کشف شبکه جاسوسی ایران در مصر!

۲۱ دی ۱۳۸۹ | ۱۹:۵۰ کد : ۹۹۵۷ سرخط اخبار
کشف شبکه جاسوسی ایران در مصر!

فارس: در ادامه سیاست‌ها و تبلیغات ضد ایرانی رسانه‌های عربی و نیز با هدف تحت الشاع قرار دادن کشف شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی در قاهره، ادعای کشف یک شبکه جاسوسی بهانه‌ای برای تداوم اتهامات ضد ایرانی شده است.
روزنامه کویتی "الجریده " مدعی شد: دستگاه‌های امنیتی مصر یک شبکه جاسوسی ایران در این کشور را در زمینه جمع‌آوری اطلاعات درباره سرمایه گذاری و فعالیت گردشگری در مصر به نفع ایران فعالیت می کرد، کشف کردند. این نشریه کویتی همچنین ادعا کرد که در این شبکه سه مصری و یک ایرانی الاصل تبعه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌کردند که پنج شنبه گذشته دستگیر شدند. این روزنامه در ادامه خبرسازی خود نوشت: مقامات مصری از متهمان نقشه های گردشگری ممنوعه‌ای از منطقه شبه جزیره سینا، دستگاه‌های ارتباطی جدید مخصوص نهادهای اطلاعاتی، مبلغ 120 هزار دلار و یک مجموعه کتاب کددار با کدهای فارسی که مفهوم واژگان آنها تاکنون مشخص نشده است و یک دستگاه لپ تاب پیشرفته کشف و ضبط کرده‌اند. یک منبع خاص به روزنامه الجریده گزارش داده است که اسامی متهمان به شرح زیر است: "ح.ح " 31 ساله مصری کارمند شرکت هواپیمایی مصر، "ج. م. ع " 33 ساله مصری مالک یک شرکت گردشگری، "الف.ج " 35 ساله مصری کارمند وزارت گردشگری و یک ایرانی الأصل تبعه یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس به نام "ث. م. و " 37 ساله. افراد مذکور از سال 2008 اقدام به اجاره آپارتمان مبله‌ای در منطقه زمالک قاهره کرده بودند و در آن به گردآوری و تبادل اطلاعات سری و آموزش می‌کردند. این روزنامه همچنین افزود: تحقیقات اولیه نشان دهنده آن است که سه متهم مصری مأمور تهیه گزارش های مفصل درباره میزان گردشگران مصر، تابعیت و میزان حضور و دفعات آمدن آنها به مصر، میزان روابط و تعامل شرکت‌های مصری با شرکت های اروپایی و اطلاعات دیگری درباره مراکز توریستی و جزئیات دقیقی درباره سرمایه گذاری در بخش توریسم مصر بوده اند. این روزنامه در ادامه ادعاهای خود و بدون ذکر منبع خاصی برای این خبر اضافه می‌کند: متهمان در زمینه اقدام به ارسال اطلاعات به متهم ردیف چهارم و همچنین متهم پنجم به نام "طارق. ب. ل " تبعه ایران و مقیم تهران می کردند. دریافت اطلاعات و آموزش ها از طریق سایت اینترنتی ایرانی "دیدار " (التلاقی) انجام می شد. اما متهمان در گفت‌وگو با متهم از زبان عربی استفاده می کردند. این روزنامه کویتی در پایان نوشته است: سه متهم مصری درخواست خروج از مصر و رفتن به یک کشور دیگر را رد کردند. آنها با متهمان دیگر در زمینه برپایی طرح های توریستی در مصر و نه تجسس همکاری می کردند. آنها تجهیزات ضبط شده را متعلق به متهم ردیف چهارم دانستند و اظهار داشتند: دستگاه‌های ارتباطی جدید، عبارت از یک دستگاه گوشی موبایل جدید بوده است که متهم ردیف چهارم آن را به آنها اهدا کرده بود و آنها از اینکه موبایل مذکور، دستگاه ارتباط تجسس بوده است اطلاعی نداشته‌اند. ادعای تازه این روزنامه کویتی در این مورد در حالی صورت می‌گیرد که سازمان اطلاعات مصر به شدت از میزان نفوذ و جاگیری سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در تمام ارکان سیاسی و نظامی این کشور شوکه شده و به دنبال بروز انتقادات شدید در این مورد، ترجیح داده که ایران را در این زمینه متهم کند. کشف شبکه جاسوسی رژیم صهیونیستی در قاهره نیز اخیرا جنجال زیادی به پا کرد و باعث شد تا سفیر تل‌آویو در مصر این کشور را ترک کند.
"طارق عبدالرازق " شهروند مصری متهم به جاسوسی برای موساد است که به تازگی شناسایی شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده وی مامور جذب مزدوران از کشورهای عربی از جمله لبنان و سوریه جهت همکاری با موساد بوده است. پیش از این نیز "محمود المبحوح " یکی از فرماندهان ارشد نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در ژانویه 2010 در دبی ترور شد و در پی تحقیقات پلیس دبی اعلام شد که دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی با جعل گذرنامه‌هایی از کشورهای مختلف مانند آلمان، انگلیس و استرالیا و ورود به دبی، این مقام حماس را ترور کرده است.

