آزمایش موشکی اسرائیل و تاکید بر قابلیت­های دفاعی

۲۱ فروردین ۱۳۸۸ | ۰۰:۵۹ کد : ۱۱۲۶۸ نگاه ایرانی
گفتارى از هادى مجيدى کارشناس مسائل خاورميانه برای دیپلماسی ایرانی
وزارت دفاع اسرائیل می گوید موشک Arrow 2 را که برای دفاع در برابر حملات موشکی بالستیک ایران و سوریه طراحی شده با موفقیت آزمایش کرده است. در این آزمایش، موشک Arrow 2 موشکی را که بر اساس موشک شهاب 3 ایران شبیه سازی شده و از یک هواپیمای اسرائیلی بر فراز دریای مدیترانه پرتاب شده بود، ردیابی کرد و هدف قرار داد.
 
 
گفتاری از هادی مجیدی، کارشناس مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی:
این آزمایش صرفا به کارکرد ابزاری موشک های Arrow بر نمی­گردد. در واقع تغییر نگاه امریکا به چگونگی سیستم­های دفاعی اسرائیل مربوط است و امریکایی­ها برای فروش F35 به اسرائیلی­ها اعلام آمادگی نکرده­اند؛ مسئله­ای که قبلا وعده داده شده بود تا قابلیت هجومی را برای اسرائیل رقم زند، اکنون در اولویت­های آقای اوباما قرار ندارد.
 
در مقابل، سرمایه­گذاری مشترک امریکا و اسرائیل بر موشک­های Arrow- سیستم دفاعی ضد هوایی- در دستور کار قرار گرفته است و لذا آزمایش اخیر با این مبنا انجام شده است.
مفهوم کلی آزمایش موشکی اخیر اسرائیل این است که امریکاییان حداقل در دوره آقای اوباما این تمایل را دارند که قابلیت­های هجومی تل آویو تقویت نشود و بجای آن به قابلیت­های دفاعی پرداخته شود، تعهدی که امریکایی­ها از دولت جرج بوش برای استقرار شبکه ضد موشک در جنوب سرزمین­های اشغالی فلسطین مستقر ساخته­اند نیز در همین راستا قابل تفسیر است.
 
در این سیستم ضد موشک امریکایی که یک گنبد دفاعی یا چتر دفاعی نام­گذاری شده بود، تقریبا بیش از صد نفر پرسنل نظامی امریکایی مستقر هستند، این مجموعه را از اروپای غربی به اسرائیل منتقل کرده­اند تا یک تضمین و نوعی اطمینان­دهی را به مقامات اسرائیل در مورد حمایت امریکا از اسرائیل و دفاع در مقابل تهدیدات احتمالی مورد تاکید قرار دهند.
 
موشک­های Arrow سال­هاست که به عنوان یک پروژه مشترک در قالب همکاری­های استراتژیک میان امریکا و اسرائیل مطرح است و احتمال اینکه در یک شرایط ویژه برای برخی از آزمایش­ها، نتایج مثبتی نیز داشته باشد وجود دارد. ما در ایران سیستمی را که بتواند اظهار نظر مقامات اسرائیلی و امریکایی را تایید یا تکذیب کند در اختیار نداریم بلکه فضای کلی که اسرائیل در آن به سر می­برد و رویکرد کلی که امریکایی­ها در سطح منطقه دنبال می­کنند را بیشتر مورد توجه قرار می­دهیم. این یک مسئله عملیاتی است و باید دید که واقعا سیستم دفاعی که در اسرائیل مورد آزمایش قرار گرفته است این امکان را دارد که در قبال سیستم­های موشکی آفندی و هجومی، پدافند کند یا خیر.
 
نکته قابل توجه دیگر در بخش­های فنی موشکی و بخش­های موشکی ضد هوایی که اسرائیلی­ها و کلیه دستگاه­های نظامی و امنیتی کشورها به آن واقفند این است که این دستگاه­ها مانند سیستم پاتریوت و نسل­های مختلفی که از پاتریوت ساخته شده است برای پدافند در مقابل تعداد مشخصی از موشک­هایی است که ممکن است به یک هدف اصابت کند.
 
در واقع ممکن است که این سیستم­ها برای پدافند در مقابل ده موشک طراحی شده باشد و اگر یازده موشک به سمت آن هدف پرتاب شود، به طور قطع این سیستم قابلیت مقابله با کلیه موشک­های پرتاب شده را نخواهد داشت.
 
هم سیستم Patriot و هم سیستم Arrow به این معنا نیست کهمی­تواند با تمام احتمالات تهدید مقابله کند، از این جهت حتی اگر آزمایش موشک Arrow 2 در اسرائیل با موفقیت نیز سپری شده باشد، این چالش فنی همواره پیش روی همه طرف­هایی است که بروی سیستم­های دفاعی کار می­کنند، به همین جهت ساخت موشک­هایی که دارای چندین کلاهک هستند، همواره در سطح قدرت­های ما مورد اهتمام بوده تا بتواند سیستم­های پدافندی را گمراه کند.
 
به عنوان مثال سیستم موشکی اسکندر دارای چندین کلاهک است تا زمانیکه به نقطه هدف نزدیک می­شود، کلاهک­ها به سوی هدف­های مشخص رها می­شوند و سیستم پدافندی امکان مقابله در آن واحد را در زمان کوتاه ندارد، حتی اگر بخشی از کلاهک­ها مورد هدف سیستم­های پدافندی قرار گیرد، بخش دیگر می­تواند به هدف اصابت کند.
 
کلیه سیستم­های موشکی می­توانند با تغییرات جزیی از این قابلیت بهره­مند شوند اما در مقابل حتی یک سیستم پدافندی موفق راهکارهای فنی قابل اتکایی وجود دارد که می­تواند آنرا خنثی کند، ضمن آنکه سیستم­های پدافند ضد موشکی بر اساس سیستم­های رادار کار می­کنند و اگر پوشش خاصی که امروز در تکنولوژی­های موشکی در کشورهای مختلف و از جمله ایران بکار گرفته شده است بر روی کلاهک­ها قرار گیرد، موشک­های دارای چند کلاهک از دسترس موشک­های رادار خارج می­شوند و در نتیجه کارکرد پدافندی از بین خواهند رفت.

نظر شما :