لزوم تاکيد بر مسائل فنى و حقوقى در مسئله هسته‌اى

۱۵ آذر ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۱ کد : ۹۵۵۵ اخبار اصلی
روز گذشته و در آستانه آغاز مذاکرات ايران و گروه 1+5 على اکبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران، اعلام کرد که ايران در توليد کيک زرد خودکفا شده است.
لزوم تاکيد بر مسائل فنى و حقوقى در مسئله هسته‌اى

ديپلماسى ايرانى: روز گذشته و در آستانه آغاز مذاکرات ايران و گروه 1+5 على اکبر صالحى، رئيس سازمان انرژى اتمى ايران، اعلام کرد که ايران در توليد کيک زرد خودکفا شده است و اولين محموله کيک زرد توليد شده در داخل کشور در معدن گچين کارخانه بندر عباس وارد سايت هسته اى اصفهان شد.

اعلام خودکفايى ايران در توليد کيک زرد، به دليل اهميت اين محصول مى تواند برگ برنده اى در مذاکرات جارى ميان ايران و گروه 1+5 باشد.

دکتر احمد قريب، استاد دانشگاه اميرکبير و متخصص سوخت هاى هسته اى
در رابطه با اهميت کيک زرد در چرخه سوخت هسته به ديپلماسى ايرانى گفت: کيک زرد يکى از مشتقات اورانيوم خالص است که فرآيند ها و تبديلات ديگرى روى آن انجام مى شود تا اورانيوم غنى شده به دست آيد. اين محصول يکى از حلقه هاى اصلى در سوخت هسته اى است و اگر کيک زرد نباشد، نمى توان به سوخت هسته اى دست يافت و باقى سيکل سوخت در صورت نبود اين فرآورده بى معنا است.

او درباره بهره بردارى از پروژه توليد کيک زرد در داخل کشور گفت: آنچه اکنون در ايران به بهره بردارى رسيده است، حاصل تحقيقات بيش از حدود دو دهه در سطوح آزمايشگاهى و در مقياس هاى کوچک است و خوشبختانه در حال حاضر شاهد بهره بردارى کيک زرد در سطح صنعتى، البته با متناسب با معدنى که در بندر عباس وجود دارد، در کارخانه اى بومى در داخل کشور هستيم.

اما به نظر مى رسد دست يابى به تکنولوژى توليد کيک زرد در داخل کشور علاوه بر اينکه مى تواند در مذاکرات جارى ميان ايران و گروه 1+5 تاثيرگذار باشد، به لحاظ تکنيکى نيز موفقيت بزرگى است. دکتر قريب در اين باره به ديپلماسى ايرانى گفت: دست يابى به تکنولوژى توليد کيک زرد در داخل ايران به لحاظ سياسى و با توجه به مذاکرات جارى، مسائل خاص خود را دارد. اما من معتقدم به لحاظ تکنولوژيکى موفقيت بسيار بزرگى است و مى تواند بسيار تاثيرگذار باشد. به شرطى که ما بتوانيم مسائل هسته اى کشور را بيشتر در زمينه فنى و تکنولوژيکى و حقوقى سوق دهيم و اين مسائل را پررنگ تر کنيم. در اين صورت توليد کيک زرد در داخل کشور مسلما مى تواند تاثيرى بسيار بيشتر از آن چه که تا به حال تبليغ شده است، داشته باشد.

آنچه که تا به حال مانع از به نتيجه رسيدن مذاکرات ميان ايران و گروه 1+5 شده است، مسائل سياسى مطرح شده در اين مذاکرات است. به نظر مى رسد ايران مى تواند با تاکيد بر وجه فنى و حقوقى اين مسئله بهتر در راستاى تامين منافع ملى خود حرکت کند.


نظر شما :