حواشی برکناری متکی و رواج بی‌اخلاقی

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۳۳ کد : ۹۶۸۹ گفتگو
گفتارى از دکتر على بيگدلى، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين‌الملل
حواشی برکناری متکی و رواج بی‌اخلاقی

 دیپلماسی ایرانی: منوچهر متکی ضمن تکذیب و مضحک خواندن اظهارات محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در جلسه تودیع او با اشاره به دیدار خود با احمدی نژاد در شب سفر به چند کشور و تبادل نظر با وی درباره موضوع این سفرها، تاکید کرد هرگز در جریان تعیین فردی به فاصله 24 ساعت بعد از عزیمت به ماموریت و مضحک تر از آن تعیین روز تودیع و معارفه قرار نگرفته است.

گفتارى از دکتر على بيگدلى، استاد دانشگاه شهيد بهشتى و کارشناس مسائل بين المللى براى ديپلماسى ايراني.

وزیر خارجه در نظام‌های سیاسی دنیا از اهمیت زیادی برخودار است. در واقع وزیر خارجه تامین کننده و تنظیم کننده منافع ملی یک کشور در نظام بین المللی است و با توجه به اغتشاشات و پیچیدگی‌های نظام بین الملل کنونی، وزیر خارجه دارای شان و جایگاه رفیعی است و در همه نظام‌های سیاسی دنیا اعتبار وزیر خارجه از وزرای دیگر بالاتراست.

برکناری آقای متکی در حالی که ایشان در ماموریت برای ابلاغ پیام رئیس جمهور به رئیس جمهور کشور دیگری بودند از نظر عرف دیپلمایتک ناصحیح بود. این که ایشان در حین سفر کاری برکنار شود قطعا تصمیم نادرستی بوده است. گفته می‌شود که در حین مذکرات آقای متکی در سنگال، منشی رئیس جمهور سنگال به رئیس جمهور این کشور یادداشت داده و به او خبر داده که آقای متکی از سمتش برکنار شده و رئیس جمهور سنگال نیز به آقای متکی گفته که «من شما را به عنوان یک دوست می‌پذیرم». تصور کنید که وزیر خارجه ما چه حالی پیدا کرده است و این اتفاق چه قدر موجب تحقیر ملت ما می‌شود.

پس از این اتفاق سنگال بیانیه‌ای صادر کرد و بی‌پروا سفیر خود را از ایران فرا خواند. با توجه به کمک‌ها و حمایت‌های ایران از سنگال در سال‌های گذشته، بیشتر می‌توان به تبعات این تصمیم پی برد. در واقع این برخورد نتیجه رفتار غیر دیپلماتیکی است که با آقای متکی صورت گرفته است. این اتفاق قطعا نشان دهنده بی سر و سامانی در تصمیم گیری‌های سیاسی ماست.

علاوه بر این صحبت روز گذشته آقای رحیمی ‌در جلسه تودیع آقای متکی نیز توهین دیگری به ایشان بود. در واقع باید گفت آقای متکی دو بار مورد توهین قرار گرفت اول زمانی که با آن شیوه از کار برکنار شد و دوم روز گذشته که آقای رحیمی ‌گفتند که ایشان قبل از سفر در جریان برکناری خود بوده است. جلسه تودیع و معارفه پر التهاب و همراه با دستپاچگی بود و حتی آقای دکتر صالحی هم در تبیین استراتژی‌های سیاست خارجی چندان صحبت‌های دلپسندی نکردند.

گفته‌های کوتاه آقای متکی در تکذیب اظهارات روز گذشته آقای رحیمی ‌حکایت از عمق اختلافات و بی‌اخلاقی‌ها می‌کند. در واقع برکناری آقای متکی و اتفاقات حاشیه‌ای آن نشان دهنده شدت نابسامانی‌ها و اختلافات درونی است.

من تصور می‌کنم مدیریت اجرایی ما دچار یک نوع سرگردانی بی‌اخلاقی شده است و برای گذران روزها مجبور است به هر چیزی متوسل شود و متاسفانه این رفتار ناصحیح اخلاقی که موجب رواج دروغ می‌شود، طبعا به سطوح پایینی مدیریت ما رسوخ می‌کند و در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ است. من اگر من به جای آقای متکی بودم یک مصاحبه مفصل‌تری می‌کردم و هرچند بیان تمام این آشفتگی‌ها ممکن نباشد با این حال تلاش می‌کردم بخشی از این نابسامانی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها را بیان کنم تا از تکثیر و شیوع بیش از حد کنونی آن جلوگیری شود.
 


نظر شما :