مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

۰۳ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۲۳ کد : ۹۷۳۸ اروپا
در صفحه \\"عجايب و وقايع جهان\\" اين جمعه مى خوانيد: امريکا به افغانستان رفته يا نرفته؟، کتاب کفش پران معروف منتشر شد، اختیارات جديد از آن تو، همکارى صهيونيست‌ها با هيتلر، تام کروز بر فراز برج خلیفه دوبى و...
مجله هفته/ عجايب و وقايع جهان

امريکا به افغانستان رفته يا نرفته؟

ريیس جمهور امریکا که نمى دانم شبيه کيست يا او را قبلا کجا ديده ام و در روياى صادقه ام بوده يا توى مدرسه اى دانشگاهى پادگانى جايى با او برخورد داشته ام، تازگى ها نتایج راهبرد یک ساله دولت کشورش را در افغانستان تشريح کرده و گفته: "آمریکا برای تامین امنیت مردم افغانستان و بازسازی این کشور در افغانستان حضور ندارد." اين جمله از چند جهت سوال برانگيز است. پس آمريکا براى چه در افغانستان حضور دارد؟ امريکا اگر براى تامين امنيت آنجا نرفته پس براى چى رفته؟ اگر براى تامين امنيت مردم نرفته براى تامين امنيت کى رفته؟ اصلا امريکا به افغانستان رفته يا نرفته؟ اگر به افغانستان نرفته به کجا رفته؟ شايد هم اصلا امريکا نبوده که به افغانستان رفته؟

ولى از شوخى گذشته اوباما کلى صحبت کرده و شرمنده مان کرده. مى دانيد چقدر وقت در افغانستان گذاشته؟ ايشان گفته اند: "من دسامبر گذشته به ريیس تیم امنیت ملی دولت خود گفته بودم مرتبا تلاش‌های آمریکا در افغانستان را ارزیابی کند و بعد از گذشت یک سال پیشرفت ما در افغانستان را بازنگری کند. ما در دوازده ماه گذشته مرتبا جنگ افغانستان را ارزیابی کردیم، در این مدت گزارش‌های میدانی به صورت هفتگی دریافت می‌شد ، جلسات ماهانه برگزار می‌شد، همچنین من اغلب با همتایان خود در افغانستان و پاکستان مشورت می‌کردم..."

سال هاى سال پيش يکى تو همين ايران خودمان بود که وقتى گفت چند هزار ساعت جلسه براى فلان استان گذاشتيم، نشستيم روزهاى صدارتش را شمرديم و ديديم سال ديگر هم نمى تواند اين حرف را بزند.

کتاب کفش پران معروف منتشر شد

يادتان هست آن خبرنگارى را که با پرتاب يک کفش کهنه بى ارزش به صورت بى ارزش و کريه منظر جورج بوش الگوى خبرنگاران عالم شد و بعدها فهميديم يک رگش بعثى بوده و ديگر پى اش را نگرفتيم؟ بيشتر از اين منتظرتان نمى گذاريم. اسمش بود منتظر الزيدي. او فقط کفش هايش خبرساز نيست. حالا کتابش هم خبرساز شده. نه اشتباه نکنيد. کتاب طرف کسى پرت نکرده. کتاب هم نسوزانده. يک کتاب نوشته به اسم «آخرين سلام به رييس جمهور بوش» و اميدوار است کتابش هم مثل کفشش پرفروش شود. قيمت پايه کفش پرتاب شده او صد هزار دلار بود. چقدر اين بنده خدا دوست دارد در سالگرد اصابت کفش به سايه جورج بوش، يک پول و پله اى به هم بزند و در راه آرمان هاى ضد استکبارى اش خرج کند. کتاب او روايتگر وقايعى است که به کنفرانس خبرى 14 دسامبر 2008 انجاميد. الزيدى قهرمان در آن کنفرانس جورج بوش را يک سگ خطاب کرد و کفش خود را به سوى او پرت کرد.

