دستاورد‌های زنان مسلمان در آمریکا

۱۵ دی ۱۳۸۹ | ۱۴:۱۲ کد : ۹۸۹۱ آمریکا
در این مقاله ضمن بررسی فعالیت‌ها و دیدگاه‌‌های چند زن مسلمان که در آمریکا به فعالیت‌‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند شمایی کلی از وضعیت زنان مسلمان ارایه شده است.
دستاورد‌های زنان مسلمان در آمریکا

دیپلماسی ایرانی: روزنامه نیویورک تایمز در روز‌های آخر سال میلادی در مقاله ای دستاورد‌های زنان مسلمان آمریکا در سال‌های اخیر را بررسی کرده است.

در این مقاله ضمن بررسی فعالیت‌ها و دیدگاه‌‌های چند زن مسلمان که در آمریکا به فعالیت‌‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مشغول هستند شمایی کلی از وضعیت زنان مسلمان ارایه شده است.

خانم سمیه خلیفه که در مصر متولد و در تگزاس بزرگ شده موسس و مدیر موسسه ندای اسلام آتلانتا است که خود را بعنوان پلی بین اسلام و دیگر ادیان معرفی می‌‌کند. او علاوه بر فعالیت‌های موسسه با دانشجویان‌، سربازان، مدیران و حتی افسران اف بی ای گروه‌‌های مشورتی برگزار می‌کند، تا کلیشه‌‌ها و عقاید قالبی علیه مسلمانان را اصلاح نماید.

خانم خلیفه که از 15 سال پیش روسری سر می‌کند ابتدا با مشکلات زیادی روبرو بود. او می‌گوید دیگران جوری به من نگاه می‌کردند که من با آن‌ها تفاوت دارم و یک مسلمان، یک غیر آمریکایی و یک ابله هستم. اما او به تدریج و به آرامی به حضور و فعالیت خود ادامه داد. وقتی روزنامه محلی از انتشار اگهی او برای اعلام ساعات برنامه‌‌های مسجد سر باز زد او در یک اقدام موفق با کمک کلیسای محل روزنامه را  تحریم کرد.

چنین زنانی اکنون در بسیاری از شهر‌های آمریکا پیدا می‌شوند زنانی که سلطه مردان در جوامع خودرا بر نمی تابند و همچنین از دیدگاه غیر مسلمانان نسبت به اسلام به تنگ آمده اند. این زنان به موفقیت و حضوری در آمریکا دست یافته اند که که در هیچ جای دیگر نظیری ندارد.

خانم شیرین زمان، مدیر اجرایی موسسه سیاست‌‌های اجتماعی و تفاهم است‌، موسسه ای غیر انتفاعی و پژوهشی که بعد از 11 سپتامبر توسط مسلمانان آمریکا تاسیس شد. او معتقد است زنان مسلمان در آمریکا آزادی‌ای را تجربه کرده اند که حاصل مهاجرت و تولد در آمریکا است. ان‌ها از نوعی توانمندی غیر رسمی و آرام بهره‌مندند. در حالی که مدیریت و رهبری برای زنان مسلمان در کشور‌های خود از نظر اجتماعی و سیاسی بسیار سخت است. در واقع مسلمان بودن در آمریکا نوعی توانمندی است.

آنطور که ناجیه بازی یک پرستار متولد آمریکا و موسس چندین خیریه در میشیگان می‌گوید "با آنکه من عرب و یک اسلامگرا و خیلی هم آمریکایی هستم ولی دیگر هیچکدام از آن‌ها نیستم بلکه یک فرد جدید هستم."

البته داشتن این هویت همیشه آسان نبوده و بسیاری از زنان مسلمان با اذیت وآزار هم روبرو بوده اند. اما در شکستن عقاید قالبی، زنان مسلمان امتیاز ویژه‌ای دارند آن‌ها نسبت به همتایان خود در اروپای غربی از تحصیلات بهتری برخوردارند و حتی از متوسط آمریکایی‌‌ها هم بیشتر تحصیل کرده اند.

