ضعف چانه‌زنی و مشکلات داخلی ایران

۰۸ دی ۱۳۸۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۱۳۶۷ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: الهه کولایى
گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران براى ديپلماسى ايرانى
ضعف چانه‌زنی و مشکلات داخلی ایران
محمود احمدی ‌نژاد در گفت‌وگو با شبکه چهار تلويزيون انگليس گفت: "جمهوری اسلامی پيشنهاد خريد سوخت را ارائه کرد و بر اساس مقرارت هم آن‌ها وظيفه دارند که بدون هيچشرطی سوخت را در اختيار ما قرار دهند. ما اين را پيشنهاد داديم برای اين که به آن‌ها فرصتی بدهيم که از حوزه تقابل به همکاری برسند ولی آن‌ها تحت بعضی‌ فشارها اصرار دارند که برای فروش سوخت برای ما شرط بگذارند آن هم شروط سياسی، در حالی‌که مبادله سوخت يک کار فنی‌ است و ضرب‌الاجل در اين‌باره معنايی ندارد. ما خودمان قادرهستيم سوخت 20 درصد توليد کنيم. پيشنهاد خريد را داديم تا فرصتی به آن‌ها داده باشيم. مقررات حاکم بر آژانس اتمی اين اجازه را به ما می‌‌دهد و ما خودمان سوخت را تامين خواهيم کرد."
 
گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی ایران:
 
بر اساس قواعد حاکم بر نظام بین الملل که روابط کشورها را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد در هر نوع مذاکره هسته‌ای طرف‌های مذاکره تلاش می‌کنند تا در شرایطی خود را قرار دهند که از امکانات و موقعیت‌های بهتری برای دست یابی به اهداف و نقطه نظرات خود بهره گیرند.
 
بدون تردید دفاع از حقوق حقه و مسلم مردم ایران در زمینه‌های مختلف از سوی دستگاه دیپلماسی و بدنه اجرایی کشور با در نظر گرفتن جمیع شرایط حاکم بر کشور و به ویژه شرایط داخلی قابل انجام خواهد بود.
 
در واقع همه کشورها تلاش دارند تا در هر نوع مذاکره، برگ‌های برنده و امتیازات گوناگون را برای تامین اهداف خود مورد استفاده قرار دهند، در موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و بحث‌ها و مجادلات گوناگونی که در داخل ایران ایجاد شده است دولت زمانی قادر به دفاع از حقوق مردم خواهد بود که در داخل کشور بتواند موقعیت مستحکمی را در حفظ مشروعیت یا تقویت آن بدست آورد و بی تردید با افزایش مشکلات داخلی هر دولتی از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران در شرایط مناسب برای دفاع از حقوق حقه مردم کشور قرار نخواهد داشت.
 
بنابراین ارتباط مستقیم میان شرایط داخلی و ناآرامی‌های کنونی در کشور با توان چانه زنی دولت وجود دارد؛ به نظر می‌رسد دفاع از حقوق مردم ایران جز با لحاظ این ارتباط مستقیم میسر نخواهد بود و انتقال از سطح شعار به سطح عمل بدون توجه به تاثیرگذاری متقابل شرایط داخلی و خارجی کشور بر یکدیگر امکان پذیر نیست.
 
در وضعیت کنونی و با توجه به شرایط داخلی، کاهش توانایی چانه زنی مذاکره کنندگان ایرانی را شاهدیم که دارای پیامدهای منفی و مخرب برای توان کشور در ادامه مسیر مذاکرات هسته‌ای خواهد بود.
الهه کولایى

نویسنده خبر


نظر شما :