جان بولتون: ويکى‌ليکس خطرناک است ولى اوباما خطرناک‌تر است

۱۷ آذر ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۹ کد : ۹۵۷۶ اقتصاد و انرژی
جان بولتون درباره اسناد افشا شده ويکى‌ليکس گفت: «ويکى‌ليکس به منافع ايالات متحده زيان مى‌رساند اما عدم اعتراف رئيس جمهورى امريکا به تهديدهاى موجود براى امنيت ملى کشور بسيار خطرناک‌تر است.»
جان بولتون: ويکى‌ليکس خطرناک است ولى اوباما خطرناک‌تر است

ديپلماسى ايرانى: مقامات مختلف جهان هر کدام به نوعى در برابر افشاگرى‌هاى ويکى‌ليکس موضع‌گيرى کردند. مثلا فرانکو فراتينى، وزير امور خارجه ايتاليا آن را 11 سپتامبر ديپلماسى امريکا توصيف کرد. يا ترکى بن فيصل، سرپرست وزارت امور خارجه عربستان گفت که افشاى اين اسناد اعتماد به ديپلماسى امريکا را خدشه‌دار مى‌کند يا ژنرال مايک‌مولن، رئيس ستاد ارتش امريکا گفت که افشاى اسناد مى‌تواند جان سربازان امريکايى را به خطر بيندازد. در اين ميان اظهارات جان بولتون، رئيس مرکز امريکن اينترپرايز و سفير سابق امريکا در سازمان ملل در سال‌هاى 2005 و 2006 از همه عجيب‌تر بود. وى درباره اسناد افشا شده ويکى‌ليکس گفت: «ويکى‌ليکس به منافع ايالات متحده زيان مى‌رساند اما عدم اعتراف رئيس جمهورى امريکا به تهديدهاى موجود براى امنيت ملى کشور بسيار خطرناک‌تر است.»

به گزارش شبکه خبرى الجزيره به نقل از روزنامه گاردين بولتون همچنين گفت: «اين مرتبه اسنادى که منتشر شده مختص به وزارت امور خارجه بوده و آن چه ناراحت کننده‌تر است اين است که افشاى اين اسرار نشان مى‌دهد که دستگاه ادارى اوباما تا چه اندازه ضعيف است و بايد قاطعانه با آن برخورد کرد. متاسفانه دستگاه ادارى اوباما هيچ رغبتى براى حفظ منافع امريکا از خود نشان نمى‌دهد در حالى که بسيار واضح است که بايد از مصالح ايالات متحده دفاع کامل کرد.»

اين در حالى است که هيلارى کلينتون، وزير امور خارجه ايالات متحده روز 29 نوامبر و در آستانه افشاگرى‌هاى ويکى‌ليکس گفت که اين اسناد تاثيرى بر سياست خارجى ايالات متحده نمى‌گذارد و تنها جامعه جهانى را کمى مورد تهديد قرار مى‌دهد.

اول دسامبر نيز رابرت گيبس، سخنگوى کاخ سفيد گفت: «کاخ سفيد از اين که يک نفر لب‌تابش را دستش گرفته و مى‌خواهد وزارت دفاع را به استهزا بکشاند، نگران نيست.»

اين در حالى است که وزارت دفاع امريکا دست به هر کارى مى‌زد تا از افشاى اين اطلاعات جلوگيرى کند.

بولتون در پاسخ به اظهارات کلينتون گفت: «کلينتون چندان دقيق عمل نمى‌کند چرا که او به جاى آن که از امريکا دفاع کند از جامعه بين‌المللى دفاع مى‌کند. خطر زيان‌هاى ويکى‌ليکس دليل روشن و واضحى است که نشان مى‌دهد اداره اوباما کار قابل عرضى انجام نمى‌دهد. مواضع کلينتون مواضع هميشگى سياست خارجى امريکا بوده و موضع تازه‌اى را اتخاذ نکرده است.»

بولتون در ادامه مجددا اوباما را مورد انتقاد شديد قرار داد و گفت: «اوباما به هيچ وجه به منافع ايالات متحده اعتنا نمى‌کند. مصالح امريکا همه گونه مورد تهديد قرار گرفته در حالى که اوباما توجه به هيچ چيز ندارد. از فرانکلين روزولت تا کنون امنيت ملى امريکا تا اين اندازه مورد تهديد قرار نگرفته بود. امنيت ملى امريکا براى اوباما در اولويت نيست.»

وى تاکيد کرد، اگر از روز اول در ماه ژ‍وئيه جلوى انتشار اين اسناد گرفته مى‌شد کار به اين جا نمى‌رسيد و اين گونه منافع ملى امريکا زير سئوال نمى‌رفت. وزرات امور خارجه اصلا نمى‌خواهد بپذيرد که هدف از اين کار تهديد امنيت ملى امريکا بوده و صحبت از وزارت خارجه نيست، وزارت دفاع نيز به هيچ عنوان اهتمامى براى دفاع از ما به کار نمى‌برد و جناب رئيس نيز کلا اهميتى به امنيت ملى امريکا نمى‌دهد و نمى‌داند در امريکا چه مى‌گذرد.

بولتون در نهايت گفت: «مشکل حقيقى اين نيست که ويکى‌ليکس امنيت ملى ما را به خطر انداخته بلکه نشان مى‌دهد دستگاه ادارى اوباما تا چه اندازه ناکارآمد است و به سادگى از کنار تهديدها مى‌گذرد و هيچ رغبتى هم براى مقابله با اين تهديدها نشان نمى‌دهد.»    


نظر شما :