برخلاف اسناد ویکی‌لیکس نقش ایران در عراق سازنده است

۱۳ دی ۱۳۸۹ | ۲۲:۰۸ کد : ۹۵۸۹ گفتگو
گفتارى از حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق
برخلاف اسناد ویکی‌لیکس نقش ایران در عراق سازنده است

دیپلماسی ایرانی: در یکی از اسناد فاش شده ویکی لیکس آمده است که جلال طالبانی و نوری المالکی از دخالت ایران شکایت می‌کنند. این دخالت‌ها هم به صورت سیاسی و هم مالی ذکر شده است. حتی در نامه‌ای که کریستوفر هیل نوشته است، ادعا شده است که تاثیر ایران بر روند انتخابات به حدی است که نفوذ امریکا را هم تحت تاثیر قرار داده است. حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق، ادعاهای مطرح شده درباره ایران را تحلیل و بررسی می‌کند.

گفتاری از حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق، برای دیپلماسی ایرانی:

ما در اظهارات مقامات عراقی و همچنين رهبران سیاسی این کشور همواره شاهد تاکید بر نقش مثبت ایران در روند سیاسی و حمایت از مسیری که مردم عراق و رهبران آن طی این چند سال دنبال کردند، بوده ايم. بدین معنا که ایران موضع روشن و شفافی را درمورد تحولات عراق از ابتدای سقوط رژیم دیکتاتوری این کشور تا اشغال آن توسط امریکا داشته است. 

این موضع ما هم شفاف و آشکار بوده است، چراکه جمهوری اسلامی اولین هیات سیاسی را به عراق برای تایید شورای حکومتی‌ فرستاد. این امردر مقطعی اتفاق افتاد که کشورهای عربی نسبت به عراق جدید موضع دیگری داشتند. بنابراین در همه مقاطع، چه در دوره حکومت ‌موقت، انتقالی، انتخابات، قانون اساسی باز جمهوری اسلامی نقش مشوق داشته و از مردم عراق حمایت می‌کند.

درباره مساله امنیت نیز آن طور که خود مقامات عراقی اعلام کردند، ایران نقش بسیار سازنده‌ای داشته است. با وجود اينکه جمهوری اسلامی با امریکا رابطه سیاسی ندارد، اما برای امنیت عراق با این کشور بر سر میز مذاکره نشست و درخواست دولت عراق را برای کمک به امنیت عراق قبول کرد.  

پس آنچه که همیشه مقامات عراقی گفته‌اند تاکید بر نقش سازنده ایران در تمامی زمینه‌ها بوده است. این موضوع را در چند زمینه می‌توان مورد بررسی قرار داد. اولا: جمهوری اسلامی در کمک به دولت‌ها و در زمینه خدمات رسانی در امنیت نقش اول را در مقایسه با سایر کشورها در منطقه داشته است. دوما: در مورد امنیت نیز باید خاطرنشان کرد که امن‌ترین مرزهای عراق با ایران است با اینکه طولانی‌ترین مرز را با کشور ما دارد.

سوما: در حالی که امروزه زندان‌های عراق از زندانیانی که به جرم تروریست بودن دستگیر شده‌اند پر است اما تا به امروز یک ایرانی را هم به این جرم دستگیر نکرده‌اند. تمامی این شواهد حاکی از آن است که ایران به امنیت در عراق بسيار اهمیت می‌دهد.

این قضاوت رهبران عراق و مردمان عراق است. اما قضاوت هایی که کشورهای دیگر مطرح کردند که ایران دخالت می‌کند. اما باید گفت که ادعاهایی که توسط امریکا مطرح شده است در هیچ مقطعی برای اثبات آن‌ها ادله‌ای ارائه نشده است. این درحالی است که امریکا زمانی که کشور عراق را اشغال کرد هیچ مجوزی از شورای امنیت برای این عمل خود نداشت و یا اقداماتی که پس از شکل گیری قانونی حکومت عراق انجام شد نیز ناهماهنگ بود و خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی، کارهايى مثل دستگیری دیپلمات‌های ایرانی و کارمندهای سفارت را انجام داد. تمامی اعمال امریکا مغایر با حاکمیت ملی عراق و توهین به ملت عراق بود و در عین حال نیز کاملا ناهماهنگ با دولت عراق عمل کرده است.

همچنين مقامات دولت عراق همواره بر نقش سازنده ایران و نقش بسیارعمده‌ای که ایران در امنیت این کشور داشته است تاکيد کرده اند. جمهوری اسلامی نیز در همه زمینه‌ها و بر اساس آنچه اذعان داشته از عراق حمایت کرده است. در ويکى ليکس اما صحبت از دخالت ايران در عراق شده است و اين کاملا مغایر صحبت هايى است که همیشه آقای طالبانی، مالکی و دیگران درباره ایران اظهار داشته‌اند.


نظر شما :