ايران يا کره شمالى آقاى رئيس‌جمهور؟

۲۵ آذر ۱۳۸۹ | ۱۸:۵۲ کد : ۹۶۶۱ اخبار اصلی
دولت اوباما به اين نتيجه رسيده است که کره شمالى با برنامه جديدش براى غنى سازى سوخت هسته اى بيشتر که بسيار هم از برنامه هاى هسته اى ايران پيشرفته تر است ، اصلى ترين خطر هسته اى محسوب مى شود.
ايران يا کره شمالى آقاى رئيس‌جمهور؟
کره شمالى باز بازى هسته اى جديدى را با جامعه جهانى آغاز کرده است. دولت باراک اوباما رئيس‌جمهورى چهل و چهارم ايالات متحده باز در ميانه اين بازى گرفتار است. نيويورک تايمز در تازه ترين تحليل خود از شيطنت پيونگ يانگ مى‌نويسد: دولت اوباما به اين نتيجه رسيده است که کره شمالى با برنامه جديدش براى غنى سازى سوخت هسته اى بيشتر که بسيار هم از برنامه هاى هسته اى ايران پيشرفته تر است ، اصلى ترين خطر هسته اى محسوب مى شود. اين جملات بدين معنا است که امروز براى دولت امريکا، کره شمالى خطرناک‌تر از ايران است.

کره شمالى  با برنامه هسته اى خود همگان را در نگرانى فروبرده است و بنا به گفته سرويس‌هاى اطلاعاتى کره جنوبى، نيروگاه هسته اى جديد مورد ادعاى پيونگ يانگ با اين سرعت ساخته نخواهد شد چرا که نيازمند چرخه کامل غنى سازى سوخت و ديگر فعاليت هاى مخفى هسته اى توسط اين رژيم کمونيستى است . نتيجه گيرى از ادعاى جديد پيونگ يانگ اين است که در صورت صحت اين مباحث، کره شمالى توانسته است به راحتى لايه‌هاى تحريم اقتصادى را کنار بزند و حتى با وجود انسداد راه هاى آبى و هوايى منتهى به اين کشور که در دوران رياست جمهورى جورج بوش جرقه آن زده شد ، به فعاليت هاى هسته اى خود ادامه دهد. يک سال پيش بود که کره شمالى دومين آزمايش هسته اى خود را هم ثبت و بدين ترتيب با تنبيه بين المللى و دور جديدى از تحريم‌ها روبه‌رو شد .

سرويس‌هاى اطلاعاتى کشورهاى همسايه کره شمالى پيش بينى مى‌کنند که با حرکت جديد پيونگ يانگ ، کار براى ديپلمات‌هاى امريکايى و هياتى که بيست و چهار ساعت پيش جهت رايزنى وارد چين شد، سخت تر از پيش شده باشد. واشنگتن به روى کمک چين به عنوان تنها دوست منطقه اى دولت کمونيستى کره شمالى بسيار اميدوار است .

کره شمالى در حال حاضر سوخت مورد نياز براى توليد شش تا دوزاده بمب هسته اى را در اختيار دارد و دو آزمايش پيشين هم موفقيت اين کشور را در اين عرصه به تصوير کشيد.

نيويورک تايمز در ادامه مى نويسد: کره شمالى هم همان ادعاهاى ايران را تکرار مى‌کند. رهبران پيونگ يانگ ادعا مى‌کنند که مرحله جديد غنى سازى اورانيوم در اين کشور در حقيقت براى توليد سوخت مورد نيار در راکتورهاى توليد برق است. اين در حالى است که کره شمالى در حال حاضر راکتور توليد جريان الکتريسته در اختيار ندارد . با اين همه اگر نيروگاه جديد کار خود را با موفقيت آغاز کند، مى‌توان به صراحت اعتراف کرد که کره شمالى باز در همان مسير خطرناک افزودن بر توان تسليحات هسته اى خود قرار گرفته است .