صالحى وزيرخارجه مى‌شود

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ کشورمان گفت: مذاکرات ايران و کشورهاى ‌١+5 در تاريخ ‌٢١ و ‌٢٢ ژانويه مصادف با اول و دوم بهمن در استانبول برگزار مى‌شود و اين زمان مورد توافق طرفين قرار گرفته است.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست ـ سخنگوى وزارت امور خارجه‌ کشورمان ـ که در نشست هفتگى خود با خبرنگاران سخن مى‌گفت، با اعلام اين خبر درخصوص حضور کشورهاى ديگر نيز در اين نشست گفت: اين موضوعى است که تا کنون توسط هيچ‌کدام از طرفين به آن اشاره‌اى نشده است.

وى هم‌چنين درخصوص برخى اعتراضات که در مقابل سفارت کشورمان در افغانستان برگزار شده بود نيز گفت: متاسفانه جريانى که به شدت در جهت تخريب روابط ايران و افغانستان در حال فعاليت است به صورت يک حزب و يک فرد تلاش‌هاى زيادى انجام داده است. اين تلاش‌ها هيچ‌گونه تاثيرى در روابط خوب دو ملت ايران و افغانستان نخواهد داشت. اين اقدامات از سوى اين جريان مسبوق به سابقه است و به نظر مى‌آيد ماموريت اين فرد و جريان جز تخريب روابط دو کشور نيست.

مهمان‌پرست تاکيد کرد: موضوع ترانزيت سوخت مورد نياز مردم افغانستان موضوعى است که در دستور کار مقامات دو کشور قرار داشته است. اين مساله حل شد و هفته‌ى گذشته نيز سوخت به داخل افغانستان منتقل شد.

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنى بر دستگيرى جاسوسى غيرايرانى در مرزهاى ايران گفت: اين خبر موضوع قابل توجه و مهمى نبود. به همين دليل آن زمان که اين خبر منتشر شد هيچ موضع‌گيرى از سوى مقامات رسمى کشور مان صورت نگرفت. موردى در حد مرزبانى بود که به آن رسيدگى شده بود و بعد هم به دليل اين‌که مساله اهميت چندانى نداشت خاتمه يافت.

وى هم‌چنين درخصوص تعيين وزير امور خارجه‌ کشورمان گفت: به احتمال زياد آقاى صالحى به عنوان وزير امور خارجه منصوب خواهد شد. پس از تعيين وزير خارجه راجع به وضعيت سازمان انرژى اتمى نيز تصميم‌گيرى خواهد شد.

مهمان‌پرست در مورد وضعيت دو تبعه‌ آلمانى که در تبريز بازداشت شده بودند و اظهارات صالحى مبنى بر عذرخواهى ناشر آنها و کمک آن به حل مساله گفت: پرونده اين دو نفر رويه‌ کاملا حقوقى و قضايى را طى مى‌کند. بر اساس اطلاعاتى که از تبريز کسب کرده‌ايم مراحل آخر بازجويى و تحقيق از اين دو نفر در حال انجام است و بايد منتظر اعلام نتيجه نهايى مقامات قضايى باشيم.