وى در مورد لحظه‌هايى که به اين حرکت ختم شد نوشته است: "در آن لحظات تمام آنچه از کشتار مردم عراق شنيده و ديده بودم به ذهنم خطور کرد... و احساس کردم برق از بدنم گذشت." لحظاتى بعد، او از روى صندلى‌اش بلند شد، کفشش را به طرف بوش پرتاب کرد و فرياد زد: اين بوسه‌ خداحافظى توست، آقا سگه. و اين آغاز يک مجادله لفظى ميان بوش بى ادب و الزيدى قهرمان بود که فحش هاى آبدار و جانانه اى نثار همديگر و پدر و مادر همديگر کردند و بعدها پدر جورج بوش به خاطر کم آوردن پسرش در اين مفاحشه – بر وزن مشاعره – به او يک لقب خيلى زشت داد که از آوردنش معذوريم.

اختیارات جديد از آن تو

نمایندگان پارلمان ونزوئلا که به کورى چشم امريکا تقریبا همگی طرفدار چاوز هستند، با تصویب يک قانون به چاوز اختیار دادند تا به مدت هجده ماه، دستوراتی هم طراز با قوانین صادر کند. اين يعنى ديگه برو حالشو ببر. اينقدر نريد بشينيد بگيد دست و پاى ما را بسته اند و هماهنگ نيستند و چوب لاى چرخ دولت مى گذارند و برنامه هاى ما را زمين گير کرده اند.

هوگو جان حالا 18 ماه فرصت دارى تا از اين اختيارات استثنايى استفاده کنى و تا دلت مى خواهد قانون استثنايى وضع کني. پارلمان به شما حلال است و جامعه هم همين طور. توى اين 18 ماه هر گلى زدى به سر خودت زدي. اين تو و اين ونزوئلا.

ماجراى هداياى برلوسکونى به نمايندگان زن

کم کم يا بايد به جنسيت اين برلوسکونى شک کنيم يا به ايتاليايى ها. شايد هم مشکل از خود ماست. نوشته اند برلوسکونى که دو هفته پيش از پارلمان راى اعتماد گرفته، حلقه‌هايى از طلا به نمايندگان زن پارلمان به عنوان هديه کريسمس اهدا کرده است.

او حدود هزار و 193 يورو براى اهداى هديه به برخى سياستمداران به ويژه نمايندگان زن پارلمان اين کشور صرف کرده است. وى اين حلقه‌هاى سه رنگ را به همراه قطعه‌هاى الماس براى 24 زن نماينده و 13 زن سناتور در مجلس اعيان تهيه کرده است.

بعضى ها با طلا راى و دل نمايندگان را به دست مى آورند و بعضى ها با چک پول. بستگى به جو فرهنگى و ارزش هاى حاکم بر پارلمان دارد. مثلا همين نخست وزير 74 ساله ايتاليا نيامده براى تونى بلر هم الماس و طلا بخرد چون بالاخره نمايندگان زن يک ارزش ها و قابليت هايى دارند که بلر ندارد. اما با اين وجود براى بلرجان هم کم نگذاشته و به عنوان هديه کريسمس يک ساعت‌ گران‌قیمت برايش کنار گذاشته است.

پوتین مى آيد پوتين نمى آيد...

ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه اعلام کرد احتمال دارد بار دیگر در انتخابات آینده دوما (مجلس نمایندگان پارلمان) در صدر فهرست روسیه متحد، حزب تحت رهبری خود قرار گیرد. او که هميشه در صدر فهرست روسيه متحد قرار دارد و سال هاست در صدر روسيه قرار دارد، از هم اينک زمزمه هاى انتخاباتى را راه انداخته و پيش از آنکه جامعتين تعريفى جامع از اصولگرايى روسى ارائه دهد، از احتمال آمدن به ميدان رقابت با خود سخن گفته است.

