قصه پرغصه دفاع مقدس

۳۱ شهریور ۱۳۸۷ | ۰۴:۰۰ کد : ۱۱۲۰۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید محمد صادق خرازی
يادداشتى به مناسبت هفته دفاع مقدس
قصه پرغصه دفاع مقدس

بيست سال قبل جنگ تحميلى هشت ساله ايران و عراق پايان يافت. قطعنامه 598 به ابتکار شوراى امنيت سازمان ملل بهانه‌اى شد براى پايان جنگ. تاريخ جنگ تحميلى و حماسه دفاع مقدس ملت ايران خيلى زود به فراموشى سپرده شد. روزهاى پررمزورازى که در هويت و حيات ايران معاصر مهم‌ترين تاثير و تاثر را داشت دستمايه نگاه انتزاعى يا بى‌مايگى و فرصت‌طلبى برخى از سياست‌بازان قرار گرفت؛ اين واقعيت داغ و درد است که بايد با وسعت نظر گذاشت و گذشت و به داورى نيکنفسان سپرد.اما واقعه حماسه ملت ايران در ماجراى دفاع مقدس آنگونه که بايد پس از پايان جنگ عراق به آن پرداخته شود، نشد. به بحث حفظ آثار جنگ و ميراث دفاع مقدس بسيار سطحى و ابتدايى نگريسته شد.

ادبيات و شعر جنگ فاقد همت مردان ادب و شعر ايران زمين شد. يک حماسه‌سراى غيرتمند يافت نشد که شاهنامه دفاع ملت ايران را بسرايد. چند فيلم دوپهلو و کمدى ساختيم و فکر کرديم که سينماى جنگ را سامان داده‌ايم؛ سينمايى که مى‌توانست مرکز اسناد جنگ و موزه جنگى در شان دفاع مقدس ملت ايران باشد.

موسيقى دفاع مقدس خود قصه پرغصه هفت گنبد افلا‌ک است.

اين ‌همه بودجه‌هاى کلا‌ن فرهنگى و ادعاهاى آسمان‌کوب در باب فرهنگ و هنر و جنگ، هيچ‌کدام در راستاى مهم‌ترين واقعه سياسى 200 ساله اخير ايران، يعنى حماسه دفاع مقدس ملت ايران پرداخته نشده است.

آنها که با تاريخ و ادبيات سياسى ايران معاصر آشنا هستند مى‌دانند در تاريخ پرفرازوفرود اين سرزمين هر بار که ايران مورد هجوم خارجى قرار مى‌گرفت يک تکه از پيکره مقدسش جدا مى‌شد.

بصره، قسمتى عمده از عراق، ماوراءالنهر و قفقاز در شمال و افغانستان و بخش عمده‌اى از بلوچستان پاکستان و کشورهاى جديدالتاسيس جنوب خليجفارس که بخشى از خاک ما بودند همه را از ايران جدا کردند. آنچه مانده همين دوره جمهورى اسلا‌مى است و فضيلت ماندگارى است که آحاد ملت ايران در اوج باور و ايثار خود متجلى ساخته‌اند، همين دوره دفاع مقدس بود. پس چرا بايد بى‌تفاوت باشيم؟

چرا آنهايى که مدعى امروز دفاع مقدس هستند اما حتى يک روز در جنگ دفاع ملت ايران مشارکتى نداشته‌اند يا طفلا‌ن و کودکانى بودند که آن‌همه عظمت را درک نکردند و فقط در پى نان و نام بوده‌اند، يک‌بار حاضر نشده‌اند به خادمان دفاع مقدس، همان‌هايى که بى‌مزد و منت سرچشمه بزرگوارى و ايثار براى مردم ايران بودند، بپردازند؟

باز هم بگذاريم و بگذريم. دفاع مقدس در جريده عالم ثبت است.خاطره شهيدان، آزادگان، جانبازان و مبارزاتشان گرامى باد.
منبع: روزنامه اعتماد ملى

سید محمد صادق خرازی

نویسنده خبر

سید محمد صادق خرازی سفیر ایران در سازمان ملل متحد (۱۹۸۹ تا ۱۹۹۵) و کشور فرانسه (۲۰۰۲ تا ۲۰۰۶) و مشاور ارشد

اطلاعات بیشتر


نظر شما :