تهران در نشست ژنو خوش درخشید

ایران بیست – غرب مردود

۱۷ آذر ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۲ کد : ۹۵۷۵ اخبار اصلی
مذاکرات ایران و اروپا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران در حالی به پایان رسید که گمانه زنی‌ها در خصوص این پرونده و موفق یا شکست آمیز خواندن آن همچنان ادامه دارد. تندروها و محافظه کاران امریکایی درست مانند همیشه از ایران بدگویی می‌کنند و درست به سبک و سیاق تمام این سال‌ها بر طبل حمله به ایران می‌کوبند.
ایران بیست – غرب مردود

ديپلماسى ايرانى: مذاکرات ایران و اروپا در خصوص پرونده هسته‌ای ایران در حالی به پایان رسید که گمانه زنی‌ها در خصوص این پرونده و موفق یا شکست آمیز خواندن آن همچنان ادامه دارد. تندروها و محافظه کاران امریکایی درست مانند همیشه از ایران بدگویی می‌کنند و درست به سبک و سیاق تمام این سال‌ها بر طبل حمله به ایران می‌کوبند. در حال حاضر نه تنها جمهوری خواهان که دموکرات‌ها هم زیر بار فشار لابی صهیونیست‌ها قرار گرفته‌اند. لابی که اخیرا در نامه‌ای به باراک اوباما رئیس جمهور تاکید کرده است که لزومی ‌برای به رسمیت شناختن حق غتی سازی اورانیوم ایران وجود ندارد. این ماجرا از زمانی آغاز شد که در کابینه باراک اوباما این زمزمه‌ها به گوش رسید که شاید با اعطای حق غنی سازی اورانیوم به ایران‌، بتوان رضایت این کشور را در عدم تعقیب برنامه هسته‌ای جلب کرد. نیشن این پرسش را مطرح می‌کند که چرا لابی صهیونیست تا این اندازه به عدم غنی سازی اورانیوم توسط ایران اصرار دارد؟ دولت باراک اوباما از پیش از آغاز نشست ژنو بر ارائه طرحی به ایران اصرار ورزیده بود. طرحی که گفته می‌شود در آن کاح سفید متحدان اروپایی خود را راضی می‌کند که تنها راه برای ادامه دادن مسیر مصالحه با ایران‌، به رسمیت شناختن حق غنی سازی اورانیوم در ایران است. کاخ سفید هرگز به صراحت از این امر حمایت نکرد اما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد دال بر این که اوباما تنها راه برای مجاب کردن ایران را در این پیشنهاد دیده است. در ابتدای امر صدای سناتورها بلند شد. سناتورهایی که با صدای بلند می‌گویند: به باور ما دولتمردان ما باید به شرکای خود در اتحادیه اروپا بفهمانند که نمی‌توان به دولت ایران که حاضر به هیچ گونه همکاری با ما نیست هدیه داد.

نیشن در این خصوص می‌نویسد: نیازی نیست یادآوری کنیم که این موضع‌گیری سناتورها بسیار بی‌ربط است. به هیچ‌وجه نمی‌توان راهکاری را برای برون‌برد پرونده هسته‌ای ایران از بحران متصور شد که در آن سخنی از ادامه روند غنی سازی اورانیوم به میان نیامده باشد. غنی سازی اورانیوم حق مسلم ایران بر اساس معاهده منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای است و تنها راه برای ادامه مسیر جهت مصالحه با تهران و ادامه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای این کشور است.

با وجود انکه دو روز نخست این نشست چندان موفقیت آمیز پشت سر گذاشته نشد‌، باید اعتراف کنیم همین که این گفت وگوها انجام شد برای ایرانی‌ها و اروپایی‌هایی که یک سال بود از هم فاصله گرفته بودند، گام بزرگی بود. نیشن در این خصوص می‌نویسد: هم ایران و هم امریکا نسبت به آغاز این مذاکرات ابراز خوش بینی کرده‌اند.

ایران برخلاف آنچه که ادعا کرده بود در این نشست در خصوص برنامه هسته‌ای خود سخن گفت. دو طرف هم بر ادامه دیدارها و گفت وگوها توافق کردند. گفته می‌شود که دومین دور از این دیدارها در ماه ژانویه و البته این بار در ترکیه اتفاق خواهد افتاد. انتخاب ترکیه نشانه خوبی است. ترکیه تا کنون بارها بر میانجی‌گری میان ایران با دیگر کشورها تاکید کرده است. بهار گذشته بود که آنکارا و تهران توافق نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن تهران اورانیوم غنی سازی شده با درصد پایین خود را در اختیار آنکارا قرار داده و اورانیوم مورد نیاز برای استفاده در راکتورهای سوخت را از ترکیه دریافت می‌کند. با این پروسه‌، ایرانی‌ها روند غنی سازی اورانیوم را در داخل نخواهند داشت و البته همین امر هم سببی می‌شود برای اعتماد سازی میان ایران و غرب.

نیشن در ادامه به مقاله‌ای در لس انجلس تایمز ارجاع می‌دهد و می‌نویسد: انتخاب استانبول در حقیقت امیدوار کننده است. اروپایی‌ها و متحدان امریکایی آنها این بار در مقابل دیدار با ایرانی‌ها در استانبول واکنش منفی از خود نشان دادند. اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که ترکیه در حقیقت تنها طرف ایران را در این مذاکرات می‌گیرد و میانجی منصفی نیست.  

فضای حاکم بر مذاکرات این گونه بود که باراک اوباما می‌رود تا پیشنهادی سخاوتمندانه به ایران بدهد. زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید مبنی بر این که امریکا از ایران می‌خواهد بخش اعظمی‌ از اورانیوم غنی سازی شده خود با درصد پایین را به مسکو بفرستد و میله‌های هسته‌ای مورد نیاز را دریافت کند. تهران می‌تواند از میله‌های هسته‌ای دریافت کرده از روسیه هم در نیروگاه بوشهر و هم در راکتورهای پزشکی خود استفاده کند. بر اساس این طرح ایران نباید بر تعداد سانتریفیوژهای خود بیفزاید.

نیشن در ادامه می‌نویسد: ایران در ژنو بهترین برخوردها را از خود نشان داد. با این همه آنها که عینک بدبینی بر چشم دارند اندک واهمه‌ای ندارند که تهران را این بار هم به عدم همکاری متهم کنند.

درست چند روز پیش از این مذاکرات بود که دو دانشمند هسته‌ای ایران ترور شدند. وزیر امور حارجه ایران در یونان هم نسبت به این حادثه ابراز انزجار کرد و غرب را مسبب آن دانست. وی در این خصوص گفت: «آنها که گمان می‌کنند می‌توانند با ترور مانع از برنامه هسته‌ای ایران شوند در حقیقت بزرگترین اشتباه را مرتکب می‌شوند. با تمام این اوضاف بهتر است امیدوار باشیم که برنامه هسته‌ای ایران این بار در گفت وگو با غرب در مسیر صحیح خود قرار گیرد.
 


نظر شما :