغاز شده است، احتمال بالا گرفتن بحران در این شبه جزیره تشدید شده است. کره شمالی موشک‌های زمین به زمین خود را در سکوهای پرتاب آماده کرده و اعلام کرده که دریای زرد در آستانه جنگ است.

این مانور روز گذشته و در پى درگيرى‌هاى اخير ميان دو کره آغاز شد. حمله توپخانه کره شمالى به جزيره يونگ پيونگ در روز سه‌شنبه 23 نوامبر دست‌کم چهار کشته (دو سرباز و دو غيرنظامى) و چندين مجروح برجاى نهاد. در این حملات همچنین ده‌ها خانه مسکونى منهدم شدند.

در مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی دريايى ناو هواپيمابر اتمى جورج واشنگتن با بيش از 5500 سرباز و حدود 75 هواپيماى جنگنده شرکت دارد. امريکا چهار ناو جنگى ديگر را هم به منطقه اعزام کرده است. کره‌جنوبى نيز با 3 ناوشکن، چندين ناو رزمى، ناوچه‌هاى ضد زيردريايى و هواپيماهاى جنگى در اين مانور دريايى در نزديکى مرز آبى دو کره شرکت دارد.

 واکنش کره شمالی

در مقابل، کره شمالى دست به استقرار موشک‌هاى زمين به هوا در نزديکى مناطق مرزى خود زده است. کره شمالى در روزهاى اخير بارها تهديد کرده است که در مقابل تحريکات خاموش نخواهد نشست و درباره پيامدهاى اين مانور پيشاپيش هشدار داده است. به گفته پيونگ‌يانگ اين مانور دريايى مى‌تواند منطقه را به سمت جنگ جديدى سوق دهد.

پیشتر پیونگ‌یانگ همچنین هشدار داده شده که ورود ناو هواپیمابر یواس‌اس جورج واشنگتن به دریای زرد، عواقب نامشخصی را در پی خواهد داشت. کره شمالی همچنین کره جنوبی را متهم کرده است که از شهروندان غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده کرده است. کره شمالی اعلام کرده که کره جنوبی از مرگ دو شهروند غیرنظامی خود برای مقاصد تبلیغاتی بهره برداری کرده است.

این کشورعلت گلوله باران مناطق مرزی را برگزاری مانوری تحریک آمیز در نزدیکی جزیره مرزی یون پیونگ عنوان کرده است. به گفته کره شمالی، این کشور صبح سه شنبه به وسیله یک پیام تلفنی نسبت به توقف اقدام‌های تحریک‌آمیز هشدار داده بود ولی کره جنوبی به فعالیت های خود ادامه داد.

ابزار نگرانی چین

چین که نزدیک‌ترین متحد کره شمالی به شمار می‌رود نسبت به انجام این رزمایش ابراز نگرانی کرده به نیروی دریایی ایالات متحده هشدار داده است که نزدیک آب‌های مرزی این کشور نشود.

چین همچنین روز یک‌شنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای گروه شش جانبه درباره خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره در پکن، پایتخت این کشور شد. نماینده ارشد چین در امور کره شمالی می گوید که پکن پس از بررسی دقیق، پیشنهاد تشکیل نشست اضطراری سران کشورهای عضو مذاکرات شش جانبه (امريکا، کره‌جنوبى، ژاپن، روسيه، چين و کره شمالى) در اوایل ماه دسامبر را می‌دهد و افزود که هدف از این دیدار، تبادل نظر در مورد مسائل عمده ای است که در حال حاضر نگرانی اعضای این گروه را بر انگیخته است.

 

موضع گیری امریکا

امریکا می‌گوید این مانور مجموعه‌ای از تمرین‌های دفاعی برای باز داشتن کره شمالی از حمله به کره جنوبی است. مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش امريکا، در توضيح اهداف اين مانور به چين اطمينان داد که اين مانور دريايى خصلتى تدافعى داشته و به هيچ وجه متوجه چين نيست. هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه نیز در گفت‌وگو با همتاى چينى خود از وى خواسته است که پکن حمله کره شمالى را به عنوان رفتارى غيرقابل قبول محکوم کند.

 

 

موضع کره جنوبی

خبرگزاری رسمی کره جنوبی، یونهاپ، به نقل از دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در پاسخ به پیشنهاد چین اعلام کرده است که اکنون زمان مناسبی برای از سر گیری مذاکرات شش جانبه خلع سلاح هسته‌ای نیست. ولی بعد اعلام شد که کره جنوبی محتاطانه این پیشنهاد چین را بررسی می کند.

از سوی دیگر لى ميونگ باک، رئيس‌جمهور کره‌جنوبى از مردم اين کشور خواست که خود را براى مواجهه با تهديدات کره شمالى آماده کنند. نيروهاى نظامى کره‌جنوبى در مراسم خاک‌سپارى دو سرباز کشته ‌شده در جزيره يو‌نگ‌پيونگ تهديد کردند، انتقام هم‌قطاران خود را خواهند گرفت.

همچنین درگيرى‌هاى اخير سبب برکنارى وزير دفاع کره ‌جنوبى شد. وى متهم به سستى و عدم قاطعيت در مقابله با تهديدات پيونگ‌يانگ شده بود. بدين خاطر کيم کوان جين، وزير دفاع جديد، در نخستين موضع‌گيرى خود خواستار برخوردى شديد با کره شمالى شد.

دولت کره‌جنوبى از ساکنان مناطق نزديک به جزيره یونگ پيونگ خواسته ‌است در زمان مانور در پناهگاه‌ها مستقر شوند. کره‌جنوبى بيم دارد که در طى رزمايش، جزيره يونگ پيونگ بار ديگر هدف توپخانه کره شمالى قرار گيرد. مقامات کره‌جنوبى همچنین از روزنامه‌نگاران خواسته‌اند که جزيره يونگ پيونگ را ترک کنند.

رزمایش مشترک سئول و واشنگتن که چین و کره شمالی را نگران کرده در مناطق پرمنازعه دو کره و در آبهای دریای زرد انجام می شود. جایی که دو کره هنوز سرحدات مرزی دریایی مشخص ندارند. دو کشور کره پس از پايان نبردهاى خونين 3 سال نخست دهه 1950 ميلادى قرارداد صلحى را امضا نکرده‌اند و به لحاظ حقوق بين‌الملل همچنان در شرايط جنگى به سر مى‌برند.


نظر شما :