رییس جمهوری برای تمامی فصول

۱۳ آبان ۱۳۸۶ | ۱۹:۳۰ کد : ۹۹۱ اخبار اصلی
هوگو چاوز،‌ برای همیشه رییس جمهور می ماند
رییس جمهوری برای تمامی فصول
هوگو چاوز، رییس جمهور قرمز پوش ونزوئلا با تصویب طرح اصلاح قانون اساسی در پارلمان این کشور مادام العمر در سمت خود باقی خواهد ماند.
 
مجلس کشور ونزوئلا با تصویب طرح هوگو چاوز، اختیارات رییس جمهوری این کشور را افزایش داد. این طرح پیشنهادی با 161 رای موافق در مقابل 6 رای ممتنع در مجلسی که 167 کرسی دارد و تحت کنترل هواداران چاوز است به تصویب رسید، این در حالی است که این طرح ماه آینده در ونزوئلا به همه پرسی گذاشته می شود.
 
در این طرح که احتمالا در تاریخ 2 دسامبر به رفراندوم گذاشته خواهد شد به رییس جمهور این اجازه را می دهد که در حالت اضطراری حقوق مطبوعاتی را به حال تعلیق درآورد.
به موجب این اصلاحات محدودیت دوره ریاست جمهوری نیز برداشته خواهد شد و هوگو چاوز می تواند تا آخر عمر بر تخت ریاست جمهوری تکیه بزند.
 
این طرح که در چارچوب آن اقتصاد سوسیالیستی به مورد اجرا گذاشته می شود به رییس جمهور برای تصمیم گیری در امور نظامی، ذخایر ملی و سیاست پولی اختیارات بیشتری را واگذار می کند.
هوگو چاوز درصدد بود تا تغییراتی در 33 ماده قانون اساسی ایجاد کند اما مجلس این کشور 69 ماده از 350 ماده قانونی را اصلاح کرد که طی آن ساعات کاری به 6 ساعت در روز کاهش یافت و رانندگان تاکسی هایی که دارای مجوز نیستند می توانند از امتیازات امنیت اجتماعی استفاده کنند.
 
تصویب این تغییرات در مجلس قاننگذاری ونزوئلا با مخالف شدید احزاب مخالف و دانشجویان مواجه شده است. مخالفان اعلام کرده اند اجرای این طرح قدرت بیشتری را به دست مردی می دهد که بیش از یک دهه است که قدرت را در ونزوئلا در دست دارد. این گروه ها که مخالفت خود را با تظاهرات خیابانی اعلام کردند با پلیس ونزوئلا درگیر شدند.
 
طرفداران هوگو چاوز که در این مدت به سختی بلندگو ها را زمین می گذاشتند در سخنرانی های پی درپی اعلام کرده اند که این تغییرات به نفع مردم فقیری است که در دولت های پیش از هوگو چاوز در طول تاریخ آنها را فراموش کرده بود.
 
اما مخالفان معتقدند که تغییرات اخیر قانون اساسی به عنوان صفحا سیاهی در تاریخ ونزوئلا درج خواهد شد. آنها معتقدند که با وجود انسانهای بسیار فقیر در کشور ونزوئلا بعید نیست که این طرح بتواند از سد رفراندوم نیز عبور کند و هوگو چاوز تا پایان عمر رییس جمهور ونزوئلا باقی بماند.
 
این در حالی است که مقامات دولتی ونزوئلا تبلیغات خود را آغاز کرده اند تا مبادا این طرح نتواند رای کافی برای اجرا به دست آورد.
هوگو چاوز مردی که از سال 1999 در ونزوئلا در راس قدرت قرار دارد اعلام کرده است که برای اعمال تغییرات و مبارزه با امپریالیسم بزرگ، آمریکا وقت بیشتری نیاز دارد.
 
در هفته های اخیر دولت حقوق معلمان و گروه های پزشکی را تا 60 درصد افزایش داده است. این در حالی است که حتی برخی از هواداران هوگو چاوز نیز از اینکه وی نقش بیشتری در اقتصاد این کشور که به شدت به نفت وابسته است داشته باشد ابراز نگرانی کرده اند. برخی نیز معتقدند که هوگو چاوز قصد دارد تا از الگوی کوبایی فیدل کاسترو استفاده کند و این کشور را به کوبایی دیگر تبدیل کند.
 
هوگو چاوز که شخصیتی عجیب دارد آخرین شوی خود را در حضور نائومی کمپل سوپر مدل آمریکای لاتین بازی کرده است. وی هفته گذشته طی برنامه ای وی را شگفت انگیز خواند.
 
هنوز معلوم نیست اگر این تغییرات نتواند در همه پرسی رای کافی به دست آورد هوگو چاوز از چه روزنه دیگری برای اجرای برنامه های هیجان انگیز خود استفاده خواهد کرد.

نظر شما :