پوتین در یک برنامه خبری که از خاور دور روسیه پخش می‌شد، گفت: برای صحبت کردن در این زمینه خیلی زود است اما با در نظر گرفتن شرایط فعلی خودم، حضور در انتخابات را رد نمی‌کنم.

تظاهرات صدها هزار نفرى به خاطر افزایش سن بازنشستگی

مردم به خاطر چه چيزها مى ريزند تو خيابان. مگر چه عيبى دارد با دولت همراهى کنيد و در طرح بزرگ افزايش سن بازنشستگى (همان کارت منزلت خودمان) مشارکت داشته باشيد. مى گويند صدها هزار نفر از معترضان به قانون افزایش سن بازنشستگی در اسپانیا ضمن برپایی تظاهرات گسترده در40 شهر تهدید کردند که درصورت بی توجهی دولت به خواسته‌هایشان، اعتراضات ، تظاهرات و اعتصابات دیگری انجام خواهند داد. هنوز دولت واکنشى نشان نداده و از نيروهاى مردمى براى خاموش کردن شعله هاى فتنه استفاده نکرده شايد که سر عقل بيايند.

تظاهرکنندگان معترض به لایحه جدید الحاقی به قانون کار اسپانیا که تعدادشان در مادرید به ده ها هزار نفر می رسید با راهپیمایی در خیابان های مرکزی این شهر ضمن حمل آدمک زاپاترو تصریح کردند که برپایی تظاهرات و اعتصابات عموی بعدی تنها به تصمیم هاى دولت دراین باره بستگی دارد.

تظاهرکنندگان تاکید کردند اگر دولت همچنان به خواسته هایشان بى توجهى کند، موج گسترده‌ای از اعتصابات و تظاهرات این کشور را فراخواهد گرفت.

آسانژ يک تروريست خطرناک است

جولين آسانژ از آن دست تروريست هايى است که خود غرب در دامانش پرورش داد و مثل طالبان بلاى جانش شد. ديگر دست و پا زدن هاى امثال جو بايدن بى فايده است. معاون باراک اوباما به شبکه ان بى سى گفته: آسانژ در حال تبديل شدن به يک تروريست پيشرفته است.

او وعده داده است به زودى طى يک اقدام حقوقى حال اين متجاوز به عنف را بگيرد.

برخى رسانه‌هاى آمريکا اعلام کرده‌اند که دادستان‌هاى آمريکايى تلاش مى‌کنند تا پرونده‌اى را عليه آسانژ باز کنند و در اين پرونده عليه آسانژ اين اتهام مطرح مى‌شود که وى برادلى مانينگ افسر پنتاگون را به دزدى اسناد محرمانه از يک رايانه دولتى و ارسال آن براى ويکى ليکس تشويق کرده است.

تام کروز بر فراز برج خلیفه دوبى

از چهارمين فيلم "ماموريت غيرممکن" که بار ديگر با ايفاى نقش تام کروز ستاره مشهور سینمای هالیوود همراه خواهد بود، خبر مى رسد که او براى بازى در بخش هايى از فيلم به دوبی رفته و بر بلندترين ساختمان دنيا آويزان شده است.

حوادث سه قسمت اول این فيلم پرفروش آمریکایی در کشورهای غربی اتفاق می‌افتد و این اولین بار است که قهرمان این فيلم به خاورمیانه آمده است.

"ماموریت غیرممکن 4" يکى از تازه ترين فيلم هاى دنباله‌دار هالیوودی است که به شرق رو کرده است. سه فیلم قبلی ماموریت غیرممکن در مجموع 4/1 میلیارد دلار فروش داشتند. فیلم اول را برایان دی پالما سال 1996 کارگردانی کرد و فیلم دوم سال 2000 به کارگردانی جان وو به بازار آمد. فیلم سوم در سال 2006 حدود 400 میلیون دلار در دنیا به دست آورد اما دستمزد بالای کروز و هزینه‌های زیاد فیلم باعث شد کمپانى پارامونت تنها چند ماه پس از اکران این فیلم پس از 14 سال به همکاری با او پایان دهد.

