مى‌خواستيم سفارت ايران را در بيروت منهدم کنيم اما نشد!

۰۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۸:۴۸ کد : ۹۷۶۶ اخبار اصلی
ما چند خودروى بمب‌گذارى شده را براى اين کار تهيه کرديم و آنها را مقابل سفارت ايران در بيروت مستقر ساختيم. تصميم هم گرفتيم که در صورتى که خودروها منفجر نشدند از خمپاره‌هاى پازوکا استفاده کنيم اما نه خودرو منفجر شد و نه خمپاره‌هاى پازوکا شليک شدند.
مى‌خواستيم سفارت ايران را در بيروت منهدم کنيم اما نشد!

ديپلماسى ايرانى: پير لاکاست، رئيس اسبق سازمان امنيت فرانسه در مصاحبه خود در برنامه مستندى که به مناسبت پنجاهمين سال تاسيس سازمان امنيت فرانسه توسط مجله لو بوان و با کارگردانى ديويد کورن تهيه شده، افشا کرد در سال 1983 در پاسخ به انفجار پايگاه نظامى فرانسوى‌ها در بيروت قصد داشتيم سفارت ايران در بيروت را منهدم کنيم که اين عمليات انجام نشد. به گفته او سازمان امنيت امريکا (سى‌آى‌اى) نيز در تلاشى مشابه قصد داشت در پاسخ به حمله‌اى که به پايگاهش در بيروت شده بود دست به يک سرى ترور بزند که از ميان آنها سيد محمد حسين فضل الله نيز در فهرست ترورهاى اين سازمان بود.

لاکاست که از سال 1982 تا 1985 رئيس سازمان امنيت خارجى فرانسه موسوم به DGSE بود، گفت: «براى انجام عمليات تروريستى در برابر سفارت ايران در بيروت با فرانسوا ميتران، رئيس‌جمهورى فرانسه نيز گفت‌وگو کرده بود. هدف از اين کار انتقام گرفتن از ايرانى‌ها بر سر حادثه 23 نوامبر 1983 در مرکز سربازان فرانسوى بود.»

در آن عمليات استشهادى يک خودورى بمب‌گذارى شده در مقابل مرکز سربازان فرانسوى در بيروت منفجر شد که در پى آن 58 سرباز فرانسوى کشته شدند. در اين پايگاه سربازانى از ايالات متحده و ايتاليا نيز بودند. هم‌زمان با اين حادثه انفجار ديگرى در مرکز نيروهاى نظامى امريکا در فرودگاه بيروت رخ داد که در پى آن 241 سرباز امريکايى ديگر کشته شدند.

در همين رابطه يوسى ميلمن، روزنامه‌نگار روزنامه هاآرتص که در گذشته يکى از نيروهاى امنيتى موساد بوده نيز گفت که در پى اين دو حادثه تروريستى سازمان امنيتى فرانسه با همکارى سازمان‌هاى امنيتى اسرائيل و امريکا تصميم مى‌گيرند که دو عمليات تلافى‌جويانه به صورت جداگانه انجام دهند که عمليات فرانسوى‌ها ناکام ماند ولى عمليات امريکايى‌ها انجام شد ولى  مطلوب نبود.

در اين مصاحبه که قرار است به زودى از شبکه پنج فرانسه پخش شود، لاکاست همچنين گفت: «ما چند خودروى بمب‌گذارى شده را براى اين کار تهيه کرديم و آنها را مقابل سفارت ايران در بيروت مستقر ساختيم. تصميم هم گرفتيم که در صورتى که خودروها منفجر نشدند از خمپاره‌هاى پازوکا استفاده کنيم اما نه خودرو منفجر شد و نه خمپاره‌هاى پازوکا شليک شدند.»

ميلمن نيز درباره تلاش امريکايى‌ها مى‌گويد که بيل کيسى، رئيس سازمان امنيت مرکزى امريکا پس از حادثه‌اى که در پايگاه امريکايى‌ها در فرودگاه بيروت رخ داد از اسرائيلى‌ها خواست تا اطلاعات لازم براى انجام يک سرى ترورهاى سران اسلامى لبنانى از جمله سيد محمد حسين فضل الله را در اختيار اين سازمان قرار دهدند. موساد در پاسخ به درخواست کيسى اطلاعاتى را در اختيار او قرار مى‌دهد که به ادعاى آنها سيد محمد حسين فضل الله در سفارت ايران در دمشق حضور مى‌يابد و در بحث‌هاى مرتبط با حوادث پايگاه‌هاى نظامى غربى‌ها در بيروت مشارکت مى‌کند و در انجام آن حوادث همکارى‌هاى لازم را انجام مى‌دهد.

به گفته ميلمن، کيسى حتى با ملک فهد بن عبدالعزيز، پادشاه وقت عربستان وارد مذاکره مى‌شود و از او براى انجام عمليات تروريستى سى‌آى‌اى عليه حزب الله و رهبران آن سه ميليون دلار دريافت مى‌کند. اين پول توسط امير بندر، سفير وقت عربستان در امريکا به حساب يک بريتانيايى که در آن موقع کماندو بوده فرستاده مى‌شود تا با دريافت اين پول عمليات لازم را انجام دهد. اين کماندو در 5 مارس 1985 خودورى بمب‌گذارى شده‌اى را در برابر خانه سيد محمد حسين فضل‌الله در بيروت منفجر مى‌کند که باعث کشته شدن 80 نفر شهروند لبنانى مى‌شود ولى هيچ آسيبى به سيد محد حسين فضل‌الله وارد نمى‌شود.

هاآرتص در اين باره مى‌نويسد: پاريس و واشنگتن اطلاعات متفاوتى درباره اين عمليات مى‌گويند ولى آن چه روشن است در عمليات تلافى‌جويانه و انتقامى هيچ گاه اسرائيل به تنهايى عملياتى را انجام نداده و کشورهاى غربى دموکراتيکى مثل فرانسه، امريکا و بريتانياى دوران استعمارى نيز با ما همکارى مى‌کردند و خود عمليات تلافى‌جويانه انجام مى‌‌دادند.

اين روزنامه همچنين مى‌نويسد: اسرائيل پس از عمليات تروريستى انفجار سفارت اين رژيم در بوينس‌آيرس، پايتخت آرژانتين قصد داشت سفارتخانه‌هاى ايران در چند کشور دشمن اسرائيل را سازماندهى و اجرا کند که در نهايت اجرا نشد.


نظر شما :

m ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۴
این عکس پیر نیست. عکس René Imbot است