آرامش در لبنان بدون در نظر گرفتن ايران امکان‌پذير نيست

۲۲ دی ۱۳۸۹ | ۱۶:۱۶ کد : ۹۸۸۸ اخبار اصلی
آن چه رهبر انقلاب ايران درباره دادگاه بين‌المللى ترور ...
آرامش در لبنان بدون در نظر گرفتن ايران امکان‌پذير نيست

ديپلماسى ايرانى: سفر کوتاه امير قطر به ايران و ديدارى که با مقامات ارشد ايرانى به خصوص مقام معظم رهبرى داشت و از سوى ديگر موضعى که رهبر ايران بر سر دادگاه ترور رفيق حريرى در برابر لبنان اتخاذ کرد، همچنان براى بسيارى از رسانه‌هاى عربى حائز اهميت است.

روزنامه الحيات در يادداشتى در اين باره به قلم حسان حيدر نوشت: روشن است که نتيجه تلاش‌هاى سوريه – عربستان براى کاهش تنش‌ها در لبنان تا قبل از صدور راى نهايى که بر خلاف آنچه مسئولان لبنانى مى‌گويند چندان هم قرار نيست با تاخير اعلام شود، به اين زودى جواب نخواهد داد. اين وضعيتى که يک روز سياستمداران لبنانى اظهارات تندى را عليه هم بيان مى‌کنند و روز ديگر آرام مى‌گيرند و دو روز ديگر حرفشان را تعديل مى‌کنند هم تا پس از اعلام راى نهايى دادگاه ادامه خواهد داشت. به رغم اينکه حزب الله همه اتهام‌ها را رد کرده و دادگاه بين‌المللى را سياسى دانسته ولى با تهديدهايى که مواجه است، فشارهايى که وجود دارد و تلاش‌هايى که به کار مى‌گيرد، همگى نشان مى‌دهد که حزب الله به طور بى‌سابقه‌اى تلاش دارد که خود را از وضعيت کنونى برهاند و تبرئه کند.

نويسنده اين يادداشت در ادامه مى‌نويسد: آنچه رهبر انقلاب ايران درباره دادگاه بين‌المللى ترور رفيق حريرى گفت و آن را کاملا رد کرد در حقيقت تلاشى بود براى هموار ساختن تلاش‌هاى دمشق و رياض براى آرام ساختن لبنان. اظهارات ايشان همچنين ثابت کرد که اگر طرف‌هاى درگير به فکر آرامش طولانى مدت لبنان هستند، نمى‌توانند متحدان ايران در جنوب اين کشور را ناديده بگيرند و براى خود نسخه بپيچند. ايران به هيچ وجه راضى به خلع سلاح حزب الله نيست و هر توافقى که قرار است صورت بگيرد بايد در همين چارچوب باشد. به هر صورت حزب الله نشانه قدرت منطقه‌اى ايران است و ايران به هر قيمتى شده از آن دفاع مى‌کند. بديهى است که ايران تلاش دارد به کشورهاى همسايه بگويد که اگر قرار است همسايه خوبى براى ايران باشيد بايد حرمت حزب الله را هم نگه داريد.

ستون نويس روزنامه الحيات سپس مى‌نويسد: رهبر ايران همين پيام را مستقيما به سعد حريرى، نخست‌وزير لبنان نيز داد. هنگامى که حريرى به تهران آمد و به ديدار او رفت، رهبر ايران به او گفت، تا زمانى که اسرائيل هست، مقاومت هم به قوت خود باقى است. البته اين بار موضع خود را با صراحت بيشترى به امير قطر گفت و به او فهماند که سلاح مقاومت خارج از هر چارچوب هر توافقى قرار دارد و حزب الله کيانى است که به راحتى قابل تخريب نيست و الا ايران در قبال تخريب آن مى‌داند که چگونه رفتار کند.

حسان حيدر در نهايت مى‌نويسد: گفته‌هاى رهبر ايران چيز ديگرى را نيز نشان داد و آن اين که هيچ ابايى ندارد که بگويد با خروج نيروهاى سورى از لبنان ايران جاى سوريه را در اين کشور گرفته و مى‌تواند در تصميم‌گيرى‌هاى حال و آينده اين کشور اثر بگذارد. ايران حزب الله را جزئى از خود مى‌داند که به هيچ وجه قابل جدا شدن نيست. حزب الله نه تنها توان ايران در لبنان و به دنبال آن جامعه عربى است بلکه نشان از توان ايران در برابر غرب نيز هست. غرب نمى‌تواند ايران را به تنهايى ببيند، ايران کشورى است با ابزارهاى مختلف منطقه‌اى که حزب الله يکى از آنان است.  


نظر شما :