بد نيست بدانيد داستان بیست و سومین فيلم جیمز باند هم قرار است در افغانستان بگذرد. حتى بازی ویدیویی "مدال افتخار" که پیش از این داستان‌های آن درباره جنگ جهانی دوم بود، در آخرین قسمتش به افغانستان می‌پردازد و قهرمانان آن با طالبان می‌جنگند. با اين وصف جیمز باند به هلمند می‌رود تا با قاچاقچیان تریاک بجنگد و تام کروز روانه دوبى می‌شود تا دشمن فراری‌اش را به چنگ بياورد.

باگبو ممنوع السفر شد

بعد از اتفاقاتى که در جريان انتخابات ساحل عاج رخ داد و سازمان ملل و تعدادى از کشورها اعلام کردند لوران باگبو نامزد شکست خورده انختابات رياست جمهورى اين کشور را به رسميت نمى شناسند، اعضای اتحادیه اروپا اعلام کردند که از راه دادن ريیس جمهور خودخوانده ساحل عاج به این منطقه معذورند.

اين براى نخستين بار است که همه کشورهاى عضو اتحاديه اروپا با نامشروع خواندن رياست جمهورى يک فرد تلاش مى کنند او را از مقامى که براى خود مى داند برکنار کنند و اعتبار از وى بستانند. مجموع شرايط دست به دست هم داده است تا توفيق خدمتگزارى از لوران باگبو سلب شود؛ حال آنکه خود او بسيار راغب به خدمتگزارى است.

این ممنوعیت شامل همسر باگبو و 17 نفر از همپیمانان سیاسی وی در ساحل عاج نیز می شود. فهرست اسامی 17 نفر به زودی منتشر خواهد و در معابر عمومى نصب خواهد شد. ضمنا در صورت ادامه اين روند ممکن است تحريم هاى بى اثرى نيز از سوى اتحاديه اروپا عليه ساحل عاج وضع شود.

 همکارى صهيونيست‌ها با هيتلر

بر اساس اسناد جديدى که در اختيار خبرگزارى فارس قرار گرفته، صهيونيست‌هاى ساکن در آلمان،‌ هيتلر را به قدرت رساندند تا با کمک آن طرح بزرگ خود را در ايجاد سرزمين اسراييل عملى کنند.

فارس، اين اسناد را از همان جايى آورده که قبلا فاش کرده بود روى کين (کاپيتان محبوب تيم فوتبال ايرلند) به خاطر علاقه به محمود احمدى نژاد، محاسن گذاشته است. حالا بر اساس اسنادى که توسط سايت اطلاع‌رسانى کامن دريمز  منتشر شده، کريستوفر سيمپسون در کتاب خود با نام "ضربه عقب‌نشينى " گفته است که به اسناد ضبط شده‌اى از سازمان پليس مخفى آلمان (گشتاپو) در زمان حکومت نازى‌ها دست يافته است که نشان دهنده توافقى مخفيانه ميان پليس مخفى آلمان و "هاگانا " [سازمان شبه‌نظامى يهودى بين سال‌هاى 1920 تا 1948 که بعدها و با اشغال فلسطين توسط صهيونيست‌ها هسته مرکزى ارتش اين رژيم را تشکيل داد] است. بر اساس اسناد، پليس مخفى آلمان دست‌کم تامين مالى يکى از فرماندهان هاگانا را برعهده داشته است. اين اسناد فاش مى‌کند که تحت مقرراتى، به هاگانا اين اجازه داده شده بود که اردوگاه‌هاى آموزشى براى جوانان يهودى در داخل آلمان ايجاد کنند. اين جوانان و همچنين ديگر يهوديانى که توسط نازى‌ها از آلمان اخراج شده بودند، تشويق مى‌شدند که به فلسطين مهاجرت کنند... فارس مى نويسد اينها يعنى همکارى هيتلر با صهيونيست ها.


نظر شما :