سفر متکی به بیروت؛ تاکید مجدد بر عمق روابط

۰۴ دی ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۹ کد : ۱۱۳۶۴ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حمیدرضا دهقانی پوده
گفتاری از حمیدرضا دهقانی، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی
سفر متکی به بیروت؛ تاکید مجدد بر عمق روابط
چند روز پس از رای اعتماد پارلمان لبنان به دولت جدید این کشور به نخست وزیری سعد حریری، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با آقای حریری و دیگر مقامات بلندپایه این کشور به بیروت رفت. پیش از این نیز حریری با سفر به دمشق، فصل جدیدی از روابط میان لبنان و سوریه را آغاز کرد.
 
گفتاری از حمیدرضا دهقانی، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:
 
جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران لبنان که شامل بحران بر سر قانون اساسی، نحوه انتخاب رئیس جمهور و چگونگی تشکیل دولت بود همواره تلاش داشت که لبنانی ها خود در کنار یکدیگر بتوانند با گفت و گو مشکلات داخلی را حل کنند. لذا تمام تلاش ایران این بود که گفت و گوهای دوحه در مورد اوضاع داخلی لبنان موفق شود و اگر حمایت‌های همه جانبه ایران از این گفت و گوها نبود، نتیجه‌ای از این مذاکرات حاصل نمی‌شد.
 
از آنجا که با تغییر مجلس در لبنان باید دولت جدید نیز معرفی می شود و دولت نیز با توجه به آراء هر دو گروه اقلیت و اکثریت ( گروه های هشت و چهارده مارس) باید به طور طبیعی و با توجه به نظام توافقی در لبنان تشکیل می شد، جمهوری اسلامی ایران همواره از تشکیل هرچه سریعتر دولت ائتلافی و وحدت ملی لبنان حمایت کرد.
 
در داخل لبنان بحثی در مورد اختلافات کشورهای عربی به ویژه اختلاف عربستان و سوریه مطرح بود که لبنانی‌ها معتقد بودند که توافق س. س- منظور توافق سوریه و سعودی است- می‌تواند خاتمه بخش مشکلات داخلی لبنان باشد، با سفر ملک عبدالله به سوریه و بشار اسد به جده، امیدها برای تشکیل دولت جدید در لبنان قوت گرفت و سرانجام این دولت تشکیل شد.
 لذا ایران از تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان حمایت کرد چراکه خواست لبنانی‌ها را در این می‌دید که دولت با توافق هر دو طرف لبنانی تشکیل شود.
 
پس از تشکیل دولت وزیر امور خارجه ایران در اولین فرصت از لبنان دیدار کرد و بر حمایت مجدد جمهوری اسلامی ایران از دولت وحدت ملی لبنان و همچنین اتفاق نظر لبنانی‌ها و حمایت از دولت، ملت و مقاومت لبنان تاکید کرد.
 
به این ترتیب یکی از مهمترین اهداف سفر آقای متکی به لبنان حمایت از دولت وحدت ملی و حمایت مجدد تهران از انسجام، امنیت و یکپارچگی و ثبات در این کشور است.
 
روابط دو جانبه دو کشور هم در مرحله بعدی قرار دارد و ایران همواره از گسترش و تعمیق روابط میان دو کشور حمایت می‌کند و آماده است که پذیرای مسئولین لبنانی باشد. روسای جمهور قبلی لبنان و رئسی مجلس این کشور به تهران سفر داشته‌اند و انتظار می‌رود با تشکیل دولت جدید، آقای سعد حریری نیز در آینده نزدیک به ایران سفر کند و فصل جدیدی از روابط عمیق تر و دوستانه‌تر از گذشته میان دو کشور آغاز شود.
 
حضور ایران در لبنان به مباحث مربوط به منطقه، گسترش روابط با کشورهای عربی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و حمایت از وحدت میان فلطسینی ها ارتباط دارد و این موضوعات در برنامه گفت و گوهای مسئولان ایرانی و لبنانی قرار دارد.
 
در عین حال پیش از سفر آقای متکی به لبنان، آقای حریری به سوریه سفر داشت؛ تهران همواره از بهبود و گسترش روابط بیروت و دمشق حمایت می‌کند و معتقد است که با توجه به دوستی میان ملت‌ها و دولتهای دو کشور، سابقه تاریخی و جغرافیایی این روابط و نقش سوریه و لبنان بر روابط کشورهای منطقه، بهبود و ارتقای مناسبات میان دمشق و بیروت اقدامی درست و به نفع کشورهای منطقه خواهد بود.
 
در همین راستا با توجه به روابط خوب ایران با سوریه و لبنان طبیعی است که تهران از دوستی میان دو دوست خود خشنود است و بر گسترش این روابط تاکید دارد.
 
حمیدرضا دهقانی پوده

نویسنده خبر


نظر شما :