حزب الله به فکر انتقام‌گيرى نيست

۲۱ آذر ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۳ کد : ۹۶۲۲ اخبار اصلی
انتشار اسناد ويکى‌ليکس بر سر لبنان و جنجال‌هايى که در اين زمينه به پا شده به خصوص اظهاراتى که برخى رهبران لبنانى از جمله وزير دفاع سابق لبنان و نخست‌وزير سابق اين کشور عليه حزب الله و جريان مقاومت گفته‌اند، نشان داده که...گفتارى از محمد ايرانى، سفير سابق ايران در لبنان براى ديپلماسى ايراني.
حزب الله به فکر انتقام‌گيرى نيست

ديپلماسى ايرانى: انتشار اسناد ويکى‌ليکس بر سر لبنان و جنجال‌هايى که در اين زمينه به پا شده به خصوص اظهاراتى که برخى رهبران لبنانى از جمله وزير دفاع سابق لبنان و نخست‌وزير سابق اين کشور عليه حزب الله و جريان مقاومت گفته‌اند، نشان داده که بر خلاف ظاهر آرام رهبران جريان 14 مارس حداقل در يک مقطع زمانى، آنها نگرش مسالمت‌آميزى نسبت به حزب الله نداشته‌اند. اما با اين حال حزب الله نيز پس از انتشار اسناد ويکى‌ليکس خويشتندارى کرده و موضعى عليه جريان‌هاى رقيب نگرفته است.

گفتارى از محمد ايرانى، سفير سابق ايران در لبنان براى ديپلماسى ايراني.

از ابتداى سير پيگيرى دادگاه بررسى ترور رفيق حريرى، بحث عمده‌اى مطرح شده بود مبنى بر آلوده بودن امور قضايى دادگاه به امور سياسى که اين امور سياسى نيز ناشى از تحولات داخلى، منطقه‌اى و بين‌المللى بوده است. همه به ياد داريم که بارها رهبران مقاومت از جمله آقاى سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان نسبت به سياسى شدن روند دادگاه هشدار داده بودند. اين هشدار به ويژه پس از اقداماتى که دادگاه انجام داد يعنى پس از اتهام به سوريه و متهم ساختن افسران ارشد لبنانى و بازداشت چهار ساله آنها که متهم به ترور آقاى حريرى بودند، بيشتر شد. پس از آن تبرئه آنها و بحث شاهدان دروغين و در پى آن تغيير رئيس اين دادگاه يعنى دو بار تغيير رئيس دادگاه بين‌المللى تا الآن همه در حقيقت حکايت از نوعى گرايش سياسى اين دادگاه داشت.

اين بار در اسناد ويکى‌ليکس آمده است که دانيل بيلمار که رئيس فعلى اين دادگاه است از سفير وقت امريکا در بيروت خواسته است که دستگاه اطلاعاتى امريکا به اين دادگاه کمک کند و اطلاعاتى درباره سوريه در اختيار دادگاه قرار دهد. بيلمار همچنين در سند ديگرى خواسته است که به دليل نداشتن بازجويى‌هاى کافى از سفير امريکا خواسته است که از بازجوهاى حرفه‌اى امريکايى براى بازجويى متهمين مربوط به ترور رفيق حريرى کمک بگيرند.

در جايى ديگر فئواد سنيوره نخست‌وزير وقت لبنان به سفير ايالات متحده در بيروت مى‌گويد که هزينه‌هاى اين دادگاه بين‌المللى را عربستان سعودى پرداخت مى‌کند. اما گفته که عربستان مايل است اين کمک بدون سر و صدا و پنهانى باشد. يا اسناد ديگرى که حاکى از درخواست برخى از مقامات عرب و برخى شخصيت‌هاى سياسى لبنانى براى سرکوب حزب الله و جريان مقاومت منتشر شده که اگر چه نشان از ديدگاه واقعى نسبت به حزب الله و مقاومت است ولى همه آنها مربوط به دوره خاصى بوده است. شرايط آن دوره با امروز متفاوت است. امروز براى استمرار آرامش و ثبات و جلوگيرى از گسست سياسى و طايفه‌اى در لبنان دو طرف مهم سياسى در منطقه يعنى سوريه و عربستان با هم به تفاهم رسيده‌اند و هر دو تلاش مى‌کنند به نوعى استقرار و نظم لبنان با صدور راى دادگاه دست خوش تغيير، بى‌ثباتى و آشفتگى نشود. حزب الله اگر چه در ادبياتش گاهى اوقات از ادبيات تهديد استفاده مى‌کند اما عمق نگاهش حفظ همان وضعيت آرامش در لبنان است. از اين رو از روند گفت‌وگوهاى سورى با عربستان سعودى حمايت مى‌کند. لذا واکنش خاصى نسبت به صدور اسناد ويکى‌ليکس از خود نشان نمى‌دهد.

بنابراين صدور اسناد اگر چه مايه شرم‌سارى اين طرف‌هاست اما صحت اظهارات رهبر مقاومت را در مقاطع مختلف ثابت مى‌کند. اما با اين حال حزب الله فعال کردن روند گذشته را در وضعيت پيچيده امروز چندان به مصلحت خود نمى‌بيند. حزب الله امروز به دنبال انتقام‌گيرى از رقباى داخلى‌اش نيست بلکه بيشتر به دنبال اين است که با همکارى سوريه و عربستان سعودى و آقاى سعد حريرى و ديگر طرف‌هاى داخلى راه حلى را براى خروج لبنان از بحرانى که به نظر مى‌رسد يک طرف آن امريکايى‌ها و اسرائيلى‌ها باشند، پيدا کند. 


نظر شما :