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ى کشورمان افزود: اظهار تاسف و عذرخواهى قطعا مى‌تواند تاثير داشته باشد اما نتيجه نهايى را مقامات قضايى و حقوقى روشن مى‌کنند.

اعزام ناو جنگى انگليس به خليج فارس

بريتانيا اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور روز دوشنبه یک ناو جنگى را به آب هاى خليج فارس اعزام کرد تا از خطوط حمل و نقل دريايى اين منطقه محافظت کند.

به گزارش عصرايران، ناو جنگى بريتانيایی براى انجام ماموريتى شش ماهه به آب هاى خليج فارس اعزام شده است.

شبکه خبرى "بى بى سى" روز گذشته طى گزارشى اعلام کرد که ناو جنگى بريتانيا "دوک آهنى" به منظور حمايت از کشتى هاى تجارى در مقابل تهديدات تروريستى و دزدان دريايى به اين منطقه اعزام شده است. حفاظت از چاه هاى نفت عراق و شرکت در مانورهاى مشترک با کشورهاى منطقه از ديگر اهداف اين ناو خواهد بود. براساس اين گزارش، اين نخستين بارى است که بريتانيا ناو نوع 23 به آب هاى خليج فارس می فرستد.

ناو دوک آهنى سال 1991 وارد ناوگان پادشاهى بريتانيا شد. بريتانيا در سپتامبر 2009 از اين ناو براى توقيف بزرگترين محموله کوکائين ( به ارزش  240 مليون پوند انگليس) استفاده کرد.

لغو ديدار طالبانى با آيت الله‌ سيستانى

ديدار قريب الوقوع رئيس جمهور عراق با مرجع بزرگ شيعيان عراق به‌ دليل مساعد نبودن شرايط جوى لغو شد.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزارى فارس در بغداد، دفتر رياست جمهورى عراق با انتشار بيانيه‌اى از لغو ديدار امروز "جلال طالبانى " رئيس جمهور عراق با "آيت الله‌ سيستانى " مرجع بزرگ شيعيان عراق خبر داد.
در اين بيانيه‌ آمده‌ است: قرار بود امروز رئيس جمهور عراق به‌ شهر نجف اشرف سفر کرده‌ و با مرجع بزرگ شيعيان عراق ديدار و گفت‌وگو کند اما اين سفر به‌ دليل وجود مه‌ شديد در آسمان شهر بغداد به‌ روز ديگرى موکول شد.
برخى از سايت‌هاى خبرى نزديک به‌ اتحاديه‌ ميهنى کردستان نيز از احتمال ديدار طالبانى با مقتدا صدر رهبر جريان صدر در شهر نجف خبر داده‌ بودند.

کاهش سرمايه‌گذارى خارجى در ايران

واحد اطلاعات کونوميست در تازه‌ترين گزارش خود از کاهش سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران در سال جارى خبر داد.

به گزارش ايسنا، اکونوميست در گزارش ماه دسامبر 2010 خود عنوان کرد که سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران طى سال گذشته سه ميليارد و 20 ميليون دلار بوده است که اين شاخص در سال جارى با يک ميليارد و 330 ميليون دلار کاهش به يک ميليارد و 690 ميليون دلار خواهد رسيد که 0.41 درصد توليد ناخالص داخلى است.

به اعتقاد اين موسسه طى سال‌هاى آتى ورود سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران نوسان خواهد داشت به‌طورى که انتظار مى‌رود در سال آتى يک ميليارد و 200 ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجى وارد کشور شود.

افزايش 400 ميليون دلارى منجر به ثبت رقم يک ميليارد و 600 ميليون دلار براى سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى ايران در سال 1391 خواهد شد که اين شاخص طى سال 1392 به يک ميليارد و 500 ميليون دلار خواهد رسيد و 0.24 درصد توليد ناخالص داخلى خواهد بود.

سال 1393 سالى است که سرمايه‌گذارى مستقيم خارجى در ايران با اندکى افزايش معادل يک ميليارد و 650 ميليون دلار خواهد بود که برابر با 0.23 درصد توليد ناخالص داخلى بوده است.

انتظار مى‌رود در سال 1394 يک ميليارد و 800 ميليون دلار سرمايه‌گذارى خارجى در کشور جذب شود.


نظر شما :