مجله هفته/ خبرساز هفته

۲۱ بهمن ۱۳۸۹ | ۲۰:۳۳ کد : ۱۰۲۷۷ اخبار اصلی
از اول هفته تا امروز على لاريجانى رئيس مجلس شوراى اسلامى‌تنها نامزد صفحه \\\"خبرساز هفته\\\" ما بوده است. شايد همين دو جمله \\\"هدف امریکا ترویج دموکراسی شتری است\\\" و \\\"با قطع اینترنت در مصر دردی دوا نمی‌شود\\\" کافى است تا در اين بخش به ايشان بپردازيم.
مجله هفته/ خبرساز هفته

ديپلماسى ايرانى: انصافا جا دارد صحبت‌هاى هفته پيش آقاى لاريجانى را بى کم و کاست و بدون تلخيص و تشريح در اينجا بياوريم تا متوجه شويد که انتخاب ما براى اين صفحه از هر جهت شايسته و بهترين است. لاريجانى از معدود مسئولان فعلى مملکت ماست که احاطه خوبى به ادبيات فارسى و عربى دارد و همواره در کلامش از تمثيل و تعبيرهاى جالبى استفاده مى‌کند. مثلا اينکه ايشان قبلا گفته بود "تهدیدهاى واشنگتن به جیغ پیرزنان هراسان شبیه است" يا "حمله به ايران براى امريکا مانند دست کردن در لانه زنبور است" و... موجب مى‌شود او را يکى از زبان ورزهاى عرصه سياسى امروز ايران بدانيم. البته لاريجانى تنها در مواقع اعتراض و خطاب به غربى‌ها از اين گونه تعابير استفاده نمى‌کند. بطور کلى مى‌توان او را در تسلط بر ادبيات عاميانه فارسى و عربى يگانه سياستمداران امروز ايران دانست. (با تاکيد بر لفظ امروز)

على لاريجانى در سال‌هاى گذشته چندبار به عنوان رئيس مجلس و شايد رئيس شوراى عالى امنيت ملى به مصر سفر کرده بود. او اعراب را خوب مى‌شناسد و از لحاظ فرهنگى نيز نزديکى‌هايى با برخى جريان‌هاى اسلامى‌مترقى رايج در سرزمين‌هاى عربى دارد.

او چند روز پيش يکى از جذاب ترين واکنش‌ها را به تحولات مصر و نظرگاه امريکايى‌ها و متحدان منطقه اى‌اش داشت. لاريجانى در جواب يک شخصيت امریکایی که گفته بود "ما در مصر به دنبال دموکراسی واقعی هستیم نه دموکراسی مانند ایران" اين چنين گفت: "معلوم است که شما دموکراسی امریکایی را می‌خواهید در منطقه ایجاد کنید اگر دنبال دموکراسی واقعی بودید با آن خشونت دستور نمی‌دادید با اسب و شتر به تظاهر کنندگان حمله کنند. این دموکراسی شتری است." اشاره او به عکس‌ها و تصاويرى بود که از حمله طرفداران مبارک يا لباس شخصى‌ها به معترضان مصرى مخابره شده بود.

رئیس مجلس در يکى ديگر از تعابير خاص خود به موقعيت و جايگاه امروزى مردم خاورميانه اشاره کرد و جهت تنوير افکار عموم غربيان گفت: امروز قلدرهای دنیا به دنبال این هستند که در چشم ملت خاورمیانه خاک بپاشند تا واقعیات را نبینند اما اشتباه می‌کنند. مردم خاورمیانه بیدار شده‌اند.

او خطاب به دولت امریکا هم گفت: شما 32 سال با ملت ایران ستیز کردید اما دیدید که ملت ایران پای آرمان‌های انقلاب ایستادگی کرد و اهل معامله نبود. حتی کسانی که اهل معامله بودند را از جلوی پای خود کنار زد. سخنان امام راحل درباره انقلاب اعجاب آور است. این مرد الهی توانست روح ملت را به سمتی ببرد که امروز عزتمندانه، دردانه منطقه باشد. امروز ملت ایران سرافراز است و مستقلانه روی پای خود ایستاده و از نهیب‌های غرب و امریکا نهراسیده است.