امريکايى ها در حال حاضر از اين واهمه دارند که کره شمالى با توليد اوارنيوم بيشتر ، اين تجهيزات هسته اى را در اختيار کشورهاى ثانى که سوداى هسته اى شدن در سر دارند، قرار دهد. چند استاد امريکايى ماه گذشته از کره شمالى و تاسيسات هسته اى اين کشور بازديد کردند و متفق القول تاکيد داشتند که از ميزان موفقيت اين کشور در عرصه دانش هسته اى و سرعت توليد آن شگفت زده شده اند. هفته گذشته بود که مشاور هسته اى باراک اوباما در گفتگويى بى‌پرده تصريح کرد که برنامه هسته اى کره شمالى بسيار خطرناک تر و پيشرفته تر از برنامه ايران است. گرى سامور ادعا کرد که برنامه هسته اى ايران در حال حاضر به دليل ايرادهاى فنى به مشکل خورده است و اين در حالى ست که کره شمالى به راحتى به کار خود ادامه مى دهد .

اين روزنامه امريکايى در ادامه مى‌نويسد: گزارش‌هاى رسيده از آژانس بين المللى انرژى هسته اى و ديگر سرويس‌هاى اطلاعاتى حاکى از ان است که ايرانى‌ها علم ساختن سانتريفيوژهاى پيشرفته را در اختيار دارند اما هنور اقدام به استقرار آنها در مکانهاى صنعتى مد نظر نکرده‌اند. برخى از منابع غربى ادعا مى‌کنند که اين تحريم‌ها است که مهر توقف و سکون بر برنامه هسته اى ايران کوبيده است.گرى سامور با اعتراف به کارشکنى‌هاى غرب در اين خصوى مى‌گويد: ما و متحدان مان تمام سعى خود را به کار گرفتيم تا مانع از پيشرفت ايران در حوزه هسته اى شويم. 

گرى سامور ادعا مى‌کند که کمک هاى اسرائيل به سوريه در ساخت نيروگاه هسته اى که در سال 2007 توسط اسرائيل بمباران شد ، نشان مى دهد که ديگر کشورهاى متمايل به برخوردارى از انرژى هسته اى، مى‌توانند مشترى‌هاى خوبى براى پيونگ يانگ باشند. وى در اين خصوص مى افزايد : ما در حال حاضر يک رسالت بر عهده داريم و آن هم حصول اطمينان از عدم فروش تسليحات کره شمالى به کشورهاى خاورميانه است.

البته غرب پيش از اين هم ادعاهايى مشابه را مطرح کرده بود و اين در حالى است که هيچ کدام از تلاش‌ها از جمله مسدود کردن مسيرهاى زمينى و هوايى نتوانست موفقيت صد در صدى به دنبال داشته باشد .

نيويورک تايمز در ادامه به افشاگرى‌هاى ويکى ليکس اشاره مى کند و مى‌نويسد: بر اساس اين اسناد کره شمالى پنج سال پيش نوزده کشتى حامل مواد و تجهيزات ساخت موشک را به سمت تهران روانه کرده است. در برخى از موراد هم چين رابط هوايى ميان تهران و پيونگ يانگ بوده است. البته گويا روس‌ها در اين موارد با امريکايى ها اختلاف نظر دارند.

سه هفته از افشاگرى جديد هسته اى کره شمالى مى‌گذرد و اين در حالى است که کره جنوبى، چين، ايالات متحده و ژاپن هيچ کدام نمى‌دانند که با کدامين ابزار بايد با پيونگ يانگ برخورد کنند. کره جنوبى به دليل هم مرزى با کره شمالى از ارجاع پرونده به شوراى امنيت امتناع مى ورزد. دليل ديگر هم حمايت چين از کره شمالى در شوراى امنيت خواهد بود که عملا تحريم‌هاى بيشتر را وتو و يا حداقل بى‌تاثير خواهد کرد.


نظر شما :