زنان مسلمان در آمریکا بر خلاف خواهرانشان در کشور‌هایی مثل مصر و عربستان سعودی به اندازه مردان در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند.

بر طبق یافته‌‌های موسسه گالوپ، زنان مسلمان آمریکایی بیشتر از زنان ادیان دیگر از نظر کسب در آمد‌، اغلب کار آفرینی، به مردان خود نزدیک هستند.

خانم ابراهیم موسی استاد دانشگاه دوک معتقد است مسلمانانی که به آمریکای شمالی می‌آیند اغلب در جستجوی اسلام برابری طلب هستند و این موضوع در مقایسه با اروپای غربی باعث حضور پر رنگتر آن‌ها در جامعه می‌شود.

اما شاید قابل ذکر ترین شخصیت در بین زنان آمریکایی مسلمان خانم انگرید ماتسون باشد. او با ژاکت قرمز و روسری رنگارنگ در بین علمای میان سال سیاهپوش که در رابطه با احداث مرکز اسلامی نزدیک به برج‌های دو قلو نیویورک در واشنگتن گرد آمده بودند قابل توجه بود.

او که 47 سال دارد اولین زنی است که به ریاست کانون مسلمانان شمال آمریکا (ایسنا) که یکی از بزگترین مراکز اسلامی در قاره آمریکاست منصوب شد او ابتدا در سال 2001 قائم مقام کانون و در سال 2006 به ریاست ان رسید.

او معتقد است انچه در 11 سپتامبر و بعد از آن اتفاق افتاد باعث شد مسلمانان آمریکایی در جامعه مدنی فعال شوند و در این مورد زنان مسلمان زمینه‌‌های فعالیت‌های گسترده‌ای یافتند.

طیبه تیلور موسس مجله عزیزه، مجله ایی که در آتلانتا برای زنان مسلمان منتشر میشود، این مجله موضوعاتی مثل گروه وکلای زن مسلمان یا مهمانداران محجبه هواپیما را پوشش می‌دهد و موضوعاتی مثل ایدز و خشونت خانگی را نیز مطرح می‌کند. این مجله با 45000 تیراژ اگر چه با مشکلاتی روبرو بوده اما امسال دهمین سال انتشار خود را جشن گرفت. خانم تیلور معتقد است تن‌ها حوزه ای که زنان مسلمان در آن با محدودیت روبرو هستند رهبری مذهبی یا امام است که آن هم تغییر می‌کند و در آینده حتما ما امام‌‌های زن خواهیم داشت.

زنان مسلمان در آمریکا نشان دهنده از نظر فرهنگی و قومی متنوع هستند: سفید پوستان مسلمان شده مثل خانم ماتسون، زنانی از خاورمیانه مثل خانم خلیفه یا طیبه زن سیاه پوست مسلمان شده از کارایب که مجله عزیزه را برای نشان دادن دستاورد‌های زنان منتشر می‌کند.

مسلمان در آتلانتا به 80000 نفر می‌رسد و ریشه ان به گروه کوچکی از جوانان سیاه پوست از گروه "ملت اسلام" بر می گردد. موج‌های مهاجرت از جنوب آسیا و خاورمیانه و اخیرا بوسنی و هرزگوین رقم مسلمانان را بطور قابل توجهی افزایش داد تا جایی که در حال حاضر 40 مسجد در این منطقه وجود دارد.

اما بیشتر فعالیت‌‌های زنان خارج از مسجد است و خانم خلیفه معتقد است اگرچه اسلام عدالت جنستی را به ما می‌آموزد اما مدیریت در مساجد ما نشان دهنده جمعیت زنان نیست و در مدیریت مساجد هیچ زنی وجود ندارد.

خانم دالیا مجاهد مدیر اجرایی مرکز گالوپ برای مطالعات اسلامی و مشاور سابق اوباما در امور دینی معتقد است این وضعیت در حال تغییر است و انتخاب خانم ماتسون به مدیریت کانون اسلامی سد‌‌هایی را شکست و این کار انتخاب زنان را نه تن‌ها برای مدیریت مذهبی بلکه برای مدیریت‌‌های دیگر نیز هموار کرد.


( ۳ )

نظر شما :