تداوم اعتراض مجلس به برکناری متکی

۲۹ آذر ۱۳۸۹ | ۱۵:۴۳ کد : ۹۶۹۹ اخبار اصلی
روز گذشته 15 نفر از نمايندگان مجلس امروز از برکنارى منوچهر متکى از وزارت امور خارجه انتقاد کردند.علی مطهری نیز خبر داد که متکی خبر عزل خود را از رئیس جمهور سنگال شنیده است.
تداوم اعتراض مجلس به برکناری متکی

منوچهر متکی جزء معدود وزرایی بود که از نمایندگی مجلس به کابینه احمدی نژاد راه یافت. این موضوع و نزدیکی او به علی لاریجانی ریاست مجلس موجب می شد که بسیاری متکی را سهم مجلس در کابینه بدانند. از این رو هر بار که شایعه برکناری متکی بر سیر زبان ها می افتاد مجلس واکنش نشان می داد. همین چند ماه پیش که شایعه برکناری متکی منتشر شد محمد کرمى راد، عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس احمدی نژاد را تهدید کرد که: «درصورت چنين امرى رئيس جمهور منتظر واکنش سنگين مجلس باشد».

با این حال پس از اعلام خبر برکناری متکی، به نظر رسید نمایندگان مجلس بیش از هرچیز از نحوه برکناری متکی شوکه شدند و واکنش چندانی به اصل تغییر متکی نشان ندادند.

حشمت الله فلاحت پيشه، رئيس کميته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی از این جمله بود که گفت: «نوع تغيير خلاف عرف بود و ما منتظر روشنگری رئيس جمهور در اين باره هستيم.» او افزود: «کسی که به عنوان نماينده رسمی کشور در ماموريت است اين که در محل ماموريت برکنار شود کاری خلاف عرف است و در عرف بين الملل اين روش برخورد جايگاه ندارد.»

قدرت الله علیخانی نیزبا بیان این که متکی با «بدترین شیوه» برکنار شد، ادامه داد: «ایشان در سفر آفریقایی و در حال مذاکره با همتای آفریقایی خود بوده است. حق این بود که اگر قصد برکناری وجود داشت، پس از بازگشت وی از سفر صورت می‌گرفت. نتیجه چنین کاری این است که دنیا به خاطر رفتاری که با وزیر خود می‌کنیم به ما می‌خندد. کشورها برای کار خود بیش از این حساب و کتاب دارند».

اسماعيل کوثرى نايب رئيس کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس نیز ازبررسی اين موضوع در کميسيون امنيت ملى مجلس خبر داد. وى افزود: البته بنده روش برکنارى آقاى متکى را قبول ندارم، چرا‌که وى در سنگال و در حين انجام مأموريت کارى بود که حکم بر‌کنارى‌اش صادر شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز گفت: «حق این بود چنانچه بحث بر سر جابجایی وزیر خارجه است با تدبیر و حفظ حرمت تغییر وزیر انجام گیرد نه در حین سفر جابجایی صورت گیرد که به تفسیرهای نامناسب نسبت به شرایط کشور دامن زند.»

با این حال پس از گذشته یک هفته، روز گذشته 15 نفر از نمايندگان مجلس امروز از برکنارى منوچهر متکى از وزارت امور خارجه انتقاد کردند.

دهقان، امين‌حسين رحيمى نماينده‌ ملاير، شهريارى نماينده‌ زاهدان، اميرى نماينده‌ زرند، مصباحى‌مقدم، نادران، توکلى و مطهرى نمايندگان تهران، حيدرى نماينده‌ اردل، سبحانى‌نيا نماينده‌ نيشابور از رئيس‌جمهور خواستند که در خصوص "عزل عجولانه و نامناسب وزير امور خارجه حين ماموريت خارج از کشور و عدم رعايت حرمت مسئولان نظام و فرهنگ متانت ملت فرهيخته‌ ايران "، توضيح دهد.

کواکبيان نماينده‌ سمنان نيز در تذکرى خواستار اعلام دليل برکنارى وزير امور خارجه حين ماموريت شد.

يحيى‌زاده نماينده‌ تفت و ميبد بر پرهيز از شتابزدگى و رفتار خلاف شأن و اخلاق در تغيير مديران و ضرورت اقناع مردم و مجلس درخصوص تغيير عجولانه‌ وزير امور خارجه تأکيد کرد.

همچنين قنبرى نماينده‌ ايلام نيز در تذکرى به رئيس‌جمهور خواستار ارايه‌ توضيح درخصوص علت برکنارى وزير امور خارجه حين ماموريت در خارج از کشور شد.

تامينى نماينده‌ رشت در تذکرى جداگانه به رئيس‌جمهور در خصوص نحوه‌ نادرست جابه‌جايى وزير امور خارجه تذکر داد.

اوليا نماينده‌ يزد و صدوق نيز به رئيس‌جمهور در خصوص پرهيز از اتخاذ تصميمات ناگهانى و حساب نشده و پرهزينه در اداره‌ امور کشور در زمينه‌ تغيير و تعويض نامناسب وزير امور خارجه تذکر داد.

از سوی دیگر علی مطهری با افشای اینکه متکی خبر عزل خود را از رئیس جمهور سنگال شنیده، خواستار توضیح احمدی نژاد به مردم درباره نحوه عزل وزیر امورخارجه شد و ابراز امیدواری کرد که پاسخ وی قانع کننده باشد.

این نماینده تهران گفت: «نحوه عزل ایشان برای همه مردم مورد سئوال است و آقای رئیس جمهور باید به مردم پاسخ بدهند که عزل وزیر خارجه در حال ماموریت به طوری که ایشان خبر عزل خود را از رئیس جمهور سنگال بشنود چه ضرورتی دارد؟»

مطهری با تاکید بر اینکه این کار موجب تنزل جایگاه نظام جمهوری اسلامی در جهان و تحقیر آقای متکی شد و رئیس دولت چنین حقی نداشت، ادامه داد: امیدوارم آقای احمدی‌نژاد پاسخ قانع کنندهای برای این کار داشته باشند.

این نماینده تهران، ریشه اختلاف احمدی نژاد و متکی را «مربوط به تعیین نمایندگان ویژه رئیس جمهور در حوزه های پنج گانه» دانست و گفت: رهبری نیز این کار را تحت عنوان موازی کاری در سیاست خارجی مورد انتقاد قرار دادند. وی خاطرنشان کرد که مجلس به عنوان نماینده مردم این موضوع را پیگیری خواهد کرد.


نظر شما :