دموکرات‌ها و تاکید بر ابزارهای نرم

۰۵ آذر ۱۳۸۷ | ۲۲:۱۷ کد : ۱۱۲۲۸ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: یوسف مولایى
دموکرات‌ها و تاکید بر ابزارهای نرم
در حالی‌که به تدریج برخی از چهره های کابینه باراک اوباما رئیس جمهور جدید ایالات متحده امریکا خودنمایی می کند، این تفکر قوت بیشتری می گیرد که کابینه جدید مجموعه ای از دموکرات های تند رو و دیدگاهایی مشابه با نئومحافظه کاران است.
 
گفتارى از دکتر یوسف مولایی، استاد دانشگاه و کارشناس حقوق بین الملل براى ديپلماسى ايرانى:
در چهارچوب تصمیم گیری امریکا استراتژی و تاکتیک به خوبی از یکدیگر متمایزند، استراتژی مشخص امریکا که فهم آن دیگر نیازی به تلاش ندارد؛ حضور پر رنگ امریکا به عنوان قدرت فرا منطقه ای در کلیه مناطقی است که منافع حیاتی این کشور در آن قرار دارد، اما تاکتیک ها، تصمیماتی است که بنا به شرایط و احوال قابلیت تغییر یا تعدیل دارند.
 
بنا بر اعلام ایلات متحده امریکا، این کشور در خلیج فارس و خاورمیانه دارای منافع حیاتی است، در این خصوص تنها منابع انرژی منطقه مطرح نیست بلکه کنترل قدرت فدراسیون روسیه و چین در دراز مدت و استفاده از پتانسیل های اقتصادی و سوق الجیشی کشورهای منطقه، برای امریکا حائز اهمیت است.
 
استراتژی های امریکا با روی کار آمدن دموکرات ها یا جمهوری خواهان قابل تغییر نیست، جمهوری خواهان در برخی موارد و بنا به شرایط ماموریت های سخت چون حضور نظامی در منطقه ای خاص یا جنگ با یک دولت را به انجام رسانده اند، با توجه به عکس العمل های منفی جامعه جهانی نسبت به این نوع اقدامات و هزینه های سنگین آن، حاکمیت ایالات متحده امریکا به لحاظ تاکتیکی نیاز به تغییر آرایش و وجهه تصمیم گیری را در خود احساس کرد، این تغییر نیز بدون شک در راستای استراتژی های اصلی کشور است.
 
در این چهارچوب تیمی بر سر کار آمد که به لحاظ ظاهری با آقای اوباما نمایندگی می شود اما به لحاظ عملیاتی اصول ثابت ایالات متحده همچون حمایت از اسرائیل، حل موضوعات خاورمیانه، اتمام پروژه عراق، حل مسئله ایران و ... قابل تغییر در قالب تحول آرایش ساختار تصمیم گیری کشور نخواهند بود.
 
از سوی دیگر به هر حال آقای اوباما با نوعی سازش درون حزبی بالا آمده اند و اکنون به دلیل کم تجربه بودن وی طبیعی است که نظرات نیروهای فعال حزب دموکرات تاثیر ببیشتری بروی فعالیت های رئیس جمهور دارند، به این ترتیب با گذشت زمان سیاست های تاکتیکی دولت جدید آزمایش می شود، در هر حال از ابتدا نیز قرار بر وقوع تغییرات جدی با روی کار آمدن باراک اوباما نبود.
 
با این حال در ظاهر دموکرات ها بیشتر از ابزارهای نرم، اجماع جهانی، حقوق و نهادهای بین المللی بیشتر استفاده می کنند، آنها در این مسیر تلاش خواهند داشت که بیش از جمهوری خواهان فعال شوند و با رویکرد اجماع بین المللی، در مسیر جلب همکاری اتحادیه اروپا و دیگر متحدین خود گام بر دارند و طبق معمول برای کاربرد ابزارهای نرم بر موضوعاتی چون حقوق بشر و استفاده از حقوق بین الملل تاکید ویژه ای خواهند داشت.
یوسف مولایى

نویسنده خبر


نظر شما :