طرح آمریکا و هم پیمانانش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

۲۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۹۶۱۸ اقتصاد و انرژی
مشاور ارشد کنترل تسلیحات در دولت باراک اوباما افزود: «لازم است به ایران این پیام را برسانیم که چنانچه از مذاکرات جدی خودداری کند تحریم‌ها هم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد.
طرح آمریکا و هم پیمانانش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

ديپلماسى ايرانى: مشاور ارشد اوباما در امور هسته ای می گوید ایالات متحده و هم پیمانانش در حال برنامه ریزی برای دور جدیدی از تحریم ها در هفته های آینده هستند. او این اقدام را بخشی از تلاش ها برای ارزیابی این که «آستانه تحمل فشار ایران تا چه حد بالاست» و فشار بر ایران برای تعلیق تولید سوخت هسته ای عنوان می کند.

نیویورک تایمز روز جمعه نوشت که گَری سِیمور، مشاور ارشد دولت باراک اوباما در امور کنترل تسلیحات، در جریان همایشی که به میزبانی «بنیاد دفاع از کشورهای دموکراتیک» برگزار شد گفت: «ایران ممکن است که تصمیم گرفته باشد که مذاکرات با اعضای دائم شورای امنیت و آلمان را از سر بگیرد چرا که معتقد است با دستکاری در ظاهر مذاکرات می تواند به تضعیف تحریم های موجود بپردازد و از تشدید این تحریم ها جلوگیری کند.»

بنا بر این گزارش، گری سیمور در این نشست در ارتباط با ایران گفت: «ولی این اقدام کارگر نخواهد افتاد. پیرو مذاکرات ژنو، ما و هم‌پیمانان‌مان مصمم هستیم تا تحریم‌ها را حفظ کرده و حتی میزان فشار آنها را افزایش دهیم.»

مشاور ارشد کنترل تسلیحات در دولت باراک اوباما افزود: «لازم است به ایران این پیام را برسانیم که چنانچه از مذاکرات جدی خودداری کند تحریم‌ها هم همچنان افزایش پیدا خواهد کرد و تا زمانی که نگرانی‌های ما کاملاً رفع نشده این تحریم‌ها هم لغو نخواهد شد.»

گری سیمور روز جمعه در ادامه گفت تنها راهی که ایران می‌تواند از زیر بار تحریم‌ها به در آید این است که «همکاری» کند.

وی تصریح کرد: «ایران می‌تواند با انجام تعهدات بین‌المللی خود، بهره زیادی ببرد و از سوی دیگر هم می‌تواند از طریق ادامه فعالیت در مسیر دست‌یابی به جنگ‌افزار هسته‌ای بهایی فزاینده برای آن بپردازد.»

وی اضافه کرد: «انتخاب، دست آخر با ایران است، اما ما باید ایران را مجبور به انتخاب کنیم.»

به گزارش نیویورک تایمز، گری سیمور توضیح بیشتری در مورد تحریم هایی که در حال تکمیل شدن هستند نداد. او همچنین در مورد تاثیرات کرم استاکس نت که به نظر می رسد در اخلال ایجاد شده در سانتریفیوژهای ایران تاثیر مستقیمی داشته است اظهار نظر نکرد. او افزود: «من خوشحال هستم که می شنوم که ایران با دستگاه های سانتریفیوژش مشکلاتی پیدا کرده است.» به گزارش نیویورک تایمز مشاور ارشد اوباما با لبخند ادامه داد: «ایالات متحده و متحدانش در حال انجام هرکاری هستند تا ما بتوانیم کار آنها را پیچیده تر کنیم.» با این حال او در باره این که چه کسی مسئول کرم استاکس نت است چیزی نگفت.

اظهارات مشاور ارشد دولت ایالات متحده در امور کنترل تسلیحات و جنگ‌افزار کشتار جمعی، سه روز پس از آخرین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با گروه موسوم به ۱+۵ صورت می گیرد. این مذاکرات قرار است اواخر ژانویه در ترکیه جلسه‌ای ادامه یابد.  


نظر شما :