لاریجانی که ظاهرا از اظهارنظر آن مقام امريکايى که دموکراسى به شيوه ايرانى را به سخره گرفته بود، سخت دلخور بود، ادامه داد: در چند سال اخیر حرف‌های بزرگ از حنجره امریکا زیاد شنیده‌اید. گاهی آن قدر تهدید می‌کردند و افراد را واسطه می‌فرستادند که اگر فلان کار را انجام  ندهید به نقطه آخر می‌رسید. برخی افراد ضعیف شاید دل‌های لرزان داشتند اما چون سکاندار کشور ولی فقیه است، این لنگرگاه انقلاب توانست جریان‌های زورگو را به عقب بیندازد.

او در کنايه و طرد مکاتب فکرى غربى، اين بار سراغ ملى گرايى رفت و با بیان اینکه ديگر دوره حرف‌های ناسیونالیستی گذشته است، تاکيد کرد: "زمانی در ایران گرایش ناسیونالیسم وجود داشت. این فکر حتی امروز در دنیای عرب پایگاهی ندارد و زمان آن گذشته است." همانطور که گفتيم ايشان احاطه خوبى به مسائل جهان عرب دارند و اينکه مى‌گويند ناسيوناليسم در دنياى عرب پايگاه ندارد، حتما ندارد.

نماینده مردم قم در مجلس همچنين به برخى ديدگاه‌هاى بدوى موجود در ايران حمله کرد و با ادبياتى هجوآلود گفت: ‌گاهی در کشور خودمان حرف‌های دهاتی‌وارى درباره ناسیونالیسم زده می‌شود اما زمانه این حرف‌ها و همينطور زمانه گرایش‌هاى مارکسیستی گذشته است.

و همه اينها را گفت تا بگويد: آنچه در خاورمیانه می‌گذرد جریان اسلامی است. آنچه در تونس و مصر و کشورهای خاورمیانه دیده می‌شود یک نوع بیداری اسلامی است. غربی‌ها دیدند از دو راه مارکسیسم و ناسیونالیسم نمی‌توانند به جایی برسند بنابراین به راه‌های دیگری تاسی می‌جویند. تاسف می‌خورم که محاسبات مادی برخی تحلیل‌گران چشمشان را گرفته است. برخی رسانه‌های خارجی برای اینکه تلقی اشتباه به وجود آورند نمادهای مارکسیستی را جا انداخته‌اند برای اینکه جریانات بیداری منطقه را متهم به گرایش مارکسیستی کنند.

او در روشنگرانه ترين بخش از صحبت‌هاى آن روزش به فراگيرى بيدارى امت اسلامى‌و اطلاع جوانان امروز از مسائل سیاسی اشاره کرد و خطاب به دولتمردان مصرى که سعى مى‌کردند با ايجاد محدوديت‌هاى اينترنتى و انسداد جريان رسانه اى جلوى گسترش اعتراضات را بگيرند، در يک جمله کليدى گفت: با قطع شبکه‌ها و اینترنت دردی دوا نمی‌شود.

اما رئیس مجلس در بخش ديگرى از صحبت‌هايش به مسائلى درباره ايران پرداخت. لاريجانى گفت: در کشور ما نیز اشکالاتی وجود دارد و کسی منکر آن نیست. در دوره‌های مختلف نابسامانی‌هایی وجود داشته اما حرکت اصلی انقلاب بسیار توفنده بوده و باعث عزتمندی کشور شده است که این جوهره را باید صیانت کرد. نباید با حرف‌ها، سخن‌ها و بحث‌های حاشیه‌ای ذهن جامعه را به سوی مسائل فرعی کشاند. البته در کشورهایی که دموکراسی وجود دارد اشکالی ندارد حرف‌های مختلف شنیده شود اما این نباید باعث مشاجره و نزاع شود. سخن متفاوت به معنای جنگ نیست. همه باید تلاش کنند تا به وحدت برسیم.

وى با بیان اینکه ثبات در ایران در شرایط کنونى بسیار مهم است، تاکید کرد: خیلی‌ها دنبال این هستند که در ایران بی‌نظمی و ناآرامی ایجاد شود اما چیزی ارزشمندتر از وحدت و گذشت در شرایط فعلی برای عزت ایران ارزشمند نیست. پس اگر اموری حق باشد باید از آن گذشت که به درگیری نیانجامد. من صحنه را که می‌بینم احساس می‌کنم شیادان در عرصه بین‌الملل مترصد دامن زدن به مشاجرات هستند تا بگویند در ایران ناآرامی وجود دارد.


نظر شما :